Eerder vandaag kondigde microblogplatform Twitter twee uitbreidingen aan de API-mogelijkheden aan. Uitbreidingen die vooral de harten van developers en concepters sneller zullen doen kloppen. Zo kondigde Twitter een uitbreiding van de “location API” aan en opende ze de zogenaamde “firehose” voor 7 partners en bevriende diensten, die nu real-time toegang tot de gegevens van het platform hebben middels de “streaming API“.
De uitbreiding van de Location API lijkt een duidelijk signaal richting locatie gebaseerde diensten Foursquare en Gowalla, die momenteel met veel succes de koppeling met Twitter gebruiken om de statusupdates van hun leden verder te delen.
De “streaming API” is een verbinding die er voor zorgt dat developers ongelimiteerd bijna-real-time gegevens kunnen ophalen via Twitter. Eerder maakte Twitter al commerciele deals met Google, Microsoft en Yahoo, die de nieuwe API tegen betaling mogen gebruiken voor hun implementatie van “real-time search”.
Vanaf vandaag hebben ook 7 start-ups toegang tot deze brandslang van informatie. Vooralsnog kosteloos, maar Twitter maakt haast met het opstellen van licentieovereenkomsten. Op dit moment maken meer dan 50.000 applicaties gebruik van de gelimiteerde, maar gratis API-mogelijkheden die Twitter biedt.
Sinds eind 2009 ondersteunt Twitter al zogenaamde “geoTweets”.Hierbij wordt, indien mogelijk, bij berichten de latitude en longtitude opgeslagen. Deze code’s kunnen dan vervolgens weer gebruikt worden om de berichten te tonen op een kaart, bijvoorbeeld via Google Maps. Nu kondigt het platform dus een uitbreiding aan, waarbij er ook een naam kan worden opgegeven bij de locatie, bijvoorbeeld de naam van een café of restaurant waar je je op dat moment bevindt. Komt het je al bekend voor?
“People, we find, inherently want to talk about a “place”. a place, for a lot of people, has a name and is not a latitude and longitude pair. (37.78215, -122.40060), for example, doesn’t mean a lot to a lot of people but, “San Francisco, CA, USA” does.“, aldus Raffi Krikorian namens Twitter. Mooi gesproken, maar het moge duidelijk zijn dat Twitter hiermee ook reageert op de snel toenemende populariteit van Gowalla en met name Foursquare.
Door deze uitbreiding zou Twitter zelfs de rollen voor deze netwerken kunnen omdraaien. Gebruikers van bijvoorbeeld Foursquare maken immers nu nog gebruik van de applicatie of website van Foursquare om ergens “in te checken” en plaatsen vanuit daar, indien gewenst een status-update naar Twitter. De aanpassing nu maakt het “inchecken” op een service als Foursquare of Gowalla middels een twitter-bericht mogelijk en zou Twitter weer achter het stuur zetten. Het laat zich raden wat dit voor effect zou hebben op het gebruik en verkeer van de mobiele site of applicaties van Foursquare en Gowalla.
Meer informatie over de aangekondigde wijzigingen in de Location API is hier te lezen op de developers community van Twitter.
Verder lezen over API
Events13.03.2014
SXSW: Amazon, pionier in een API-gedreven economie?
Social Media15.08.2013
Google Enterprise update: nieuwe API voor zakelijk gebruik van Google+
Technology06.06.2013
Google Maps Engine API
Technology08.05.2013
Bereid je voor op het internet van de toekomst!
Technology20.03.2013
Realtime API voor Google Drive
Social Media21.02.2013
Twitter lanceert Advertising API
Online09.01.2013
Bit.ly helpt ontwikkelaars met nieuwe real-time API
Mobile10.12.2012
Mobiele inspirators: Maurice Jongerius [interview]
Verder lezen over Location Based
DC Business16.10.2023
Waarom folders zo goed werken onder doe-het-zelvers
Gadgets27.01.2022
Waarom Apple’s AirTag een slecht idee blijkt te zijn
Online13.08.2018
Google trackt je locatie ook als je zegt dat het niet mag
De ene instelling is de andere blijkbaar nietNieuws09.08.2018
Defensie Nederland volgt voorbeeld VS: geen locatietrackers meer
gps-locatie geeft te veel wegNieuws30.01.2018
Facebook gaat meer prioriteit geven aan lokaal nieuws
Social Media18.10.2017
WhatsApp laat je nu ook je locatie live delen
Social Media26.06.2017
Snapchat onduidelijk over delen locatie bij gebruik van Snap Map
Social Media13.11.2014