Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Een half jaar geleden waren Louis Vuitton en wijlen Alexander McQueen de eerste modehuizen die hun halfjaarlijkse runway show livestreamden op internet. Dolce & Gabana zette rond die zelfde tijd bloggers Bryan Boy en The Sartorialist naast Anna Wintour op de front row bij hun show. Een half jaar later, haken alle labels aan.
Tijdens Amsterdam Fashion Week waren er regelmatig Fashion bloggers te zien bij de shows van Nederlandse ontwerpers. En tijdens New York Fashion Week, die afgelopen donderdag begon, zijn maar liefst 14 shows mee te kijken vanuit de luie stoel via een livestream op het internet.
Een daarvan is de show van G-Star, een project waar ik zelf het afgelopen half jaar bij betrokken ben geweest. G-Star besloot het live momentum echter veel breder te trekken dan alleen de 10 minuten durende show in New York morgenavond. We gingen op zoek naar de beste fotografen op Flickr, filmmakers op YouTube en fashionliefhebbers op Twitter en Facebook.
Uit ruim 1500 aanmeldingen kwamen de Canadese en Belgsiche modebloggers Cindy Laverdiere en Vincent van Reusel bovendrijven, naast fotograaf Lucio Patone uit Italie en YouTube presentatrice Violet Kanian. Wildcards werden er ook nog uitgeloofd, onder andere aan blogster Jessie Thorpe van Denimology.com.
Met die groep mensen ben ik momenteel in New York, waar we onder meer een Fashion 2.0 congres bezoeken met zo’n beetje alle bekende fashionbloggers van dit moment, en natuurlijk de G-Star show en afterparty. Alle foto’s, tweets en video’s van onze Raw Reporters zijn op dit moment live te volgen op g-star.com.
Daar zie je morgennacht – 01.00 Nederlandse tijd – dus ook de livestream van de show. Wie een kwartiertje eerder inschakelt, kan ook backstage mee kijken en de celebs zien binnen komen (klik op de aftelklok). Facebookfans kunnen de show overigens ook live op de G-Star Facebook page zien.
Vorige week lanceerde G-Star trouwens ook zijn eerste iPhone app: een Raw Cityguide New York, met ‘alle hotspots voor tijdens fashionweek’. De adressenlijst van restaurants, shops, musea en bijzondere landmarks wordt aangevuld door de gebruikers van de app: die kunnen zelf nieuwe hotspots toevoegen.
De mode industrie lijkt user generated content, social media en mobiel dus eindelijk in zijn armen te hebben gesloten, en dat is een mooie ontwikkeling voor diegenen die niet bij elke show front row kunnen zitten.
Verder lezen over New York
Gaming08.06.2023
Oef: Diablo 4-reclame in New York is nogal ongemakkelijk
Media21.11.2017
Deze bizarre foto’s maken Madurodam van het echte New York
Events01.05.2017
Acer toont weer veel nieuwe producten in New York
Veel aandacht voor 'advanced thermal technologies'Coffee corner21.12.2015
Mariah Carey komt met nieuw Kerstnummer!
Video10.12.2015
Amsterdamse winkel gecopypaste naar NewYork
Advertising02.10.2015
Ad blockers in iOS besparen je tijd en geld
Mobile25.06.2015
Google geeft New York gratis wifi, meer steden volgen!
Entertainment13.06.2015