Uit een recent onderzoek van Manpower blijkt dat veel bedrijven geen social media beleid hebben. Zo valt te lezen dat slechts 29% van de Amerikaanse bedrijven, een beleid hebben ten aanzien van hun medewerkers omtrent sociale netwerken. In EMEA (Europe, the Middle East and Africa) is dit percentage helemaal bedroevend, slechts 11%.
Wat je wel veel ziet, is dat bedrijven websites als Twitter, Facebook, Hyves, etc. blokkeren, zodat de medewerkers hier geen gebruik van kunnen maken tijdens hun werkzaamheden. Maar er is een verschil tussen het voeren van een social media beleid en het blokkeren van dergelijke websites.
Bedrijven die wel een social media beleid voeren, geven aan dat het effectief is (ongeveer 63% van de ondervraagden). Daarbij geven ze aan dat ze op deze manier willen voorkomen dat de medewerker informatie verspreidt, wat slecht kan zijn voor het imago. Daarnaast geven de ondervraagden aan dat het gebruik van social media geen negatieve uitwerking heeft op het imago van het bedrijf. 4% wereldwijd geeft aan dat social media gebruik door werknemers, een negatieve invloed heeft gehad op het imago van het bedrijf.
“Corporate governance processes should not limit the creative and value-adding activities of employees. Rather, they should develop an atmosphere and promote a corporate culture that encourages such efforts.” Aldus Manpower.
Middels een social media beleid kun je als bedrijf effectief richtlijnen opstellen omtrent het gebruik hiervan. Het verbaast mij dan ook, dat zo weinig bedrijven hier echt iets mee doen. Ze zullen hier wellicht de kansen nog niet van in zien. Ik denk persoonlijk dat dit in 2010 nog wel gaat toenemen. Wat denken jullie?
Verder lezen over Bedrijven
DC Business11.10.2024
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Search26.09.2024
Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps
DC Business23.09.2024
Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten
Lifestyle04.09.2024
5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket
DC Business30.08.2024
De zakelijke voordelen van regelmatige gehoortests voor werknemers
Lifestyle05.08.2024
Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?
DC Business29.07.2024