Social Media02.02.2010

Grammy-uitreiking trekt meer kijkers dankzij inzet social media


grammy-uitreiking-trekt-meer-kijkers-dan.jpg
grammy-uitreiking-trekt-meer-kijkers-dan.jpg

Afgelopen zondag werden voor de 52ste keer de Grammy’s uitgereikt. De populaire Amerikaanse muziekprijs kon dit jaar rekenen op een behoorlijke stijging in het aantal kijkers. Met een gemiddelde van 25,8 miljoen steeg het aantal kijkers met maar liefst 35% ten opzichte van vorig jaar. Het maakte de uitreiking ook direct de best bekeken editie sinds 2004. Volgens velen is deze stijging grotendeels te danken aan de indrukwekkende inzet van social media voorafgaand aan en tijdens het event.

Om de prijsuitreiking te promoten lanceerde de organisatie het platform “We Are All Fans“, waarbij de genomineerden in een sociaal, multimediaal zonnetje werden gezet. Via diverse koppelingen met Twitter, YouTube, Flickr en Facebook werden real-time gegevens rond de artiesten opgehaald en getoond op het platform. Deze slimme inzet van API’s zorgde ervoor dat fans ineens redacteurs werden.

Daarnaast geeft het platform bezoekers de mogelijkheid om hun eigen, op maat gemaakte uitvoering te maken. Door een foto te uploaden en een serie artiesten in te geven krijg je een overzicht van jouw eigen “muzikale DNA”. Erg mooi gemaakt!

-744.jpg
-744.jpg

Toch liet de Grammy’s het niet bij deze mashup alleen en ging het ook op de afzonderlijke platformen los. Via Twitter, Facebook, YouTube en Flickr hield de organisatie iedereen op de hoogte van de voorbereidingen, werden er tijdens het event live updates gegeven en worden er nu, 2 dagen na de uitreiking, nog video’s en foto’s geplaatst en worden fans op de hoogte gehouden waar men nog meer content kan vinden. De interactie loont zich, want muziekliefhebbers wisten de Grammy’s massaal te vinden:

  • 125.760 fans op Facebook
  • 48.796 volgers op Twitter
  • 1.505.838 totaal aantal views van de video’s op YouTube
  • 2.050.699 totaal aantal views van de video’s op Grammy.com
  • #grammys was gedurende 4 aaneengesloten dagen een “Trending Topic” op Twitter.

De campagne is een succes te noemen en de inzet zal er zeker voor hebben gezorgd dat de prijsuitreiking bij een groter publiek “top-of-mind” is gekomen (én gebleven). Een directe invloed is dus niet ondenkbaar, al zal dat dan volgens mij voornamelijk te herleiden zijn naar Twitter en Facebook. Waar we de laatste jaren de opkomst hebben gezien van “kijken wanneer jij wil”, zorgt het real-time karakter van Twitter dat we toch weer inschakelen voor een uitzending wanneer deze plaatsvindt.

In Nederland kennen we dit fenomeen stiekem al een beetje rond Zomergasten, maar ook rond F1-races of voetbalwedstrijden. In dat licht bezien is Twitter misschien wel de nieuwe koffieautomaat, maar dan wel eentje met een dagje voorsprong: we praten immers niet meer de volgende dag over de voetbalwedstrijd van gisteren of de uitreiking van de Grammy’s, we doen het terwijl ze bekijken.

Of we te maken hebben met een echte trend rond dit soort grote events, kunnen we wellicht pas stellen na de uitreiking van de Oscar’s of de komende Olympische Spelen. De positieve stijging voor de Grammy’s is echter op zijn minst een volgend signaal, nadat eerder de Golden Globes hun kijkersaantal met 10% zag stijgen.

...

Verder lezen over API

SXSW: Amazon, pionier in een API-gedreven economie?

De economie van vandaag wordt nog gedomineerd door corporaties die opereren als silo’s, met gesloten, intern gerichte processen (vb. ontwerp, productie, distributie) om hun producten en diensten te creëren.De toekomst...

Events13.03.2014

SXSW: Amazon, pionier in een API-gedreven economie?

Google Enterprise update: nieuwe API voor zakelijk gebruik van Google+

Google kondigde eerder deze week nieuwe Google+ functies aan voor gebruikers van Google Apps for Business, Government of Education. Er komen nieuwe zakelijke functies voor de Google+ app op Android beschikbaar en tevens...

Social Media15.08.2013

Google Enterprise update: nieuwe API voor zakelijk gebruik van Google+

Google Maps Engine API

Google heeft de Google Maps Engine API aangekondigd. Zo kunnen ontwikkelaars nu ook de kracht van Maps Engine inzetten voor eigen applicaties.Met de Maps Engine maken organisaties gebruik van de snelle en betrouwbare clo...

Technology06.06.2013

Google Maps Engine API

Bereid je voor op het internet van de toekomst!

Vandaag is onze whitepaper met als thema: 'Bereid je voor op het internet van de toekomst!' uitgekomen. Deze gratis te downloaden editie vertelt je alles over de veranderingen in het web. We bespreken de mogelijkheden en...

Technology08.05.2013

Bereid je voor op het internet van de toekomst!

Realtime API voor Google Drive

Google heeft een Realtime API voor Google Drive gelanceerd, hiermee maken ze het voor ontwikkelaars mogelijk apps te maken die inhaken op de real-time editing mogelijkheden van Google Drive.Bedrijven als Neutron Drive...

Technology20.03.2013

Realtime API voor Google Drive

Twitter lanceert Advertising API

Begin deze week draaide de geruchtenmolen al op volle toeren, niemand stond er dan ook van te kijken dat Twitter gisteren zijn advertising API aangekondigde. Deze ‘APplication Interface’ stelt marketeers in staat om...

Social Media21.02.2013

Twitter lanceert Advertising API

Bit.ly helpt ontwikkelaars met nieuwe real-time API

De website Bit.ly lanceerde gisteren een volledig vernieuwde API waarmee ontwikkelaars de mogelijkheid krijgen om gebruik te maken van de real-time gegevens van Bit.ly en deze in te bouwen in hun applicaties en andere pr...

Online09.01.2013

Bit.ly helpt ontwikkelaars met nieuwe real-time API

Mobiele inspirators: Maurice Jongerius [interview]

Online mobiel shoppen en API in 1 zin? Dan is er een grote kans dat de naam van Maurice Jongerius direct volgt. Hij is verantwoordelijk van het mobiele kanaal en de API ontwikkelingen binnen bol.com en daarmee een inspir...

Mobile10.12.2012

Mobiele inspirators: Maurice Jongerius [interview]

Verder lezen over Muziek

Commercieel uitzenden van muziek moet betaald worden

De naburige rechten zijn wat minder bekende rechten binnen de creatieve industrie. Ze gaan vooral over het uitvoeren en uitzenden van creatieve werken en zijn vastgelegd in de Wet op de Naburige Rechten (WNR). Volgens artikel 7 van de WNR moeten degenen die voor commerciële doeleinden muziek spelen of uitzenden, hiervoor een billijke vergoeding betalen.

Online07.10.2024

Commercieel uitzenden van muziek moet betaald worden

Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland

Gedurende de dag verandert je stemming wel eens, en daarmee ook de muziek waar je op dat moment naar wilt luisteren. Misschien heb je ‘s ochtends tijdens je ontbijt of een kop koffie zin om klassiek te luisteren, terwijl je ‘s middags door de woonkamer danst op beats van Tiësto. Spotify helpt je om de perfecte muzikale dag te hebben met veel variatie.

Entertainment04.09.2024

Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

De zomer is volop bezig, en dat is natuurlijk ook het perfecte moment om jezelf en/of je geliefden te verwennen met de nieuwste gadgets. Van draagbare luidsprekers voor strandfeesten tot slimme zonnebrillen en waterdichte drones voor avontuurlijke opnames, of leuke nieuwe gadgets voor in en om huis, er is voor ieder wat wils.

Gadgets15.08.2024

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

Dit zijn 4 tips om je gehoor te verbeteren

Je kunt vaak horen dat je je gehoor moet beschermen, maar wat als je het niet zozeer wil beschermen, maar juist wil verbeteren? Dat kan gewoon. Er zijn meerdere manieren om je gehoor te verbeteren, waardoor je bijvoorbeeld muziek of de stem van je geliefde kunt horen zoals het bedoeld is. We geven je 4 tips om je gehoor te verbeteren.

Lifestyle03.07.2024

Dit zijn 4 tips om je gehoor te verbeteren

Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify

Spotify komt met iets nieuws: My Spotify, en dat is eigenlijk een Wrapped die je elke dag kunt bekijken.

Entertainment11.06.2024

Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify

Documentaire ‘Tomorrow is a Mystery’ over de diepere betekenis van festivals

Vandaag heeft Mysteryland, een van ’s werelds langstlopende dance festivals, ‘Tomorrow is a Mystery’ – een documentaire uitgebracht op Prime Video over de diepere betekenis van festivals. Vol nostalgische archiefbeelden van de afgelopen drie decennia.

Entertainment06.06.2024

Documentaire ‘Tomorrow is a Mystery’ over de diepere betekenis van festivals

Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

Nissan geeft in-car entertainment een nieuwe betekenis met de nieuwe Townstar Karaok-e. Deze bestelwagen maakt het niet alleen mogelijk om onderweg je favoriete nummers luidkeels mee te zingen, maar toont ook de oneindige mogelijkheden van de Townstar-modellen.

Automotive15.05.2024

Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie

Billie Eilish, CAKE, J Balvin, Imagine Dragons, Jadakiss, Katy Perry, Kim Petras, Pearl Jam: allemaal staan ze op een brandbrief tegen AI. Kunstmatige intelligentie maakt veel mensen in vooral de creatieve industrie bang...

Online03.04.2024

Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie