Dit jaar gaat de Consumentenbond veel aandacht besteden aan de (on)veiligheid op internet. Ze starten met een onderzoek op sociale netwerksites zoals Hyves, Facebook, LinkedIn en Twitter. Ze zijn op zoek naar consumenten wiens privacy in het geding is door het gebruik van dit soort sites. Ervaringen kunnen via de mail gestuurd worden.
Het delen van privégegevens binnen sociale netwerksites kan onverwachte en ongewenste consequenties hebben. Zoals werknemers die door hun werkgever op hun profielpagina op een netwerksite worden aangesproken. Of bikinifoto’s die afgeschermd op een vriendensite staan, maar gekopieerd zijn op een andere pagina. De bond zoekt mensen die door het gebruik van sociale netwerksites problemen hebben ondervonden op het vlak van hun privégegevens.
Consumenten moeten meer zeggenschap over hun eigen persoonsgegevens krijgen. Daarom zijn er tien privacyrechten voor consumenten opgesteld. Deze rechten moeten leiden tot juiste en begrijpelijke informatie over het gebruik van persoonsgegevens. Tot minder en korter bewaren door bedrijven en de overheid. En tot een makkelijke en snelle afhandeling van klachten en schade wanneer het toch mis gaat.