social media25.01.2010

Social Media steeds vaker gebruikt voor recruitment


social-media-steeds-vaker-gebruikt-voor-.jpg
social-media-steeds-vaker-gebruikt-voor-.jpg

Recruteerders wenden zich steeds vaker tot online sociale netwerken en sociale mediaplatformen om potentiële kandidaten op een efficiëntere manier te bereiken dan in het verleden. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van JSCI (hier te downloaden als ebook).

Sociale netwerken en social media laten recruteerders, die vaak budgetbeperkingen krijgen opgelegd van hun bedrijfstop, volgens de onderzoekers immers toe kostenbesparend op zoek te gaan naar geschikte kandidaten. Slechts 15% van de ondervraagde bedrijven zegt geen plannen te hebben om sociale media in te schakelen bij het zoeken naar nieuwe medewerkers. Jim Sullivan, president van JSCI, merkt dan ook op dat er duidelijk een verschuiving aan de gang is in de wervingstrategieën.

Sociale media zoals LinkedIn, Facebook en Twitter worden door recruteerders steeds vaker gebruikt als alternatief om traditionele platformen – zoals vacaturebanken, advertenties en recruteringsbureaus – te omzeilen bij hun zoektocht naar mensen die de geschikte kwalificaties hebben voor hun vacatures,” zo merkt het adviesbureau op.

Uit de studie blijkt dat de recruteerders sociale media vooral gebruiken om het merk als werkgever te versterken, open vacatures te plaatsen en passieve kandidaat-medewerkers te vinden. Een kostenbesparing komt slechts op de vijfde plaats. Daarbij wordt opgemerkt dat recruteerders, zelfs met het grote aantal werkzoekenden, zich vooral zorgen maken over hun mogelijkheden om geschikte kandidaten te vinden voor hun vacatures.

Uit het onderzoek blijkt dat de bedrijven het minst geneigd zijn om bij het recruteren gebruik te maken van reclame op radio of televisie, online video en open bedrijvendagen. Recruteringsbureaus staan echter als vierde minst gebruikte platform vermeld. “Jim Sullivan stelt dat bedrijven het veel productiever achten om kwaliteitskandidaten op te sporen met online research en sociale medianetwerking,” aldus Marketing Charts. “Dat vereist volgens hem echter dat de ingeschakelde recruteerders nieuwe vaardigheden ontwikkelen om met potentiële kandidaten te communiceren in hun eigen online communities.” Het vinden van de geschikte kandidaten is volgens Sullivan slechts de helft van het geleverde werk. Er moet immers ook nog voor gezorgd worden om de kandidaten geïnteresseerd te maken voor de openstaande vacatures. Via

Verder lezen over Recruitment

​Skeeled gebruikt kunstmatige intelligentie om talent te vinden

Sinds 2018 is de startup Skeeled in Nederland actief. Het heeft een tool ontwikkeld waarmee bedrijven dankzij kunstmatige intelligentie mensen kunnen werven. De software vindt de talenten die bij de baan passen. Dat blij...

dc business02.07.2020

​Skeeled gebruikt kunstmatige intelligentie om talent te vinden

En dat werpt zijn vruchten af
​Uitzendorganisatie doet stap terug: bedrijven en flexkrachten zelf aan zet

Door de snel aantrekkende arbeidsmarkt is de spoeling op de flexmarkt dit jaar dunner dan voorgaande jaren. Voor bedrijven die deze zomer niet op tijd vervanging regelen dreigen dan al snel capaciteitsproblemen. Om zo mi...

dc business06.07.2017

​Uitzendorganisatie doet stap terug: bedrijven en flexkrachten zelf aan zet

Afwezigheid op sociale media kan voor recruiter verdacht zijn

Werkgevers reageren negatief op ongepaste berichten of foto's van potentiële medewerkers op sociale netwerken, maar kunnen ook achterdochtig worden wanneer er geen enkele aanwezigheid op deze platformen opgemerkt w...

social media12.02.2015

Afwezigheid op sociale media kan voor recruiter verdacht zijn

LinkedIn introduceert mobiele App voor recruiters

De vacatures op LinkedIn zijn een groot succes, van alle vacatures wordt een derde mobiel bekeken. Dit is ook de reden dat LinkedIn vanaf nu een iPhone app introduceert voor recruiters: Recruiter Mobile.

social media17.10.2013

LinkedIn introduceert mobiele App voor recruiters

5 trends in e-recruitmentland

De e-recruitmentsector is volop in beweging. Denk hierbij aan het centraal stellen van de werkgever bij het zoeken naar talent, maar ook aan sollicitanten alle vrijheid geven zodat zij hun creativiteit en motivatie kunne...

Vacatures08.07.2013

5 trends in e-recruitmentland

NS vindt talent via Facebook

Vooral in tijden waarin het aanbod groter is dan het aantal banen is het van belang dat men zo gericht mogelijk potentiële kandidaten weet te bereiken. Er zijn echter meer mogelijkheden zijn dan ooit om vacatures te ver...

social media14.05.2013

NS vindt talent via Facebook

Analyse van ‘big data’ kan het rekruteringsproces verbeteren

HR-verantwoordelijken zijn ook maar mensen, en ook zij maken fouten. Geef ze echter betere tools zoals statistische software tot hun beschikking en ze zullen betere wervingsbeslissingen nemen, zo zeggen voorstanders van...

Vacatures08.04.2013

Analyse van ‘big data’ kan het rekruteringsproces verbeteren

Jobambassadors wil Nederlandse recruitmentmarkt openbreken

Begin deze week is een nieuwe vacaturewebsite JobAmbassadors van start gegaan. De nieuwe site wil de recruitmentmarkt openbreken. De initiatiefnemers gaan er van uit dat wij zelf weten wie in ons netwerk op zoek is naa...

startups23.11.2012

Jobambassadors wil Nederlandse recruitmentmarkt openbreken