Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Grote organisaties krijgen steeds meer moeite om de zogenoemde Digital Natives te werven, te binden en te behouden. De Digital Natives zijn opgegroeid in een wereld waar het logisch is dat je altijd connected bent. Waar boodschappen worden beoordeeld op authenticiteit en relevantie. Men gewend is aan delen, aanvullen en publiceren. Zij hebben veel connecties en onderhouden die veelal digitaal. Altijd en overal en op momenten dat zij tegelijkertijd andere kanalen gebruiken. Zij hechten waarde aan reputatie in plaats van rangorde. Zo kijken ze ook naar hun leidinggevenden en daarbij voelen zij zich vaak onbegrepen. Dit stelt Menno Lanting, die ik al eerder interviewde over zijn boek Connect!. Daarin gaf hij aan dat: ‘Verandering door sociale netwerken vraagt om ander leiderschap en een andere organisatie’. En dat geldt in het bijzonder voor de verhouding tot Digital Natives.
Geven ipv nemen. Toegevoegde waarde ipv aanwezigheid
Over Digital Natives is al veel geschreven. Onder andere door Don Tapscott. Menno gaat in een van de hoofdstukken uit zijn boek specifiek in op de gevolgen voor organisaties en leiderschap van deze ‘nieuwe generatie’. Menno: ‘Digital Natives zijn veelal geboren na 1980 en leven een ‘connected’ leven. Hoewel niet geheel aan leeftijd gebonden, zijn het vooral de jonge mensen die niet anders weten dan dat je een online identiteit hebt, altijd en overal met iedereen kunt communiceren en dus connected bent. Of je nu over straat loopt, aan het gamen bent of naar televisie kijkt. Bovenal weten ze dat wanneer je veel geeft, er ook interessante dingen terugkomen. Zij vinden het niet erg om hun priveleven open te stellen, of om werk en prive door elkaar te laten lopen. Zij hechten waarde aan mensen die veel delen en een bepaalde authority hebben onder een publiek. Maar het feit dat iemand een manager is, heeft minder waarde.’
Dit geeft problemen. Zeker in grotere organisaties:
- Zij verwachten dat zij op eenzelfde manier kunnen communiceren, organiseren en kennis delen zoals ze dat in hun privéleven ook doen., Terwijl dit vaak niet wordt toegestaan of mogelijk wordt gemaakt
- Zij botsen met mensen die zich senior achten op basis van de hierarchie
- Zij zijn moeilijk te rekruteren via de huidige doorzichtige wervingsboodschappen
Menno quote daarbij Gusta Timmermans van het ING HR expertise- en innovatiecentre: “als we jonge, toekomstige medewerkers spreken dan willen ze weten of ze op hun werkplek toegang hebben tot hun online sociale netwerken. Als ze horen dat dat bij ons maar beperkt kan, geven ze aan dat dat een reden zou kunnen zijn om dan vaak maar niet voor de ING te kiezen”. Uit een onderzoek van Accenture uit 2008 dat wordt genoemd in het boek blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagde digital natives aangeeft dat het de mate waarin ze voorzien worden in bovengenoemde middelen een belangrijke afweging vormt in de keuze voor een werkgever.
Als je dan vele communicatiekanalen toelaat om te communiceren, organiseren en kennis te delen zoals Menno voorstelt, hoe zorg je ervoor dat die kennis en informatie zo goed mogelijk wordt verspreid intern en zo goed mogelijk blijft behouden? Dat betekent dat je goed moet nadenken over een platform die de kanalen met elkaar verbindt en doorzoekbaar maakt. Mijns inziens kan dat bijvoorbeeld goed met SharePoint Server, zie ook dit concept. In zijn boek haalt Menno verder cijfers aan die stellen dat: ‘75% van de digital natives download zelf via gratis websites communicatie en samenwerkingsoftware omdat de werkgever daar niet in voorziet of de beschikbare bedrijfssoftware in hun ogen niet voldoet.’ Het zou toch zonde zijn als al die informatie niet meer toegankelijk of terug te vinden is. Dat gebeurt wel als je die tools niet toelaat op je eigen platform.
Voor veel grote organisaties is er dus werk aan de winkel. Om Digital Natives te werven, productief te laten zijn en te behouden. In Connect! geeft Menno een aantal suggesties hiertoe, zonder de ambitie een hapklaar handboek te zijn. Ik denk dat het belangrijk is dat bedrijven hun IT-platform zodanig inrichten met gebruik van online tools zodat medewerkers altijd en overal toegang hebben tot hun contacten, kunnen communiceren, delen, publiceren, aanvullen, feedback geven, etc Dit houdt dus ook in dat informatie niet vanzelfsprekend binnen de muren van de organisatie blijft. Het belangrijkste is volgens mij echter dat managers en leiders organisaties meer open en transparant maken en aanzien meer laten afhangen van prestaties en netwerk, dan van jaren ervaring.
De vervolgvraag is dan: hoe doe je dat? Welke organisatieveranderingsexperts willen een duit in dit zakje doen?
Verder lezen over Sharepoint
Technology04.03.2014
Vernieuwde toepassingen in Office 365
Technology05.02.2014
Bill Clinton keynote speaker SharePoint Conference
Technology12.11.2013
Verbeter SharePoint adoptie; It’s about people!
Technology13.03.2013
De nieuwe SharePoint Online
Technology21.02.2013
Office 365, wat is dat nu eigenlijk?
Technology13.11.2012
8 grootste verbeteringen in SharePoint 2013
Technology12.11.2012
10.000 SharePoint groupies in Fabulous Las Vegas
Technology28.07.2012
Hoe Social wordt SharePoint 2013? [Infographic]
Verder lezen over Twitter
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media24.09.2024
Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien
Social Media04.09.2024
Social medium X komt naar je televisie
Social Media27.08.2024
Elon Musk laat mensen van X strafwerk schrijven
Social Media15.08.2024