De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Social Media heeft in 2009 veel aan populariteit gewonnen. De mainstream pers begon het nut van Twitter in te zien, Facebook groeide erg hard en heel wat bedrijven zijn begonnen social media toch maar serieus te nemen. En om nu “on top of it all” te blijven geeft SlideShare de volgende tips.
Als CMO’s hun social media marketing strategie voor 2010 ontwikkelen, zullen ze meer meetbare resultaten gaan eisen, aldus dit onderzoek. In 2009 heeft 89% van de CMO’s de impact van sociale media met behulp van standaard website statistieken bijgehouden, zoals verkeer, paginaweergaves en het aantal fans. Dus geef aandacht aan statistieken. Iets wat je niet kunt meten kan je ook niet beheren.
Chief Marketing Officers gaan meer aandacht besteden aan statistieken en voegen social media direct toe aan de zakelijke doelstellingen, niet alleen web-gerelateerde doelstellingen. Bij het opstarten van nieuwe projecten zorg dat je het eens wordt over wat de statistieken zouden moeten zijn en welke doelen daarbij geschikt zijn.
Stel regels in, maar vertrouw mensen wel. Als je social media strategy volwassen wordt ga je vanzelf meer regels en richtlijnen toevoegen. Maar het is onmogelijk om voor iedere situatie een regel te hebben. Je moet vertrouwen hebben in je team.
Creativiteit en persoonlijkheid. “Trump Big Budget Social media is definitely one of those areas in life where more money doesn’t always win“. Twee van de meest krachtige en waardevolle ingredienten in social media zijn creativiteit en persoonlijkheid. “They are the key to having a viral message and to being a trusted resource.” Ze zijn ook van essentieel belang voor het ontdekken van bruikbare strategien en tactieken.
Luisteren en luisteren. Focus niet teveel op jezelf. Focus je eerst op je klanten. Luister naar wat ze te zeggen hebben. Als je eenmaal in staat bent geweest een connectie te maken, kijk je wat ze plan zijn en dan kan je bepalen hoe je ze kan helpen.
Hieronder nog twee boeiende SlideShares.
Social Media in Asia