Buzz study heeft een lijst gepubliceerd van de 50 meest sociale merken van 2009. Hiervoor is gebruik gemaakt van de Social Radar die het online conversatievolume van merken meet. Om de top 50-lijst te maken, heeft deze Social Radar miljoenen blog posts, news feeds, forums, sociale netwerken en Twitter-posts verzameld om te onderzoeken welke woorden online het meest voorkwamen in 2008 en 2009, afkomstig van unieke bronnen.
Twitter voert de lijst aan en stoot daarmee Google van de troon naar de 2e positie. Vorig jaar stond Twitter op de 3e plek, nu is dat FaceBook – 6 plaatsen gestegen. De 4e plek wordt ingenomen door iPhone. Apple staat trouwens vier keer in de top tien met iPhone, Mac, Apple en iPod. Op de vijfde plek staat YouTube en op zes het ‘merk’ Obama. Windows sluit de top 10 af. De hele lijst vind je hier
Nieuwkomers in de top 50 zijn onder meer Kindle (de e-book reader van Amazon), Skype en Android. Dalers dit jaar zijn game-merken als Sony, Wii, Xbox en Nintendo, alhoewel Playstation twee plekken steeg. Ook Samsung en Nokia daalden in de lijst vanwege het feit dat populaire smartphones als de iPhone en HTC Android- modellen online meer aandacht kregen.
Het klopt vast dat er over deze 50 merken het meest wordt gepraat online. Maar maakt dat een merk ook gelijk social? Moeten we dan geen andere zaken meten? Interactie met je doelgroepen? En hoe meten we dat nauwkeurig? Twitter en Facebook zijn sociale producten, maar zijn ze dat als bedrijf ook? Het feit dat Apple 4 keer in de top 10 staat, zegt iets over de populariteit van het merk en de producten. Maar social?
Wat maakt volgens jou een merk social? En wie zou er dan niet mogen ontbreken in de top tien?