Social Media23.12.2009

80% van de beïnvloeding van merkgedrag binnen 5 jaar gebaseerd op conversaties


80-van-de-beinvloeding-van-merkgedrag-bi.jpg
80-van-de-beinvloeding-van-merkgedrag-bi.jpg

Dat is de stelling die ik de laatste tijd aan veel mensen heb voorgelegd. Met zeer verschillende reacties. Natuurlijk geldt het meer voor high involvement producten en diensten, en minder voor een wasmiddel. Maar het is een sterke trend, daar was iedereen het mee eens. Niets nieuws voor Dutchcowboys lezers. Maar stel dat je het wel voor elkaar krijgt dat een grote organisatie het toestaat dat medewerkers hun ervaringen binnen het bedrijf mogen en kunnen delen met de buitenwereld. De buitenwereld? Die grote boze buitenwereld? Nee, gewoon met vrienden, contacten en volgers. Heel eng.

Stel 2000 van de medewerkers delen 2 keer per week iets met 150 vrienden en volgers, dan heb je 2.4 mln impressies die niet authentieker zouden kunnen*. Zie onder voor een concept hoe je dit zou kunnen toelaten en stimuleren terwijl je er toch de controle op houdt. Door dit op het eigen vertrouwde communicatieplatform te ondersteunen.

Want als advertising (zenden) niet meer werkt en alles moet authentiek en relevant zijn, en klantgedrag wordt bepaald door persoonlijke gesprekken, van wie moeten ze dan horen dat product A een goed product is? Van bekenden veelal. Je kunt tijd steken aan beinvloeders in de maatschappij rondom jouw product, maar het goedkoopste is om het enthousiasme en de trots van medewerkers te gebruiken.

De meeste ‘respondenten’ waren van mening dat de beursgenoteerde organisaties dat de komende jaren niet zullen doen. Ik denk het ook niet. Maar waarom eigenlijk niet? Mensen delen hun ervaringen anders op verjaardagen ook. Het feit dat mensen nu meer mogelijkheden hebben om ervaringen te delen betekent toch niet dat er iets is veranderd? Of toch wel? Misstanden gaan nu als een lopend vuurtje. En daar is men bang voor. En terecht. Maar kijk bijvoorbeeld naar Binnenlandse Zaken. Daar mogen medewerkers sinds enkele jaren weer hun mening delen over maatschappelijke zaken. Zolang het maar duidelijk niet de mening is van het departement of een minister. Duidelijke regel.

Volgens mij ligt het antwoord in het integreren van externe kanalen met een communicatieplatform binnen de organisatie, samen met het opstellen van regels.

Want stel je voor, via enterprise microblogging (Twitter achtige) platformen als Yammer, Workvoices (NL) en Present.ly kun je ervaringen, ideeën en kennis delen binnen de organisatie via een pull mechanisme, geïnspireerd door Twitter. Dus geen emails sturen met veel mensen in de cc (push), die zoek raken in mailboxen, maar ideeën en kennis posten op een intern platform. Jouw netwerk volgt het en draagt bij. Jouw ideeën blijven van jou en jij volgt uiteraard de mensen die goede ideeën hebben of jouw carriere helpen. Wanneer je nu een knop toevoegt ‘Deze post ook naar jouw privé netwerk’, dan heb je veel meer controle op wat men deelt met de buitenwereld, want de posts zijn intern ook zichtbaar. Medewerkers zullen 3 keer nadenken of ze de regels niet overtreden of zaken delen die niet handig zijn voor hun carrière. Uiteraard is dit minder geschikt voor mensen met bepaalde functieprofielen. Tools als Yammer groeien als paddestoelen uit de grond. Weinigen hebben een mogelijkheid van een knop ‘deze ook naar jouw privé netwerk’, maar dit zal vast snel door de partijen worden uitgerold.

Er blijft 1 nadeel aan zitten: Weer een nieuwe IT omgeving, zonder integratie met andere delen van de organisatie. Hoe sterk zou het zijn wanneer dit concept wordt geïntegreerd met de huidige communicatiemiddelen van de organisatie. Een voorbeeld is om dit concept te implementeren o.b.v. SharePoint. Dit is een Microsoft platform voor communicatie, samenwerken en kennismanagement en is geïntegreerd met Office en Outlook. Het integreren van de microblogging functionaliteit met deze bestaande communicatiemiddelen om ideeën en kennis kunnen delen met collega’s en soms met vrienden, zal de drempel verlagen. Ik ben erg benieuwd naar hoe dit zou aanslaan, want wij zijn daar zelf mee bezig. We zijn niet de enige.

Deze uitdaging blijft bestaan: Hoe kan de board overtuigd worden dat we in een wereld zitten in een onomkeerbare verandering, waarin veel bedrijven meer open moeten worden en dat de klant wel steeds beter gevonden kan worden, maar dan op een andere manier. Een manier waar binnen veel organisaties nu de policy is: Vertel iets over ons bedrijf naar de buitenwereld en ontslag volgt, onmiddellijk. En als je hen eenmaal hebt overtuigd, gaat het dan ook echt werken?

*In bovenstaande berekening heb ik gemakshalve geen rekening gehouden met duplicate volgers, maar ook niet met forwards en retweets.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...