Social Media10.12.2009

Het begin van Facebook’s privacy fiasco


het-begin-van-facebook-s-privacy-fiasco.jpg
het-begin-van-facebook-s-privacy-fiasco.jpg

Gisteren is Facebook begonnen met het uitrollen van een nieuwe reeks privacy instellingen. Deze tools, waar al maanden aan wordt gewerkt, zijn ontworpen om de verwarrende privacy opties op de website te vereenvoudigen. Maar daarnaast komt Facebook ook met de ‘Transition Tool‘ die de updates van iedereen in de nieuwe standaard promoot.

Met andere woorden, Facebook geeft haar reputatie, als ‘privé’ sociaal netwerk, op. Het was tot nu toe de standaard om toegang tot informatie van gebruikers op de website te beperken. De nieuwe toepassingen zouden dus wel eens een ramp kunnen betekenen.

Facebook brengt het nieuws tot nu toe als winst voor gebruikers. Ze zouden meer controle krijgen over alles dat ze delen en het zou makkelijk in gebruik zijn. Maar dat is eigenlijk niet het echte verhaal. Volgens sommigen is dit Facebook’s move om gebruikers te pushen informatie te delen met het publiek.

Voor de mensen die de opbouw naar de nieuwe toevoegingen de afgelopen maanden niet hebben gevolgd: Afgelopen juni kwam Facebook met een nieuwe functie, de ‘everyone’ update. Kort gezegd, dit is een antwoord van Facebook op Twitter. Hiermee werden de updates ‘everyone’ toegangelijk voor het web in het algemeen. Deze functie is beschikbaar op de website bij Privacy Settings sinds afgelopen zomer. Maar tot nu toe werd de functie nog niet veel gebruikt. In deze nieuwe lancering staat de optie als standaard voor veel gebruikers.

De meeste pers schrijft over de nieuwe toepassingen alsof gebruikers meer controle krijgen dan ooit. Met berichten als deze: “Setting a new standard in user control… calling on its more than 350 million users to review and update their privacy setting… As users move through the Transition Tool, they’ll be presented with an opportunity to Learn More. Through this link, they’ll reach Facebook’s new Privacy Center, a comprehensive guide that helps users understand and control how they share information.

Dat klinkt geweldig. Maar voor alle duidelijkheid, eigenlijk dwingt Facebook gebruikers zelf keuzes te maken in de privacy opties en daarmee de everyone update te promoten, waarmee Facebook zichzelf buiten schot houdt. Als het inderdaad negatief uitpakt, hebben de gebruikers tenslotte zelf de keuzes gemaakt. Daarom staan er ook overal noties over wat de privacy functies precies doen. En dat is waarom er nu een Privacy Center is. Een grote groep gebruikers zullen de nieuwe toepassingen gewoon negeren, net als ze bij de eerste aankondigingen hebben gedaan. Maar Facebook kan nog steeds zeggen dat ze gebruikers meer controle hebben gegeven dan ooit.

De Electronic Frontier Foundation is het ermee eens: “Deze nieuwe privacy veranderingen zijn duidelijk bedoeld om Facebook gebruikers te pushen om meer informatie publiekelijk te delen“.

Facebook kondigde in juli veel van deze veranderingen aan. In de maanden daarna is Facebook benaderd met vragen hierover. De reactie van Facebook was dat ze het goed wilden doen. Waardoor velen dachten dat Facebook de nieuwe toevoegingen in zou trekken. Maar dat is dus duidelijk niet het geval.

Dus wat gaat er nu gebeuren? Waarschijnlijk volgen er komende maanden wat berichten over gebruikers die per ongeluk teveel informatie hebben gedeeld in updates. Maar dit soort meldingen zijn er wel vaker geweest dus zullen niet echt shocking zijn. De echte problemen beginnen pas als Facebook dit soort gegevens gaat delen met zoekmachines en andere derde partijen. Bing krijgt bijvoorbeeld al toegang tot de Everyone Updates, begin 2010. Google heeft voorlopig alleen nog maar toegang tot de Fan Pages, maar het zou mij niet verrassen als ook zij wat geld ophoesten voor toegang tot dezelfde updates. Beide sites cashen data en je kunt er zeker van zijn dat meer sites en applicaties hiervan gebruik zullen maken.

Tot nu toe had alleen Facebook de controle over de meeste inhoud die is geupload naar de website. Haal iets weg op Facebook en het is meestal ook echt verdwenen, tenminste voor het zicht van een vreemde. Dit kun je met de nieuwe updates nog steeds doen, maar dan is het alleen weg van Facebook, je hebt geen controle over waar het verder nog is achtergebleven.

Met andere woorden, als gebruikers meer delen op Facebook dan eigenlijk de bedoeling was, kan Facebook niet veel doen om de schade te herstellen. Of dit werkelijk een grote impact zal hebben op de populairiteit van het netwerk, betwijfel ik. Maar het mag in ieder geval niet meer gezien worden als een ‘privé’ netwerk, wat de website in de eerste instantie wel bekend heeft gemaakt. Via Techrunch.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Privacy

Hoe bescherm je de data in je brein?

Het is niet ondenkbaar dat er straks ook mensen die geen lichamelijke beperkingen hebben met een breinchip rondlopen. Maar: hoe zorg je dat je breindata beschermd blijft?

Cybercrime30.09.2024

Hoe bescherm je de data in je brein?

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

Cybercrime16.09.2024

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeer
Telegram modereert privégesprekken toch niet

Het leek erop dat Telegram van plan was om ook privégesprekken te gaan modereren, maar stelt nu dat dat niet zo is.

Social Media09.09.2024

Telegram modereert privégesprekken toch niet

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security