Gisteren is Facebook begonnen met het uitrollen van een nieuwe reeks privacy instellingen. Deze tools, waar al maanden aan wordt gewerkt, zijn ontworpen om de verwarrende privacy opties op de website te vereenvoudigen. Maar daarnaast komt Facebook ook met de ‘Transition Tool‘ die de updates van iedereen in de nieuwe standaard promoot.
Met andere woorden, Facebook geeft haar reputatie, als ‘privé’ sociaal netwerk, op. Het was tot nu toe de standaard om toegang tot informatie van gebruikers op de website te beperken. De nieuwe toepassingen zouden dus wel eens een ramp kunnen betekenen.
Facebook brengt het nieuws tot nu toe als winst voor gebruikers. Ze zouden meer controle krijgen over alles dat ze delen en het zou makkelijk in gebruik zijn. Maar dat is eigenlijk niet het echte verhaal. Volgens sommigen is dit Facebook’s move om gebruikers te pushen informatie te delen met het publiek.
Voor de mensen die de opbouw naar de nieuwe toevoegingen de afgelopen maanden niet hebben gevolgd: Afgelopen juni kwam Facebook met een nieuwe functie, de ‘everyone’ update. Kort gezegd, dit is een antwoord van Facebook op Twitter. Hiermee werden de updates ‘everyone’ toegangelijk voor het web in het algemeen. Deze functie is beschikbaar op de website bij Privacy Settings sinds afgelopen zomer. Maar tot nu toe werd de functie nog niet veel gebruikt. In deze nieuwe lancering staat de optie als standaard voor veel gebruikers.
De meeste pers schrijft over de nieuwe toepassingen alsof gebruikers meer controle krijgen dan ooit. Met berichten als deze: “Setting a new standard in user control… calling on its more than 350 million users to review and update their privacy setting… As users move through the Transition Tool, they’ll be presented with an opportunity to Learn More. Through this link, they’ll reach Facebook’s new Privacy Center, a comprehensive guide that helps users understand and control how they share information.“
Dat klinkt geweldig. Maar voor alle duidelijkheid, eigenlijk dwingt Facebook gebruikers zelf keuzes te maken in de privacy opties en daarmee de everyone update te promoten, waarmee Facebook zichzelf buiten schot houdt. Als het inderdaad negatief uitpakt, hebben de gebruikers tenslotte zelf de keuzes gemaakt. Daarom staan er ook overal noties over wat de privacy functies precies doen. En dat is waarom er nu een Privacy Center is. Een grote groep gebruikers zullen de nieuwe toepassingen gewoon negeren, net als ze bij de eerste aankondigingen hebben gedaan. Maar Facebook kan nog steeds zeggen dat ze gebruikers meer controle hebben gegeven dan ooit.
De Electronic Frontier Foundation is het ermee eens: “Deze nieuwe privacy veranderingen zijn duidelijk bedoeld om Facebook gebruikers te pushen om meer informatie publiekelijk te delen“.
Facebook kondigde in juli veel van deze veranderingen aan. In de maanden daarna is Facebook benaderd met vragen hierover. De reactie van Facebook was dat ze het goed wilden doen. Waardoor velen dachten dat Facebook de nieuwe toevoegingen in zou trekken. Maar dat is dus duidelijk niet het geval.
Dus wat gaat er nu gebeuren? Waarschijnlijk volgen er komende maanden wat berichten over gebruikers die per ongeluk teveel informatie hebben gedeeld in updates. Maar dit soort meldingen zijn er wel vaker geweest dus zullen niet echt shocking zijn. De echte problemen beginnen pas als Facebook dit soort gegevens gaat delen met zoekmachines en andere derde partijen. Bing krijgt bijvoorbeeld al toegang tot de Everyone Updates, begin 2010. Google heeft voorlopig alleen nog maar toegang tot de Fan Pages, maar het zou mij niet verrassen als ook zij wat geld ophoesten voor toegang tot dezelfde updates. Beide sites cashen data en je kunt er zeker van zijn dat meer sites en applicaties hiervan gebruik zullen maken.
Tot nu toe had alleen Facebook de controle over de meeste inhoud die is geupload naar de website. Haal iets weg op Facebook en het is meestal ook echt verdwenen, tenminste voor het zicht van een vreemde. Dit kun je met de nieuwe updates nog steeds doen, maar dan is het alleen weg van Facebook, je hebt geen controle over waar het verder nog is achtergebleven.
Met andere woorden, als gebruikers meer delen op Facebook dan eigenlijk de bedoeling was, kan Facebook niet veel doen om de schade te herstellen. Of dit werkelijk een grote impact zal hebben op de populairiteit van het netwerk, betwijfel ik. Maar het mag in ieder geval niet meer gezien worden als een ‘privé’ netwerk, wat de website in de eerste instantie wel bekend heeft gemaakt. Via Techrunch.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Privacy
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024