Vorige week presenteerde Alex Dale en Jacqueline Smit van Microsoft op Eurobest “A Journey through Social Media”. Op Frankwatching staat een verslag van het eerste deel van de presentatie die gegeven werd door Alex Dale. In het tweede deel vertelde Jacqueline Smit (CMO Microsoft) hoe Microsoft Nederland social media inzet bij de introductie van Windows 7. In tegenstelling tot andere landen volgt Microsoft Nederland een compleet eigen koers, en investeert het gehele campagnebudget in social media.
Steeds meer grotere bedrijven gaan serieus aan de slag met social media. Hieronder enkele belangrijke aandachtspunten waar bedrijven bij de implementatie aan moeten denken:
1. Start met deelnemen aan het gesprek. Dit is mogelijk het belangrijkste punt voor bedrijven. Niets van je laten horen is het slechtste wat je kunt doen. Tijdens de DSB ramp durfde Maurice Beerthuyzen zelfs te stellen dat de radiostilte van DSB heeft bijgedragen aan het uitendelijke fallisement van het bedrijf. Online wordt enorm veel gesproken over merken, Luister naar de wensen en problemen van klanten, en reageer op wat ze te zeggen hebben. Los klachten op en bouw een relatie op met de fans van je merk.
2. Ieder personeelslid kan bijdragen. In Nederland zijn rond de 12 miljoen mensen online, iedereen die werkt zit regelmatig op internet en heeft een sociaal netwerk. Breng in kaart wie in je organisatie twittert en blogt. Betrek en informeer je personeel hoe zij kunnen bijdragen aan de online zichtbaarheid van de organisatie. Dat klinkt misschien eng, maar is verstandiger dan iedereen maar zijn gang laten gaan. Social media activiteiten ontstaan vaak spontaan en vallen soms buiten de kaders van het georganiseerde bedrijf. Houd het flexibel en beloon degene die een positieve bijdrage levert.
3. Leg contact met de invloedrijken. Er is een grote variatie van invloed die mensen kunnen hebben op het online gesprek rond je merk. Het aantal mensen dat daadwerkelijk invloed heeft kan beperkt zijn, de rest luistert. Leg persoonlijk contact met de invloedrijken en bouw een relatie op. Voorzie ze pro actief van informatie rond je merk en dienst. De identificatie van invloedrijke personen kan een lastige zaak zijn. Er zijn diverse bedrijven die helpen de online doelgroep en grootste beinvloeders in kaart te brengen. Microsoft Nederland maakt bijvoorbeeld gebruik van SocialMedia8 (onderdeel van LaComunidad).
4. Maak je campagnes sociaal. Stel bij elke nieuwe online campagne jezelf de vraag: waarom zou mijn doelgroep dit met anderen willen delen? Hoe maak ik het delen van campagnes zo eenvoudig mogelijk? En: hoe kan ik er voor zorgen dat mijn boodschap gebracht wordt via de bestaande sociale structuren van het netwerk? Wees bewust dat internet een interactief medium is en faciliteer het gesprek in je campagne waar mogelijk.
Verder lezen over Microsoft
Online19.11.2024
Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams
Online18.11.2024
Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst
Online12.11.2024
Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt
Artificial Intelligence07.11.2024
Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie
Online04.11.2024
Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit
Er is een workaroundArtificial Intelligence31.10.2024
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit
Artificial Intelligence22.10.2024
Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot
Online11.10.2024