In dit stadium van Internet bekendheid, kan iedereen wel even beroemd zijn. Maar wat betekent bekendheid werkelijk wanneer iedereen een Facebook fan page aan kan maken?!
Nou bekend zijn is niet zo makkelijk als het lijkt. Zeker 77% van de Facebook fan pagina’s hebben minder dan 1000 fans. Dat blijkt uit een raport van Sysomos, een social media monitoring en analytics bedrijf. Wanneer je een fan pagina hebt opgezet kan iedereen op Facebook je fan worden, wat hetzelfde is als wanneer iemand je op Twitter volgt. Sysomos heeft onderzocht dat er zo’n 600.000 fan pages op Facebook zijn. Het grootste gedeelte hiervan heeft tussen de 10 en 1000 fans, slechts 4% heeft meer dan 10.000 fans en minder dan 1/20 van een procent heeft meer dan een miljoen fans.
Uit onderzoek blijkt het alsvolgt:
* 95% van de pagina’s hebben meer dan 10 fans
* 65% van de pagina’s hebben meer 100 fans
* 23% van de pagina’s hebben meer 1,000 fans
* 4% van de pagina’s hebben meer 10,000 fans
* 0.76% van de pagina’s hebben meer 100,000 fans
* 0.047% van de pagina’s hebben meer (297 in totaal).
De categorieën van de Facebook Fan pagina kun je verdelen onder: Bekendheden, producten, winkels, restaurants, barretjes en clubs, websites, muziek, organisaties en non-profits.
De ‘So-called’ bekendheden is slechts 7% van alle fan pagina’s. Natuurlijk zijn er ook wat echte bekendheden (zowel levende als dode) die aanmerkelijk veel volgers trekken op hun Facebook fan pagina. Oké, het zijn er maar 297. Bijvoorbeeld : Michael Jackson, de grootste fan pagina met 10,4 miljoen fans en daarbij wordt niet eens de overlappende fan pagina R.I.P. Michael Jackson (We Miss You) mee geteld. De actie filmster Vin Diesel heeft er 7 miljoen, dit zijn er meer dan Barack Obama met 6,9 miljoen fans of Megan Fox met 5 miljoen.
De grootste producten pagina is die van Facebook zelf met 5,8 miljoen fans, gevolgd door Starbucks met 5.1 miljoen.
Het is eigenlijk allemaal een beetje zoals in de echte wereld. Dan kans dat je meer dan een miljoen fans hebt is groot als je een ster of acteur bent.
En anders dan op Twitter, waar de populairiteit ook gerelateerd is aan de hoeveelheid dat je Twittert, de Facebook Fan pagina’s worden ongeveer maar 1 maal per 16 dagen ge-update. En dat is dan ook echt het grote verschil tussen Facebook fans en Twitter volgers. Op Twitter volg je iemand omdat je wilt horen (lezen) wat de persoon te zeggen (schrijven) heeft. Op Facebook ben je fan gewoon om je support te tonen. Vaak is dit verspilde moeite, maar ja, roem is vergankelijk.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024