Facebook’s advertentiesysteem Beacon groef zich diep in jouw Facebook pagina met allerlei toevoegingen aan jouw eigen statuspagina. Er hoeft niet opnieuw een petitie getekend te worden… Facebook heeft Beacon opzij geschoven en gaat een partnership aan met Nielsen, vanaf deze week.
Beacon was al vanaf het eerste moment veelbesproken en zorgde voor veel oproer onder de Facebook gebruikers in 2007. Met als basis het principe van Cookies werd jouw surfgedrag immers gemonitored op externe pagina’s. Deze info werd vervolgens terug gestuurd naar Facebook om zo met advertenties in te springen op jouw mogelijke behoeftes. Facebook kreeg al snel een online petitie aangeboden om dit te stoppen en gebruik te maken van een opt-in procedure. Het kostte Facebook een hele lange tijd om het opt-out systeem volledig te implementeren.
Maar Facebook heeft Beacon de rug toegekeerd en is een strategische alliantie aangegaan met Nielsen om online monitoring naar een hoger plan te tillen.
Advertentiewaarde, daar leeft Facebook van. Dan is de juiste advertentie op de juiste plaats krijgen uiteraard key. Brandlift werkt duidelijk anders dan Beacon… dus wel vanaf het begin af aan met een opt-in procedure. Gebruikers kunnen kenbaar maken wat ze van de advertenties vinden die ze voorgeschoteld krijgen van Facebook. Facebook krijgt op deze manier inzicht in onder andere (afhankelijk van de voorgeschotelde vragen) geholpen bekendheid en geholpen herinnering, associatieve connectie, aankoopoverweging en merkwaarde. Direct toont dit al een heel andere aanpak en in mijn ogen beter dan ondergronds snuffelen in het gedrag van de Facebook gebruikers zoals dit bij Beacon gebeurde.
Nielsen spreekt zich ook erg positief uit over de samenwerking met “one of the most influential and well-viewed sites on the web”. En voor zover het persbericht kenbaar maakt, wordt er niet gesproken over een einddatum van deze strategische samenwerking. Sheryl Sandberg gaf een keynote, de webcast moest ten tijde van deze post nog online komen maar kun je vast snel terugvinden.
Het officiële persbericht bevestigd de privacy-garantie volledig. Demografische profielinformatie wordt aan Nielsen kenbaar gemaakt middels de vragenlijsten die de gebruikers in kunnen vullen, er wordt geen persoonlijke info doorgestuurd via het Facebook profiel van deze gebruikers. En de juiste demografische gegevens zijn uiteraard key.
Er even van uitgaande dat de Nielsen – Facebook alliantie tevens een proeftuin is, ben ik benieuwd waar BrandLift komende jaren nog meer op zal duiken. Het zal tevens afhankelijk zijn van de uitkomsten die de test launch gaat brengen komende weken.