Bedrijven in de Amsterdamse AEX-index monitoren nog nauwelijks Twitter. Het wordt door de bedrijven met name gebruikt om berichten te versturen, terwijl het juist een ideale tool is om sentimenten te beluisteren van klanten en de dialoog met hen aan te gaan. Tot die conclusie komt Lewis PR na een onderzoek onder AEX-bedrijven.
Gedurende twee weken plaatste het bureau via Twitter meerdere vragen over en gericht aan verschillende bedrijven. De uitkomst is opvallend. Van de 25 bedrijven die genoteerd zijn aan de AEX gaf alleen verzekeraar Aegon een inhoudelijke reactie op een tweet. Voor een handvol andere bedrijven waren de vragen reden om de vraagsteller te gaan volgen, maar niet om te reageren.
Een aantal van de benaderde bedrijven heeft wel een Twitter-profiel, maar gebruikt dit enkel om nieuws over bijvoorbeeld de aandelenkoers te communiceren. Van interactie met andere Twitteraars is geen sprake. En dat terwijl de zich meer moeten verdiepen in deze nieuwe vorm van communicatie. Bedrijven moeten in het geval van Twitter een duidelijke strategie bedenken, verantwoordelijkheden toewijzen, taken verdelen en zich hier aan houden. “Het aantal Twitter-profielen is hoopgevend, maar het gebrek aan interactie boort die hoop meteen de grond in“, aldus Yvonne van Bokhoven, VP bij Lewis PR.
“Ons onderzoek laat zien dat grote bedrijven niet goed weten hoe ze social media zoals Twitter het beste kunnen inzetten. Twitter is meer dan een ‘spam tool’. Door actief de dialoog aan te gaan, kun je veel winnen op communicatiegebied. Klanten worden graag persoonlijk benaderd en reactie op een tweet kan wonderen doen voor de merkbeleving.”