Het aantal officiële waarschuwingen, schorsingen of ontslagen als gevolg van het misdragen van een werknemer op een sociaal netwerk is het afgelopen jaar verdubbelt. Dat concludeert Proofpoint, na het houden van een onderzoek onder bedrijven met 1000 werknemers of meer.
Uit het onderzoek blijkt dat 17% van de ondervraagde bedrijven al eens te maken heeft gehad met vervelende situaties rond het gebruik van social media. In 8% van de gevallen was dit uiteindelijk reden voor het ontslaan van de werknemer. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de 4% die vorig jaar werknemers moest ontslaan na misdragingen op Facebook of LinkedIn. Van de ondervraagde Amerikaanse bedrijven gaf 13% aan al eens een onderzoek te hebben ingesteld na slechte publiciteit als gevolg van een sms of Twitter-bericht.
Verder bleek dat 15% van de deelnemers aan het onderzoek in het afgelopen jaar een medewerker hebben moeten berispen voor het overtreden van het bedrijfsbeleid rond het delen van multimedia als muziek of video.
De stijging in het aantal berispingen of ontslagen heeft meerdere oorzaken. Ten eerste wordt het gebruik van social media tools steeds meer common case en zit een “ongelukje” voor werknemers in een klein hoekje. Het is voor de werknemer dus van belang altijd na te denken voor je iets werkgerelateerd vermeldt op je Hyves, Twitter of Facebook. Daarnaast beginnen steeds meer werkgevers de kracht én de gevaren te ontdekken van social media. Gesteund door een serie met nieuwe applicaties en gereedschappen zijn zij niet alleen scherp op wat de klant zegt, maar zien zij ook sneller die klagende werknemer verschijnen. Het zou dus zomaar kunnen dat de cijfers volgend jaar weer gestegen zijn.
Meer over het onderzoek is hier te lezen. Via DutchCowGirls