De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Sociale media als Facebook en YouTube kijken met lede ogen toe hoe hun bereik in nieuwe economieën als India, Brazilië en Turkije snel toeneemt.
Maar deze op het eerste oog gunstige ontwikkelingen zorgt er in steeds grotere mate voor dat de winstgevendheid van deze netwerken dalen omdat de kosten om in die landen operationeel te zijn gigantisch zijn vergeleken met de kosten in beter ontwikkelde landen.
Een gelimiteerde breedbandinfrastructuur vergt zeer hoge serverkosten om de diensten op niveau te houden. Het is ook in die landen dat publiciteit de minste kansen maakt om resultaten op te leveren, gewoonweg omdat de prijzen er te laag zijn.
De Web 2.0-generatie die geloofde in een model waarbij bezoekers gratis content kunnen raadplegen en de advertenties de kosten betalen, kwam bedrogen uit. Van de 1,6 miljard mensen die internettoegang hebben, zijn 800 miljoen gewoon niet interessant genoeg voor internetadverteerders.
Deze evolutie wordt door insiders de ‘International Paradox’ genoemd en bedreigt het idealisme van internetentrepreneurs die hoopten de wereld te verenigen in één enkel online werelddorp, maar nu moeten toegeven dat het businessmodel dat aan deze visie werd gekopppeld dodelijk blijkt.
Veoh, een video-sharing site die opereert vanuit San Diego in Californië, blokkeerde vorig jaar de toegang tot de site voor bezoekers uit Azië, Afrika, Zuid-Amerika en Oost-Europa omdat de financiële vooruitzichten er zo goed als onbestaande en de kosten om de video’s operationeel te houden te hoog zijn. “Deze mensen vreten bandbreedte, want ze lijken wel de ganse dag video’s te bekijken. Ik geloof in vrije en open communicatie, maar dit is niet langer houdbaar,” aldus Veoh CEO Dmitry Shapiro.
MySpace experimenteert in die landen ondertussen met een minder kwalitatieve ‘light‘-versie van haar website, die de kosten kan beperken omdat ze minder bandbreedte vereist. Vorige maand raakte bekend dat YouTube dit jaar 470 miljoen dollar zou verliezen om al zijn video’s in die landen beschikbaar te maken. De Google-dochter heeft onderstussen zijn strategie aangepast en is geswitcht van een model waarbij expansie voorop stond naar een model waarbij geld maken op de eerste plaats komt. Ook Facebook bekijkt of de kwaliteit van video’s en foto’s in die landen kan worden verlaagd, om kosten te drukken. 70% van de 200 miljoen gebruikers die Facebook telt, komt van buiten de VS. Maandelijks worden 850 miljoen foto’s en 8 miljoenvideo’s op de site geüploaded. Via: New York Times & Express
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Web 2.0
Metaverse27.01.2022
Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3
Tech in Asia03.12.2020
Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur
en plant een nieuw evenement in TokyoOnline30.11.2014
Infographic: Wat is responsive web design?
Media25.07.2013
Hoe ‘2.0’ ben jij?
Online18.12.2011
Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That
Media28.10.2010
Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!
Online05.04.2010
Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0
Social Media22.03.2010
Succes Avatar door Social Media, Part II
Verder lezen over YouTube
Video13.11.2024
YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Video20.09.2024
Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder
Social Media19.09.2024
YouTube wordt met Communities nu echt een social medium
Artificial Intelligence06.09.2024