Social networking bij internetgebruikers is sinds 2006 met 93 procent gestegen. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Netpop Research. Daarnaast wordt opgemerkt dat de onderlinge communicatie tussen internetgebruikers met 18 procent is gestegen tot 32 procent van de totale tijd die online wordt doorgebracht.
De tijd die wordt doorgebracht met traditionele vormen van online entertainment is daarentegen met 29 procent gedaald tot 19 procent van de totale online tijdsbesteding. Dat betekent volgens Netpop dat entertainment duidelijk een andere invulling heeft gekregen en aanleiding heeft gegeven tot het creëren van een nieuwe vrijetijdsbesteding, die draait rond online praten en discussiëren en het uitwisselen van opinies en perspectieven.
Volgens de onderzoekers draagt 76 procent van de internetgebruikers bij aan sociale media. Netpop stelt dat 6 procent van die groep beschouwd moet worden als een zware gebruiker van sociale media, waarbij minstens zes sociale media worden gehanteerd en de betrokkene gemiddeld met 248 mensen per week heeft gecommuniceerd. “Deze kleine groep vormt de kern van de groei van het Web 2.0,” voeren de onderzoekers aan. Verder wordt opgemerkt dat e-mail de meest populaire online communicatiemanier is. Ook wordt verduidelijkt dat instant messaging, texting en sociale netwerking bij tieners veel hoger ligt dan bij de algemene internetbevolking.
Foto’s vormen de informatie die online het meest wordt uitgewisseld. Podcasts zijn het minst populair. Ook wordt opgemerkt dat met collega’s op het werk en met het publiek hoofdzakelijk blogs worden uitgewisseld. Verder stelt Netpop dat zware gebruikers van sociale media vooral bij jongeren moeten gevonden worden en bovendien meer bij vrouwen dan bij mannen. Die groep verdeelt volgens de onderzoekers content die hun interesses en opinie weerspiegelt. Verder stippen de onderzoekers aan dat 54 procent van de microbloggers dagelijks een bericht online plaatst. Onder de achttien jaar loopt dat op tot 72 procent. Netpop merkt op dat binnen bedrijven marketing, klantendiensten en consumentenonderzoek de krachten moeten bundelen om de impact van sociale media te begrijpen en erop te kunnen reageren. (via: Express.be/MH)