Social Media02.04.2009

Jongeren: liever chatten dan twitteren


jongeren-liever-chatten-dan-twitteren.jpg
jongeren-liever-chatten-dan-twitteren.jpg

Hoewel persoonlijk contact bij bijna een derde van de jongeren favoriet is (29%), gebruikt de helft het liefst een chatprogramma of online telefoniedienst om met hun vrienden in contact te blijven. Twitteren en bloggen zijn zaken waar deze doelgroep nog weinig aandacht aan besteedt (2%). Dit blijkt uit onderzoek van Ecreation onder bijna 1.500 jongeren via het interactieve platform World of Alice.

In het onderzoek werd de respondenten gevraagd naar hun online gedrag. Bijna de helft (48%) geeft aan per dag tussen de 1 en 3 uur online te zijn en 40% is zelfs langer dan 3 uur per dag online. Van alle ondervraagden besteedt de helft online de meeste tijd aan chatten en bellen. Het onderhouden van persoonlijke profielen op deze sites wordt door bijna één op de vijf als belangrijkste online activiteit aangemerkt.

Gevraagd naar hun interactie met bedrijven zegt 36% het liefst via e-mail contact te hebben. Minder populair zijn de persoonlijke en telefonische afhandeling van vragen en klachten. Hiervoor kiest respectievelijk 29% en 26% van de respondenten. Om de jongeren te bereiken met reclameboodschappen kunnen bedrijven beter geen televisie, banners op websites of e-mailreclame inzetten. Maar liefst 71% geeft aan dit de meest irritante vormen van reclame te vinden. Ook het principe van een gratis sms’je voor elke ontvangen reclameboodschap is nog lang geen algemeen goed. Eén op de tien bestempelt deze reclamevorm als irritant. De oude, vertrouwde folders in de brievenbus zijn favoriet, evenals digitale nieuwsbrieven en reclame die aangeboden wordt via chatbots.

“Je ziet dat jongeren een sterke voorkeur hebben voor communicatievormen waar ze zelf de hand in hebben. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om persoonlijke of zakelijke contacten”, zegt Sjoerd van Dijk, managing director bij Ecreation. “Het is belangrijk om als bedrijf een communicatiestrategie uit te stippelen die aansluit op deze behoefte. Het gegeven dat veel jongeren bij voorkeur communiceren via Live Messenger, voorheen MSN, biedt voor bedrijven aanknopingspunten om via Instant Messaging deze doelgroep te bereiken.”

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Twitter

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

T150 klaar in 3:25. Te veel tijd gespendeerd aan het afmaken van minions in plaats van elites. Had potentie om onder de 3 minuten te eindigen.

Social Media26.10.2024

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Elon Musk steekt niet onder stoelen of banken dat hij de blokkeerknop op X maar niks vindt: de eerste stap richting de exit is gezet.

Social Media24.09.2024

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien