Hoewel het gebruik van Twitter in Nederland snel groeit, blijken de tien grootste Nederlandse merken geen van allen hun Twitternaam in bezit te hebben. Twitter accounts met merknamen als Campina, Heineken, Unox, Andrelon en Amstel zijn allemaal in handen van personen die niets met de bedrijven te maken hebben. Dat blijkt uit onderzoek van Hyped naar het gebruik van Twitter door Nederlandse bedrijven.
Bedrijven die niet in het bezit zijn van hun eigen Twitter account, lopen het risico dat kwaadwillenden uit naam van de merken communiceren met andere gebruikers van Twitter. Daarnaast zouden concurrerende merken misbruik kunnen maken van de accounts.
Sommige bedrijven maken wel actief gebruik van Twitter, blijkt uit het onderzoek. In de VS behaalde Dell al ruim een miljoen euro omzet via Twitter. In Nederland startte Telfort onlangs met een eigen Twitter account.
Om aan te tonen hoe gemakkelijk het is om een Twitternaam vast te leggen van een bekend merk, heeft weblog hyped.nl de Twitternaam van vier bekende Nederlandse merken gekaapt. Het gaat om Becel, Leerdammer, Friesche Vlag en Peijnenburg. Een woordvoerder heeft aangegeven de accounts kosteloos aan de bedrijven ter beschikking te stellen indien ze erom vragen. Voor de uitslag van het onderzoek en tabel met overzicht van de merken: klik hier.