December is al weer bijna een week oud. Voor je het weet staan ook de feestdagen weer voor de deur. Voor sommige branches, zoals de retail moet in december de grootste slag in deze maand geslagen worden. Steeds meer bedrijven zijn professioneel bezig met social media. Vergeet dit medium ook niet in december. Goed ingezet kan het absoluut bijdragen aan het realiseren van de gestelde (omzet)doelen. 15 tips die je snel en gemakkelijk in kunt zetten. Happy holidays!
1. Integreer
Het is natuurlijk leuk om op social te laten zien, dat je ook toe leeft naar de feestdagen. Het heeft pas echt impact wanneer je social campagne deel uit maakt van een totaal marketingconcept rond de feestdagen.
2. Laat zien dat je in de feeststemming bent
Met de kortste dag en de feestdagen in het vooruitzicht mag je je volgers en fans best laten zien dat je al in de kerststemming bent. Update je profielfoto’s en zorg voor een feestelijke uitstraling.
3. Help je fans om in de feeststemming te komen
Help je fans om ook in de stemming te komen voor de feestdagen. Waarom biedt je je community niet de gelegenheid om hun profielfoto of omslagfoto in kerstsfeer te maken. Uiteraard met een verwijzing naar jouw branding. Of biedt leuke tips om in kerstsfeer te komen passend bij jouw dienstverlening.
4. Pas je aan aan de drukke decembermaand
December is een drukke maand. Op het werk is iedereen druk met de afronding van het jaar, maar ook in privésfeer zijn mensen druk met versieren, het kopen van cadeaus, het samenstellen van menu’s en het doen van inkopen. Waarschijnlijk zie je een verschuiving in de tijd dat men reageert en je website bezoekt. Pas je daaraan aan. Waarom niet je posts aan het begin van de avond versturen in plaats van overdag? Kijk eens of dat verschil maakt in je resultaten.
5. Beeld, beeld beeld
Er wordt ieder uur voor duizenden MB’s aan beeldmateriaal geüpload. Het feestdagen seizoen leent zich goed om beeld net even wat extra aandacht te geven op alle platformen die voor jou van belang zijn. Maak onderscheid in drie verschillende soorten. Origineel eigen beeld materiaal, gecureerd beeldmateriaal en beeldmateriaal van je community. Met een flinke dosis creativiteit kan je hier leuke dingen mee doen en pakkend acties mee verzinnen. .
6. Bereid je voor op extra drukte op de online klantenservice
Vooral voor de retail is december een gekkenhuis.Door alle vragen over levertijden, retouren en advies zal het op de klantenservice extra druk zijn. Heb je hier met de bemensing van van het webcareteam wel rekening mee gehouden? Als je nu eengoede indruk kan maken, heb je daar de rest van het jaar plezier van.
7. Vergeet Linkedin niet
Heb je B2B klanten? Vergeet dan ook je Linkedin Company page niet. Voeg een vleugje kerst en nieuwjaar toe aan je statusupdates om je contacten en medewerker te bereiken.
8. Maak eens gebruik van embedded posts
Facebook, Twitter, Instagram, Vine, and Google+ bieden en mogelijkheid om posts te embedden. Gebruik deze bijvoorbeeld om blogposts levendiger te maken door het toevoegen van echte conversaties. Juist als ze positief zijn over de dienstverlening rond de feestdagen zijn ze als een review over je bedrijf.
9. Verzamel data die je de rest van het jaar kunt gebruiken
Verlies in de drukte van alle dag niet je doelen uit het oog. Juist de vele contacten bieden veel data die je de rest van het jaar ook goed kunt gebruiken:
Nieuwe -mailadressen voor je e-mailnieuwsbrieven. Heb je een wedstrijd of give-a-way formulier? Voorzie deze van een opt-in disclaimer die mensen aanmoedigt ook in de toekomst updates te ontvangen
Verzamel inzichten over producten en diensten door goed te monitoren
Identificeer nieuwe merkambassadeurs die willen participeren in een partner programma door het jaar heen.
10. Organiseer een wedstrijd op Twitter of Facebook
De feestdagen zijn bij uitstek geschikt voor het uitschrijven van een wedstrijd en het beschikbaar stellen van een mooie prijs. De winnaar is degene met het goede antwoord, leukste antwoord, mooiste foto, etc. Zorg dat je prijs relevant is voor je publiek om de juiste mensen aan te trekken om mee te doen.
11. Maak elke deelnemer een winnaar (het is immers december)
In de geest van de feestdagen is het natuurlijk leuk om iedere deelnemer aan de wedstrijd te laten winnen. Dat hoeft niet perse een fysieke prijs te zijn. Denk ook aan het toesturen van een kennisdocument, gratis toegang tot een webinar of een kortingsbon.
12. Doe iets voor een goed doel en stimuleer anderen met je mee te doen
Naast het uitdelen van cadeaus zijn de feestdagen bij uitstek geschikt om iets voor een ander te doen. Doneer als bedrijf aan een goed doel en laat je community meedoen. Bijvoorbeeld door een bepaald bedrag per verkocht product extra te doneren. Het geeft en goed gevoel om met zijn allen iets goeds te doen.
13. Stimuleer social in de winkel
Vraag je klanten in de winkel hun favoriete aankoop via social media te delen. Voorzien van een hashtag. Zo kan je makkelijker conversaties met klanten opsporen en met hen en hun vrienden engagen.
14. Holiday hastags
Hashtags zijn een goede manier om me mensen in contact te komen die nog niet bij je community horen. Kies die hashtags die passen bij je merk of dienstverlening. Pas wel op voor hashtags die op het eerste gezicht neutraal lijken maar niet blijken te zijn. Check, check, check.
15. Bereid je voor op het nieuwe jaar
De decembermaand is vaak een drukke periode. Toch is de periode tussen kerst en oud meestal een rustige tijd. gebruik deze periode om 2014 te evalueren en plannen te maken voor 2015.
Heb jij nog leuke tips? Deel ze gerust in de reacties. Dit is een artikel van SocialSensr, The Next Step in Social Media Management. SocialSensr is een innovatieve tool waarmee je Twitter, Facebook en LinkedIn binnen 1 omgeving kunt beheren. Je kunt SocialSensr 30 dagen gratis uitproberen.