Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De online muziekwinkel Napster blijft verder marktaandeel verliezen. De muziekdienst telde tijdens het tweede kwartaal van dit jaar nog 708.000 betalende gebruikers. Dat is een daling met 52.000 eenheden tegenover het eerste kwartaal van dit jaar.
Napster maakte tijdens het tweede kwartaal een verlies van 4,38 miljoen dollar. Dat is nog 2 procent meer dan tijdens het eerste kwartaal. De omzet daalde met 6 procent tot 30,3 miljoen dollar. Het bedrijf hoopt echter met zijn mobiele muziekwinkel Napster Mobile zijn inkomsten te kunnen opkrikken.
Napster is onlangs begonnen met de verkoop van van mp3-bestanden zonder DRM-bescherming, die een limiet stelt op het aantal keer dat een nummer kan gekopieerd worden. Daarmee stapt de online muziekwinkel af van zijn oorspronkelijke muziekservice, die gebaseerd was op een maandelijks abonnement, waardoor gebruikers voor een maandelijks abonnementsgeld toegang konden hebben tot een onbeperkt aantal nummers. Volgens Napster-topman Chris Gorig creëert het mp3-aanbod een positieve trend voor de online muziekwinkel.
Napster blijft het moeilijk hebben om op te tornen tegen concurrenten zoals Zune van Microsoft en vooral iTunes van Apple, dat ongeveer 70 procent van de markt in handen heeft. Napster was ooit het eerste p2p-netwerk, waar gebruikers gratis muziek met elkaar konden uitwisselen. Daarmee stond de dienst aan de wieg van een beweging die de muziekindustrie zware hoofdpijn zou bezorgen.
Onder druk van die muziekindustrie stopte Napster zijn activiteiten. Het Duitse mediaconcern wou Napster nog overnemen, maar dat werd door een Amerikaanse rechter geblokkeerd. Uiteindelijk ging Napster failliet, waarna de naam door het bedrijf Roxio werd gekocht.
Bron: Managing21