Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Wikipedia is de bibliotheek van de 21e eeuw. Een formule die alleen maar een succes kan worden als je uitgaat van het ‘goede in de mens’, en als je de gebruikers alle touwtjes in handen geeft middels Open Source software.
Aldus Gil Penchina van Wikia vanochtend op The Next Web. Wikia is een online community die het opzetten van wiki’s omtrent bepaalde hobby’s of liefhebberijen stimuleert en mogelijk maakt.
Voorbeelden van dit soort communities zijn die van een groep online shopaholics, die uitvoerige shopervaring verslagen posten. Maar ook talloze gamesgroepen, waar de ins en outs van populaire games worden gedocumenteerd. Wikia’s hebben veel weg van fora of nieuwsgroepen, maar zijn dankzij hun gestructureerdere indeling en dedicated communityleden veel meer geënt op het verzamelen en inzichtelijk houden van alle verzamelde content omtrent een bepaald thema.
Penchina verwacht dat search diensten de komende jaren een grote rol gaan spelen in de ontwikkeling van wikia’s, en internet in zijn geheel. Het is belangrijk dat diensten als Google en Yahoo een stukje van hun kennis en kunde vrijgeven zodat diensten als Wikia hun eigen searchtool kunnen optimaliseren.
Na twee-en-een-half jaar heeft Wikia nu maandelijks ongeveer 30 miljoen bezoekers. In die tijd heeft Penchina gemerkt dat je, zeker als het om wiki’s gaat, vaak voor verrassingen komt te staan als een gebruiker plots besloten heeft om de homepage een make-over te geven. Desondanks zou die openheid van een medium ons geen angst moeten inboezemen, in het merendeel van de gevallen lossen collega gebruikers ontstane problemen direct weer op. Main message? ‘Believe in the good of all people’. Wikipedia zou later nog wel eens de flowerpower movement van de 21e eeuw kunnen worden genoemd.