Search05.02.2019

Zoekwoordenonderzoek voor een taal die je niet beheerst


Waarschijnlijk hoef ik je niet te vertellen wat het belang is van een gedegen zoekwoorden-onderzoek. Veelal is dit de basis, of in ieder geval in de beginfase, van een SEO traject. Zoekwoordenonderzoek kan best uitdagend zijn, zeker wanneer dit voor een taal is die je niet vloeiend spreekt. Je komt wellicht wel een heel eind in het Engels, maar probeer maar eens een bepaalde intentie van een zoekopdracht te achterhalen in het Fins. Dat is dus een stuk uitdagender, in dit artikel daarom een aantal handige tips en tricks om je op weg te helpen.

De basis

Waarom doe je nu eigenlijk een zoekwoordenonderzoek? Sommige ‘van u’ zullen zeggen: om betere posities in de zoekresultaten te genereren. De essentie ligt denk ik anders, namelijk het in kaart brengen van de behoefte van jouw doelgroep. Oftewel, welke vragen stelt men in de zoekmachine waar jij een goed antwoord op hebt met jouw website. Je zou zelfs kunnen zeggen: een antwoord op hebt, passend bij de doelstellingen van het bedrijf. Met name het verschil tussen de ‘inside-out’ gedachte van een bedrijf versus wat de markt laat zien is soms fascinerend.

Nu in normaal Nederland alsjeblieft, hoor ik je denken. In andere woorden, bedrijven beginnen soms met het invullen van de website op basis van bijvoorbeeld terminologie zoals dit intern wordt gebruikt. Wanneer we vervolgens kijken naar de vragen die de doelgroep stelt, komt dit niet altijd overeen. Voor de gebruiker (en dus zoekmachine) is dit echter wel een punt van aandacht. Je zoekt namelijk naar een zo goed mogelijk match tussen de vraag die men stelt en het antwoord dat je geeft op jouw website.

Vreemde taal

Genoeg over de basis, ik ga er namelijk (stiekem) even vanuit dat je inmiddels begrijpt wat het doel is van een adequaat zoekwoordenonderzoek en heb je het zelfs wellicht weleens toegepast. Laten we daarom de stap gaan maken naar zoekwoordenonderzoek voor een taal die je niet beheerst. In bijvoorbeeld de Nederlandse markt kun je redelijk correct de intentie van een zoekopdracht (onthoud overigens goed ‘intentie’) achterhalen. Bij een vreemde taal wordt dit echter een veel grotere uitdaging. Je wilt idealiter natuurlijk geen rare fouten maken in woordgebruik om zodoende een potentiële klant af te schrikken.

Zo kan bijvoorbeeld de zoekwoordencombinatie ‘lifting bags’ betekenen dat men op zoek is naar een opblaasbare zak om een zwaar voorwerp (bijvoorbeeld een vrachtwagen na een ongeluk) op te tillen. Er kan echter ook mee worden bedoeld, een til-oplossing voor de (oudere) medemens in de zorg. Zo zie je dat de intentie van een zoekopdracht behoorlijk uiteen kan lopen. Er zijn dan ook wat handigheidjes om je te helpen de intentie te weten te komen.

#1 Google Images

Een zoekmachine geeft zelf al best veel informatie, bijvoorbeeld via de afbeeldingen. Vaak geeft dit letterlijk een goed beeld van de intentie van een zoekopdracht. Je kunt via beeld dan ook soms goed herkennen of de zoekopdracht in de vreemde taal een match heeft met bijvoorbeeld de intentie die je in Nederland hebt met een bepaalde zoekopdracht. Dit kun je met name gebruiken om te toetsen of Google Translate bijvoorbeeld wel gelijk heeft wat betreft een bepaalde vertaling.

Bijlage-1
Bijlage-1

#2 Ad Preview tool

Voor wie het niet kent, dit is een handige tool van Google waarin je een zo anoniem mogelijke weergave van een zoekresultaat kunt weergegeven. Tevens kun je kiezen op welke locatie en op welke taal je wilt zoeken. Oftewel, wil je bijvoorbeeld eens kijken welke resultaten weergegeven worden in Sydney met gebruikers die Indonesische taalinstellingen hebben, dan kan dat. De Ad Preview tool kan dus bijzonder nuttig zijn om een bepaalde zoekopdracht te toetsen. Het zoekresultaat kan bijvoorbeeld inzicht geven in het feit er ook (directe) concurrenten aanwezig zijn en geen bedrijven die zich in een compleet andere markt begeven. Dat kan namelijk prima inzicht geven in, daar heb je het woord weer, de intentie die men heeft. Dat geldt overigens ook voor de suggesties die Google geeft onderaan de pagina. Deze suggesties kunnen je mooie denkrichtingen geven in je zoekwoordenonderzoek.

Bijlage-2
Bijlage-2
Bijlage-3
Bijlage-3

#3 Concurrentie

Soms is er niks mis met een beetje ‘afkijken’, al zijn hier wel wat nuances te maken. Vaak is het niet verkeerd om eens te kijken hoe een belangrijke concurrent (of concurrenten) de zoekwoordfocus hebben aangebracht. Met name concurrenten uit het land waarop jij je gaat richten (omdat je aanneemt dat hier native speakers bij betrokken zijn) wat betreft zoekwoordenonderzoek. Vaak kun je aan belangrijke elementen van een pagina wel herkennen waar ze zich op richten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de title tag, H1, content en meta description van een pagina. Staar je hier echter niet blind op, het kan namelijk prima zijn dat ook jouw concurrent de ‘inside-out’ gedachte inzet. Gebruik ook deze analyse vooral ter inspiratie en om denkrichtingen te creëren.

#4 Google Ads data

Maak vooral gebruik van data die je reeds voorhanden hebt. Dat is met name de boodschap bij dit onderwerp, uiteraard wel indien je Google Ads data beschikbaar hebt. Veel online doelstellingen zijn gericht op het verhogen van (uiteindelijk) de omzet uit het online kanaal. Wanneer je gaat kijken naar SEO en dan met name het zoekwoordenonderzoek, is dit een doelstelling om in gedachte te houden. Met Google Ads data heb je een belangrijk voordeel: je kunt namelijk achterhalen of een bepaald zoekwoord zorgt voor conversies (en dus omzet). De prestaties van advertenties op verschillende zoekwoorden kunnen je namelijk inzicht geven in het gedrag van je doelgroep in de zoekresultaten.

Zeker bij een vreemde taal kan dit uiteraard bijzonder interessant zijn. Zeker omdat dit vervolgens ook weer invloed kan hebben op de prestaties van Google Ads. Je creëert uiteindelijk een beter pad van zoekopdracht, naar advertentie, naar landingspagina. Je zou zelfs kunnen overwegen eerst Google Ads in te zetten in een (nieuwe) markt om zodoende gevoel en inzicht te krijgen in de te onderzoeken zoekwoorden. Nadeel hierbij is wel de factor tijd, oftewel je hebt vaak behoorlijk wat data nodig om een goede conclusie te kunnen trekken over bepaalde zoekwoorden.

Afijn, hopelijk heb ik je een beetje op weg kunnen helpen en ga je straks met iets meer vertrouwen het zoekwoordenonderzoek voor een vreemde taal tegemoet. Het belangrijkste dat je denk ik moet onthouden is het achterhalen van de intentie van een bepaalde zoekopdracht. Nu begrijp ik ook wel dat je wellicht van een taal die dezelfde letters gebruikt als de Nederlandse taal wat sneller chocolade kan maken dan van bijvoorbeeld Chinees. Maar zie dan in dat er best een aantal hulpmiddelen zijn om een heel eind te komen. Overigens is het altijd goed om het eindproduct te laten checken door een native speaker, om zodoende wel de kwaliteit te waarborgen. Dat is een iets wat grappige afsluiting (na alle hulpmiddelen toch teruggrijpen op de simpele oplossing) van je conclusie, inderdaad.

Fabian Hoogland

Fabian werkt als Online Marketing Consultant bij het internet marketing adviesbureau Pure Internet Marketing. Dagelijks houdt hij zich bezig met het helpen van organisaties bij het behalen van sterke online resultaten. In zijn vrije tijd is Fabian fanatiek waterpoloër en mag je hem wakker maken voor een aflevering House of Cards.

...

Verder lezen over Google

Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024

Google onthult vast welke films en series het goed deden op Google TV dit jaar. Ideaal als je op zoek bent naar inspiratie voor series en films om te kijken.

Entertainment22.11.2024

Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Verder lezen over Onderzoek

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

Verder lezen over Zoekmachine

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Chrome krijgt een handige nieuwe manier om te zoeken. Het is een stuk visueler en maakt gebruik van het handige Google Lens.

Search30.07.2024

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming