Search10.01.2018

Zo scoor je hoog in Google met linkbuilding


Een positie in de top van Google’s organische zoekresultaten is goud waard. Waarom? Ruwweg 30% van de mensen klikt op het eerste zoekresultaat, 20% op het tweede en 10% op het derde. Natuurlijk zijn deze statistieken per zoekopdracht en platform verschillend, maar het gaat om het punt dat we willen maken: een toppositie in Google vormt bijna een garantie voor bezoekers (en daarmee klanten).

Dat wordt al snel minder voor posities onder de top 3. Niet alleen blijven de doorklikpercentages daar in de single digits, maar de zoekresultaten na de eerste pagina van Google worden überhaupt nauwelijks bekeken. Dat maakt het zaak om met je website op belangrijke zoekwoorden altijd om de topposities te strijden, maar helaas is dat met content alleen zelden haalbaar.

Hoe kan ik mijn website dan toch hoger in Google brengen?

Hoewel content tegenwoordig weliswaar cruciaal is om succes in de zoekmachine te boeken, is er een andere factor die al sinds jaar en dag onmisbaar is. Die factor heet linkbuilding. In jip-en-janneketaal is dit niets anders dan het aanleggen van links op andere websites naar jouw eigen website.

Waarom je dit wilt doen? Omdat Google bijzonder veel waarde hecht aan elke link die naar jouw website verwijst. Iedere keer dat iemand online de moeite neemt om anderen op jouw website te wijzen, ziet de machine namelijk als een stem in jouw voordeel.

Het is dan ook geen toeval dat de populairste sites op internet vaak over talloze inkomende links beschikken. De kans dat dit voor jouw website ook geldt, is echter een stuk kleiner. Dat is zonde, want links bepalen nog altijd voor circa 50% (!) je positie in de organische zoekresultaten.

Als je hoog wilt ranken in Google, kan het daarom geen kwaad dit proces een handje te helpen door deze links zelf aan te leggen in de vorm van linkbuilding. Sterker nog: dit is essentieel als je daadwerkelijk de top 3 zoekresultaten binnen wilt dringen voor een competitief zoekwoord.

Hoe werkt linkbuilden precies?

Zo makkelijk als we het hierboven voorspiegelen, is het natuurlijk niet. In de praktijk leidt het aanleggen van zoveel mogelijk backlinks zelden tot het gewenste resultaat. Het kan zelfs averechts werken, omdat Google de plotselinge groei van het linkprofiel interpreteert als een poging tot manipulatie.

Het is daarom belangrijk om bij linkbuilden uitermate voorzichtig te werk te gaan. Meer nog dan het aantal backlinks, is het tegenwoordig vooral de kwaliteit ervan die bepalend is voor de resultaten.

Maar hoe bepaalt de zoekmachine deze kwaliteit? Het algoritme beoordeelt een linkprofiel op tal van factoren. Dit zijn verreweg de belangrijkste:

Autoriteit

Op de ene website is het aanleggen van een backlink gemakkelijker dan op de andere. Zo is het niet moeilijk een backlink toe te voegen aan een gratis linkdirectory, maar probeer er maar eens een op een gerenommeerde nieuwswebsite te krijgen. Dat gaat bijna niet, tenzij jouw website duidelijk inhoudelijke meerwaarde biedt waardoor je de link met je content verdient.

En daar zit de crux als het gaat om linkbuilding in 2018: Google kijkt naar kwaliteit in plaats van kwantiteit. Uitermate belangrijk is de zogenaamde autoriteit van een website die naar jouw site linkt. Hoe hoger aangeschreven een website staat, hoe meer kracht een backlink vanaf die site heeft.

In de praktijk blijkt het zeer lastig backlinks te vergaren op sterk autoritatieve websites. Het geheim schuilt in het vinden van een partij die toegang heeft tot dit soort sites én die hier links naar jouw website op wil plaatsen. Kortom: een partij die jou volledig ontzorgt op het gebied van linkbuilding.

Relevantie

Heb jij je linkprofiel weten uit te breiden met backlinks vanaf meerdere sites met een uitstekende reputatie? Dan ben je er nog niet, want het thema van deze websites moet het liefst raakvlakken vertonen met dat van jouw site.

Stel dat jouw bootreparatiebedrijf een inkomende link heeft vanaf de site van een groenteboer. Dit wekt bij Google achterdocht. Wie zegt dat het niet je buurman is die jouw website een sterke backlink gunt?

De zoekmachine wil dan ook iets anders zien, namelijk dat een link bezoekers van de ene site wijst op relevante informatie op de andere site. In de praktijk betekent dit dat jouw backlinks relevant moeten zijn. Bestaat het merendeel van je linkprofiel uit irrelevante links, dan gaan bij Google de alarmbellen rinkelen en bereik je niet het gewenste resultaat.

Conclusie

In de praktijk zijn er honderden factoren die een rol spelen bij linkbuilding, maar autoriteit en relevantie behoren zonder twijfel tot de zwaarstwegende.

De steeds strengere eisen die Google stelt aan backlinks maken linkbuilden een zeer complex en intensief karwei. Wij raden je daarom aan om je vingers hier niet zelf aan te branden, maar om advies in te winnen bij een ervaren specialist in de materie.

Liefst is dit een linkbuilding bureau dat niet alleen aansprekende resultaten kan overleggen, maar dat zich tegelijkertijd bedient van strategieën gericht op de lange termijn. Bureaus die in korte tijd gouden bergen beloven, zijn er immers al genoeg.

Als we je één tip mogen meegeven voordat je gaat linkbuilden, is het om geduld te hebben. Linkbuilden is een methode van de lange adem, maar daar staat gelukkig ook iets tegenover. De resultaten zijn namelijk onvergelijkbaar goed. En dat brengt die felbegeerde nummer 1-positie in Google dichterbij dan je misschien denkt.

[Header afbeelding © Coloures-Pic – Adobe Stock]

...

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid