Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com
Of en hoe het werkt, geen idee, maar daar komen we achter, want ik ga het proberen: ‘KeywordMate’, dat me belooft om mijn website omhoog te schoppen in de zoekresultaten van Google. Via het door het in 28 talen gekloonde zoekalgoritme van Google.
Keywordmate, een spin-off van de Universiteit Twente, heeft me laten weten er in geslaagd te zijn om het zoekalgoritme van Google na te bootsen én bij te benen. Dat klusje heeft ze naar eigen zeggen tweeënhalf jaar gekost. Met als resultaat: dat ‘de innovatieve software met grote zekerheid voorspelt met welke zoekwoorden en zoekwoordencombinaties een website op de eerste pagina van ’s werelds grootste zoekmachine terecht komt’.
Het is een claim die meer vragen opwerpt, naast de vraag hoe goed het werkt. Niet geheel onbelangrijk: wat Google ervan vindt, en hoe Google erop reageert. Want natuurlijk gaat er bij Google minstens een belletje rinkelen als er een baby van hun eigen oogappel begint te kruipen. Of wat het resultaat is als Google het toelaat. Want als de de halve of de hele wereld hetzelfde kunstje toe gaat passen, wordt daarmee het speelveld weer helemaal gelijk.
Volgens KeywordMate zijn sommige webwinkels door verkeerde trefwoorden onvindbaar, resulterend in faillissementen. En blijft de eerste pagina van Google nu vrijwel altijd een beredeneerde gok, ongeacht hoeveel tijd en geld er wordt besteed aan SEO-marketing.
KeywordMate zegt dat de software gebaseerd is op een zelflerend algoritme, dat zichzelf ook aanpast aan de veranderingen die Google regelmatig in zijn eigen algoritme aanbrengt.
Het tijdrovende trefwoordenonderzoek zou volledige geautomatiseerd in een eenvoudige app ingebouwd zijn, waarmee razendsnel kansberekeningen kunnen worden gedaan. ‘De innovatieve software doorzoekt in korte tijd alle mogelijke combinaties van variabelen. Dit gebeurt voorlopig in 28 talen. Op basis hiervan wordt gecalculeerd met welke zoekwoorden of zoekwoordcombinaties een website succesvol bovenaan in Google terechtkomt.’
Tja, het klopt natuurlijk dat het voor iedereen die iets verkoopt, belangrijk is om op internet gevonden te worden. Dat met de explosieve groei van het aantal webwinkels en online aankopen veel kleine of startende webwinkels amper vindbaar zijn in de zoekresultaten. KeywordMate vergelijkt het met een middenstander in een achteraf straatje in de ware wereld, waar geen spontane aanloop is.
‘Van alle mensen op internet kijkt 97% niet verder dan de eerste pagina zoekresultaten van Google. Bijna tweederde, 63%, kijkt zelfs niet verder dan de eerste drie meldingen. Het gevolg is dat omzet achterblijft en veel geïnvesteerd wordt om beter gevonden te worden.’
Dat kan allemaal zo wezen, maar als er honderd, of duizend, webwinkels zijn die een bepaald product verkopen, dan blijft er nog steeds maar één eerste resultaatpagina op dat product. Ook als ze allemaal KeyworMate gaan gebruiken.
CEO Maarten Jurjens van KeywordMate zegt dat goed vindbaar zijn in de regel veel geld kost. ‘Bovendien valt het eindresultaat op voorhand nooit met zekerheid te garanderen. Het succes hangt van veel verschillende factoren af. Die moeten allemaal goed in kaart worden gebracht. Binnen de SEO-branche vindt vaak optimalisatie van de verkeerde trefwoorden plaats, maar het algoritme van Google is net als CocaCola: niemand kent het geheime recept. SEO blijft hierdoor toch vaak een beredeneerde gok, ongeacht hoeveel tijd en geld er aan wordt besteed. Ons zelflerende algoritme van KeywordMate maakt het mogelijk om erachter te komen wat de juiste woorden zijn om met een website bovenaan te komen.’
De KeywordMate-app is in eerste instantie ontwikkeld voor SEO-specialisten zoals webbureaus en online marketingbureaus.
Maar Jurjens zegt dat ook andere bedrijven en zelfs particulieren ermee uit de voeten kunnen. “Het wordt voor iedereen makkelijker om de juiste woorden en woordcombinaties te vinden waarmee je met je website kunt scoren.”
Ben benieuwd. Ik ga het proberen. Wordt vervolgd.
Op https://keywordmate.com/pricing staan drie prijsmodellen: free (gratis), starter (39 euro per maand) en pro (99 euro per maand).
Verder lezen over SEO
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023