Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Google Zoeken-documenten werden vorige week gelekt en dat bracht een flinke schokgolf teweeg in de wereld van Search Engine Optimisation (SEO). Er kwamen documenten naar buiten die mensen de geheimen van Google vertelden die ze al die jaren probeerden te ontfutselen. Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.
Kliks ranken wel degelijk
Eén van de grootste onthullingen is waarschijnlijk wel dat kliks wel degelijk van invloed zijn op de ranking van een site. Hoe meer er wordt geklikt, gezweefd en gescrolld, hoe beter pagina’s ranken. En omdat Google dit altijd hard heeft ontkend, betekent het ook dat Google niet alleen geheimen voor ons heeft, maar er ook over liegt.
Data uit de Chrome-browser wordt wel gebruikt
De zoekresultaten op Google zouden ook worden beïnvloed door gebruikersdata uit Chrome. Een opmerkelijke openbaring, want het betekent dat Google toch enorm veel doet met de data die het van je verzamelt. Je gedrag in de browser heeft invloed op de zoekmachine.
Intern linken moet je vooral blijven doen
Er werd een tijd gedacht dat backlinks niet goed waren voor je ranking in Google, maar dat klopt niet. Als we dit document mogen geloven, dan is het effectief intern linken juist een manier om de site beter navigeerbaar te maken en dat maakt de crawlers van Google juist enorm gelukkig.
Domeinautoriteit is zeker belangrijk
Google heeft vaak gezegd dat de autoriteit van een domein geen invloed heeft op de ranking van een pagina, maar in de gelekte documenten komt toch echt een ‘site authority’-optie naar boven. Dat betekent dat Google waarschijnlijk wel degelijk kijkt naar de algemene autoriteit van je website, wat betekent dat als je een heel goede blog plaatst op een kleinere site, deze waarschijnlijk minder hoog zal ranken dan soortgelijke onderwerpen op een pagina met meer autoriteit. Zo kan een kleiner blog dus niet makkelijk bekender worden, terwijl Google juist de experts naar voren wilde schuiven. Hier hebben we recent ook een artikel over gepubliceerd.
Wat vooral opvalt is hoe groot de macht van Google eigenlijk is. Het kan een grote fout maken zoals dit, maar mensen zullen de zoekmachine er niet minder door gaan gebruiken. SEO-specialisten zullen ook niet ineens hun werk neerleggen. Er blijven nog altijd veel mysteries bestaan rondom de zoekmachine, ook na het lekken van dit document. Het vertelt dus vooral dat we niet altijd kunnen vertrouwen op wat Google zegt als het om SEO gaat, en dat eigenlijk alles wat je op het internet doet wanneer er een Google-logo bij staat, direct invloed heeft op de zoekmachine.
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024
Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken
Verder lezen over SEO
Search22.11.2024
Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023
Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid
Verder lezen over Zoekmachine
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024