Search15.12.2017

Voorbereid op de toekomst! 4 SEO trends voor 2018 onder de loep


Online marketing, en specifiek SEO, zijn onderhevig aan veel veranderingen. Ook in 2018 is dit niet anders en gaat er veel gebeuren. In dit artikel praat ik je kort bij over 4 belangrijke trends en wat je er als SEO-specialist of bedrijf mee kan doen.

Trend 1: Visual Search

De eerste trend is een toename van visual search. Volgens MozCast heeft 11% van de zoekopdrachten een image block. Dit is echt veel als je bedenkt hoeveel zoekopdrachten we doen. Denk aan vele miljoenen zoekopdrachten die dus een blok met afbeeldingen zoals hieronder te zien bevatten.

zoekresultaat-darth-vader
zoekresultaat-darth-vader

Als we puur kijken naar zoekopdrachten binnen afbeeldingen, dan zien we dat 63% van de gebruikers die in afbeeldingen zoekt uiteindelijk doorklikt naar de website. Dit betekent dus dat image search een interessante traffic bron kan zijn.

Afbeeldingen bij commerciële én informatieve zoekopdrachten

Deze trend vind ik zelf extra interessant omdat ik tijdens SearchLove een zeer inspirerende presentatie van Jes Scholz heb gezien over Visual Marketing. Daarin kwam duidelijk naar voren dat er veel ontwikkelingen zijn op dit gebied en dat Google zelf ook steeds meer doet met afbeeldingen. Logisch gezien de groei van Pinterest en Instagram.

Zo komen afbeeldingen steeds meer voor in gewone zoekresultaten, op zowel mobiel als desktop, voor commerciële én informatieve zoekopdrachten. Je kunt je voorstellen wat dat doet met de zichtbaarheid van je zoekresultaat.

mobiele-zoekresultaten-voorbeeld
mobiele-zoekresultaten-voorbeeld

Ook zien we in afbeeldingen zelf steeds meer aansturing op koopgedrag. Producten worden aangeduid met labels en bij productafbeeldingen kunnen prijzen vermeld worden. We zien ook steeds meer andere labels verschijnen.

visual-marketing-voorbeeld
visual-marketing-voorbeeld

De trend is duidelijk, er is steeds meer focus op het visuele aspect en de verwachting is dat onze camera straks de primaire zoekfunctie wordt. Kijken, kijken en dan kopen zullen we maar zeggen.

Wat moet je er mee doen?

De volgende zaken kun je ermee:

  • Maak zoveel mogelijk op met structured data
  • Optimaliseer alt teksten en bestandsnamen
  • Zorg dat afbeeldingen duidelijk zijn en groot genoeg voor hun functie
  • Gebruik sitemaps voor afbeeldingen en controleer of ze geïndexeerd worden
  • Denk na over hoe afbeeldingen terugkomen in de klantreis

Trend 2: Local marketing

Mobiel wordt steeds groter, dat weten we allemaal. Het is dan ook geen verrassing dat 30% van de mobiele zoekopdrachten gerelateerd is aan locatie. We hebben onze mobiel tenslotte altijd bij. Meestal zien lokale zoekresultaten er zo uit: een local pack met 3 resultaten, vaak met de mogelijkheid om te bellen of de website te bezoeken.

voorbeeld-localpack
voorbeeld-localpack

Naast ontwikkelingen m.b.t. de lokale zoekresultaten, zijn er twee andere ontwikkelingen die ik graag wil uitlichten. De eerste zijn Google Posts, artikelen die je vanuit Google My Business direct kunt pushen in de zoekresultaten.

voorbeeld-google-posts
voorbeeld-google-posts

Een klein onderzoek gepubliceerd op het blog van Search Engine Land laat namelijk zien dat Google Posts mogelijk de rankings in de local pack beïnvloeden.

De tweede ontwikkeling is de mogelijkheid om locaties in Google Maps op te slaan in lijsten en via mail of app te delen met anderen. Je ziet dus dat local in 2018 nog belangrijker wordt.

Wat moet je er mee doen?

Dit kun je ermee:

  • Zorg dat je Google My Business op orde is
  • Maak gebruik van lokale landingspagina’s en zoveel mogelijk structured data
  • Zorg dat je goede Google Reviews krijgt en focus op lokale links
  • Plaats je bedrijfsgegevens op de belangrijkste bedrijvengidsen
  • Gebruik Google Posts wanneer relevant

Trend 3: Featured Snippets

De volgende trend gaat over Featured Snippets. Dit is een blok in de zoekresultaten die vaak de #0 positie inneemt en direct een antwoord geeft op een vraag of zoekopdracht. Uit een onderzoek van Ahrefs blijkt dat 12,3% van 112 miljoen zoekopdrachten een featured snippet heeft. Dat zijn meer dan 13 miljoen zoekopdrachten met een snippet.

featured-snippets-voorbeelden
featured-snippets-voorbeelden

Er zijn op dit moment 3 soorten snippets:

  • De paragraaf
  • De lijst
  • De tabel

De paragraaf snippet, zoals in het voorbeeld, komt het meeste voor. Uit het onderzoek van Ahrefs bleek ook dat je niet op #1 hoeft te staan, maar een top 10 ranking vaak wel een voorwaarde is. Daarnaast bleek ook dat featured snippets het meest voorkomen op zoekwoorden met lagere zoekvolumes en langere zoekwoorden.

Wat moet je er mee doen?

Dit kun je ermee:

  • Stel de snippets veilig die je al hebt en blijf monitoren
  • Kijk naar nieuwe kansen en doe onderzoek naar vragen en informatiebehoefte
  • Schrijf diepgaande content en beantwoord in één artikel meerdere vragen
  • Focus op longtail
  • Zorg dat je on-page optimalisatie en structuur in orde is

Trend 4: Voice Search

Volgens comScore zal in 2020 50% van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zijn. Dat is nogal wat. Want als SEO-specialist is het alsof je je doodvonnis getekend ziet worden. Maar even serieus, dit is een van de belangrijkste trends die invloed gaat hebben op alle kanalen binnen online marketing. Voice search zorgt ervoor dat we gemakkelijk dingen kunnen vragen en ontdekken, waarbij we onze natuurlijke taal gebruiken.

De technologische vooruitgang op dit gebied gaat veel sneller dan wij denken. Niet lineair, maar exponentieel. Dit geldt ook voor voice search. Het begin is er al een tijdje en de ontwikkelingen gaan steeds sneller. Er zijn verschillende spelers binnen deze de markt waaronder Microsoft Cortana, Amazon Alexa, Google Assistant, Apple Siri, Samsung Bixby en Facebook M.

voice-search
voice-search

Vooral voor SEO is het belangrijk om te begrijpen waar voice search de data uiteindelijk vandaan haalt. Hoe wordt de vraag beantwoord? In dit geval focus ik vooral op Google die bijvoorbeeld gebruik maakt van de featured snippets en direct een antwoord geeft. Maar uiteindelijk komt het erop neer dat je het beste antwoord moet hebben.

Hiervoor moet je kijken naar het gesprek dat iemand voert met zijn personal assistant. Op basis daarvan kun je bepalen wat voor soort content je het beste kan creëren. In dit artikel van Moz staat hier een mooi voorbeeld van.

Wat moet je er mee doen?

Inspelen op de voice search trend? Bekijk dan de volgende zaken voor jezelf:

  • Denk na over de dialoog die gevoerd gaat worden
  • Breder (zoekwoorden)onderzoek en optimalisatie
  • Focus op longtail en verover featured snippets
  • Focus op local
  • Zorg voor goede reviews en maak zoveel mogelijk data op

Conclusie

De conclusie: er zijn ook in 2018 weer een hoop spannende ontwikkelingen. Maar uiteindelijk vereisen alle SEO trends in de basis dezelfde actie. Namelijk:

  • Kijk steeds opnieuw naar je bezoeker en doelgroepen
  • Doe onderzoek en maak onderbouwde beslissingen
  • En ga zoveel mogelijk testen

Als je dat goed aanpakt ben je al een heel eind en zorg je dat 2018 een topjaar wordt. Goede voornemens om het jaar dus mee te beginnen. May the Force be with you!

Deze blogpost is geschreven door Ilonka Leermakers, SEO specialist bij Riff online.

[Afbeelding © Olivier Le Moal – Adobe Stock]

...

Verder lezen over Bing

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Gelukkig: Bing en Edge worden iets minder dwingend

Het is soms om gek van te worden: als je op een Windows-computer werkt, dan word je zo’n beetje gedwongen om de Edge-browser te gebruiken. Daar komt ook nog eens de Bing-zoekmachine bij, want zelfs als je voet bij stuk...

Search17.11.2023

Gelukkig: Bing en Edge worden iets minder dwingend

OpenAI rolt websearch functie ‘Browse with Bing’ uit in ChatGPT

OpenAI heeft vandaag bekend gemaakt dat de ‘Browse with Bing’ nu formeel aan ChatGPT is toegevoegd. Zo’n drie weken geleden werd de bèta versie van die functie opnieuw beschikbaar gemaakt nadat die enkele maanden...

Technology18.10.2023

OpenAI rolt websearch functie ‘Browse with Bing’ uit in ChatGPT

Drie weken nadat de bèta versie opnieuw beschikbaar kwam
​De AI-chatbot van Bing barst van de malware

Microsoft werkt al een tijdje nauw samen met OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT. Een fijne samenwerking die twee kanten op werkt: ChatGPT integreert ook steeds meer van Microsoft in zijn software. Echter leek het vooral...

Cybercrime03.10.2023

​De AI-chatbot van Bing barst van de malware

Niet op linkjes tikken dus
​Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing

Europa is nog steeds druk doende met de Digital Markets Act (DMA), die inmiddels sinds mei van kracht is. De EU heeft nu bekendgemaakt welke diensten het meest onder toezicht staan (de poortwachter). Daar missen een aant...

Online06.09.2023

​Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing

Maar Google, Microsoft en Apple gaan niet vrijuit
Paniek bij Google, Samsung gaat mogelijk voor Bing

Bij Google raken ze niet zo heel snel in paniek. Maar als Samsung er serieus over nadenkt om Google als standaard zoekmachine op al haar producten te vervangen door Bing, dan breekt zelfs bij tech-gigant van de orde en g...

Search18.04.2023

Paniek bij Google, Samsung gaat mogelijk voor Bing

De Koreaanse fabrikant is gecharmeerd van de nieuwe ChatGPT-aangedreven zoekmachine
​Microsoft Bing met geïntegreerde ChatGPT: nog niet overtuigend

Microsoft investeert veel in ChatGPT. Zoveel, dat het programma binnenkort zelfs wordt geïntegreerd in zijn zoekmachine Bing. Dat is een goed idee, zeker omdat de antwoorden van ChatGPT niet zomaar tussen de zoekresulta...

Search15.02.2023

​Microsoft Bing met geïntegreerde ChatGPT: nog niet overtuigend

Verder lezen over Google

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Google heeft een reeks indrukwekkende updates aangekondigd voor Google Lens, waarmee de tool nog veelzijdiger wordt. Lens, dat al bekend staat om zijn visuele zoekfunctionaliteiten, krijgt nu een flinke boost door integratie met AI. Deze updates zijn nu beschikbaar in Search Labs voor mobiele apparaten.

Search26.11.2024

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome

Google bevindt zich opnieuw in het middelpunt van een antitruststrijd, dit keer met een opmerkelijke wending. Het Amerikaanse ministerie van Justitie overweegt maatregelen die het bedrijf zouden dwingen om zijn populaire Chrome-browser te verkopen.

Online25.11.2024

Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome

Een nieuw hoofdstuk in de antitruststrijd
Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024

Google onthult vast welke films en series het goed deden op Google TV dit jaar. Ideaal als je op zoek bent naar inspiratie voor series en films om te kijken.

Entertainment22.11.2024

Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

Verder lezen over Voice Search

Laat je horen vandaag! Het is Internationale Dag van de Stem

Laat je vandaag horen! Schreeuw het van de daken! Roep het tegen iedereen! Het is de Internationale Dag van de Stem of World Voice Day. Iedereen heeft een stem We hebben er allemaal een. Een stem! De menselijke stem wor...

Nieuws16.04.2021

Laat je horen vandaag! Het is Internationale Dag van de Stem

Voice search heeft komend jaar nog geen grote impact

In de wandelgangen wordt al een hele tijd gezegd dat voice search de next best thing gaat zijn op het gebied van marketing. Maar uit onderzoek van Mondo blijkt niets minder waar. Videomarketing staat namelijk bovenaan de...

Marketing04.09.2019

Voice search heeft komend jaar nog geen grote impact

Videomarketing blijft het goed doen
Voice search: zoekresultaten op eerste pagina van Google zijn relevant

Vanuit SEMrush is er onderzoek gedaan naar de impact van voice search, en daaruit kwamen een aantal opvallende ontdekkingen naar boven. Zo kwamen zowel de Android Smartphones als de Google Home Mini met overwegend organ...

Search18.06.2019

Voice search: zoekresultaten op eerste pagina van Google zijn relevant

Wat moeten we toch met spraakassistenten?

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik, een van Europa's grootste online elektronicawinkels, blijkt dat we als consument geen flauw idee hebben wat we met spraakassistenten aan moeten. Ruim de helft van de ondervraagden w...

Technology13.03.2019

Wat moeten we toch met spraakassistenten?

​Privacy de drempel voor Smart Home-apparaten

Huishoudelijke apparatuur worden doorgaans handmatig bediend. Van het koffiezetapparaat tot de bluetoothspeaker in de badkamer. Maar spraakbediening maakt een steeds grotere opmars. Zogeheten ‘Smart Home-apparaten’ w...

Technology28.12.2018

​Privacy de drempel voor Smart Home-apparaten

Viral: Voice Control in jouw Smart Home​ niet altijd handig​

Met de lancering van Google Assistant in Nederland zal het gebruik van spraakcommando's in Nederland alleen maar verder toenemen. En daar zal later dit jaar ook nog Google Home aan toegevoegd worden. We benoemen nu de di...

Coffee corner03.09.2018

Viral: Voice Control in jouw Smart Home​ niet altijd handig​

Samsung’s slimme speaker is de Galaxy Home

Het kon natuurlijk niet uitblijven dat Samsung ook een slimme speaker ging maken. Het gerucht ging meer dan een jaar geleden al rond dat Samsung dit van plan was en nu wordt het langzaam werkelijkheid. Met de nadruk op l...

Technology10.08.2018

Samsung’s slimme speaker is de Galaxy Home

Bixby, Spotify en AKG speakers
Google Assistent op iOS is er maar kan Siri (nog) niet vervangen

De Google assistent is er eindelijk in Nederland, althans voor iOS-apparaten. Nadat de uitrol 'begonnen' was vorige week moesten iOS-gebruikers nog even wachten, maar vandaag is de app dan eindelijk te downloaden. Na wat...

Online03.08.2018

Google Assistent op iOS is er maar kan Siri (nog) niet vervangen

Elke keer de app openen om te praten werkt gewoon niet