Search15.05.2017

Vijf handige SEO-tips om B2B te scoren


Gerichte zoektermen voor maximaal resultaat

Search Engine Optimalisatie blijft altijd een heikel punt, vooral bij bedrijven. Iedereen wil gevonden worden door klanten en dat ook zo houden. Nou is er genoeg gezegd over hoe je klanten kunt vinden als dat ‘gewone’ surfers zijn die op iets zoeken, maar als je een B2B bedrijf bent ligt dat anders. Daarom vijf tips die kunnen helpen bij het binnenhalen van je klanten.

1. Minder volume is meer potentie

De strategieën die in B2C-SEO werken halen doorgaans genoeg mensen binnen die ongeveer zoeken wat je te bieden hebt. Da’s prima, maar als je B2B-diensten of producten aanbiedt is het aantal mensen dat daarop zoekt beduidend lager. Je zult dus nóg specifieker moeten zijn in je content en de zoekwoorden die dat triggeren.

Met specifiekere zoektermen heb je vaak ook een beter beeld van de intentie van de zoeker, zoals in welke fase iemand zit. Zijn ze aan het oriënteren, informeren, vergelijken, of kopen? Allemaal scenario’s waar je rekening mee kunt – en moet! – houden, zodat de zoekterm en de content goed op elkaar aansluiten. Goed zoekwoorden-onderzoek is dus cruciaal om de B2B-doelgroep aan te spreken.

Let ook vooral op synoniemen zoals het standaardvoorbeeld van software, tool, platform, en solution. Beschrijven allemaal ongeveer hetzelfde en worden door elkaar gebruikt. Het kiezen wat je laat zien als reactie op die keywords kan een groot verschil maken.

2. Meer beslissers betekent meer onderzoek

De ene aankoop is de andere niet: iemand die op zoek is naar een leuke blauwe lamp gaat anders om met die aankoop dan iemand die een heel departement moet outilleren met hard- of software of denkt aan de overstap op een nieuw systeem. Dat betekent dat er beduidend meer onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheden.

Dat betekent dat je een psychologisch voordeel kunt behalen door elk specifiek aspect van een zoekopdracht terug te laten leiden naar je bedrijf. Hoe meer aspecten van je propositie langskomen, hoe makkelijker het voor een beslisser is om te zeggen dat je “alles lijkt te bieden wat ze nodig hebben.” Zeker als je directe concurrenten hebt is het geen slecht idee om te zien waar zij op scoren en te zorgen dat je dat in elk geval ook hebt.

Er wordt diep gegraven bij grote aankopen: zorg dus dat je tot diep onder de grond gevonden wordt.

Hoe meer lagen, hoe meer kansen.
Hoe meer lagen, hoe meer kansen.

3. Indirecte beslissingen laten je op alle lagen scoren

Aansluitend op bovenstaande punten, zie je ook dat in een B2B markt de beslissingen vaak gelaagd genomen worden. Meerdere personen moeten er een plasje overheen doen, zoals wel eens gekscherend gezegd wordt. Dat is in een bedrijf intern altijd gedoe, maar je kunt er via SEO je voordeel mee doen.

Verplaats je in al deze rollen en zorg ervoor dat je de behoeftes van de betreffende groep aanspreekt. De online marketeer van een corporate die op zoek is naar een marketing automation-oplossing, zal mogelijk een overzicht willen hebben van welke tools er zijn, welke mogelijkheden deze bieden en wat de punten zijn waarop zijn werk er mee wordt vereenvoudigd of verbeterd.

Zijn leidinggevende is juist op zoek naar de juiste argumenten om te kiezen voor een bepaalde tool. Wat levert het de business op, het eeuwenoude “wat kost dat?” Als je op dat niveau met specifiek gekozen keywords iemand binnen kunt halen die dan vervolgens vanuit een andere laag te horen krijgt dat ze ook daar zijn uitgekomen, maar om andere redenen, lig je al verscheidene stappen voor op de concurrentie en moeten die gaan bewijzen dat ze beter/goedkoper/handiger zijn.

Bij SEO geldt er geen wet van de remmende voorsprong: als je als eerste de hearts and minds hebt binnen een organisatie moet het raar lopen als je niet met de klus of de sale wegloopt.

4. Hou het centraal in je eigen organisatie

In grotere organisaties is er inefficiëntie in het maken en verbeteren van content, precies om dezelfde reden die je voordeel biedt in tip nummer drie: er zijn zoveel schakels bij betrokken. Het resultaat is dat er dan niet altijd de beste en best vindbare content geschreven wordt. Dat ligt niet alleen aan die irritante manager die per se een draai aan elke tekst moet geven, maar ook aan het wegwuiven van SEO.

Er zijn doorgaans veel meer mensen met materiële kennis die goede teksten kunnen schrijven, dan dat er SEO kennis en/of specialisten zijn in een bedrijf. Hierdoor is SEO vaak een bottleneck waar óf spanningen ontstaan (waarbij SEO het veelal verliest) óf de SEO specialist helemaal niet betrokken wordt bij het proces.

Dat is eeuwig zonde, want zo komt dus heel veel content niet geoptimaliseerd online. Het is alsof je je best doet om een goed artikel te schrijven en dat vervolgens in de kast legt. Goede tekst, maar niet vindbaar. Dat betekent investeren in de SEO-kennis van je schrijver of schrijvers: die betaalt zich altijd terug. En als je in de fortuinlijke positie bent dat je een SEO-specialist hebt: luister dan!

Een strategie werkt alleen maar als iedereen aan boord is.
Een strategie werkt alleen maar als iedereen aan boord is.

5. Gebruik de juiste tools (de open deur)

De invulling van dit laatste punt is sterk afhankelijk van wat voor bedrijf je runt. Natuurlijk is het een open deur dat je de juiste tools moet hebben, maar je bent hier vermoedelijk omdat je op zoek bent naar die juiste tools. Er is echter een reden dat die niet makkelijk te vinden zijn.

SEO wordt vaak erg beperkt gedaan omdat het als “moeilijk” wordt gezien. Allerlei SEO consultants doen ook hun stinkende best om dat zo te laten lijken. Voor veel organisaties is het inhuren van diezelfde SEO experts dan ook te kostbaar en zijn verschillende gangbare SEO tools te complex om te gebruiken.

Gratis SEO tools bieden vaak ook geen oplossing, want die wijzen soms het probleem wel aan, maar helpen je niet hoe je het dan concreet verbetert. Allemaal niet wat je wilt, dus. Nu is er geen gouden oplossing die voor iedereen werkt, maar als je dan toch op zoek bent naar een B2B SEO oplossing voor bijvoorbeeld een MKB-bedrijf, dan is webtexttool misschien een oplossing.

Dat laat je namelijk snel zelf keyword analyses doen, oftewel zoekwoord onderzoek. Zo kun je vrij simpel zien wat het zoekvolume is, wat de concurrentie op dat woord is en eventuele alternatieven. Je moet nog steeds zelf goed nadenken over het B2B-aspect van de keywords (zie hierboven) maar je ziet wel meteen wat je opties zijn.

Daarnaast kan de tool ook direct en realtime SEO-optimalisatie tips geven zodat je snel je teksten kunt updaten én krijg je feedback van de positie waar je zoekwoorden staan bij Google, zodat je meteen iets kunt doen als de zoveelste update van Google alles weer door elkaar heeft gegooid.

Dat is ook een aspect van SEO dat nooit zal veranderen: je blijft er mee bezig.

[Afbeeldingen © tashatuvango / gpointstudio / uber images – Fotolia]

...

Verder lezen over B2B

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth
Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

Mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening hebben een uitstekend kwartaal achter de rug. Maar liefst 44 procent realiseerde een sterke omzetstijging ten opzichte van het tweede kwartaal. Tegelijkertijd verkeren veel b...

Nieuws26.10.2021

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Maar liefst negen op de tien Nederlandse sales- en marketingverantwoordelijken verwachten in 2021 de meeste nieuwe klanten te werven via LinkedIn. Dit blijkt uit onderzoek van prospex onder 111 Nederlandse commercieel ma...

DC Business19.05.2021

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Verkoop je zakelijke producten en wil je deze in een B2B webshop aanbieden of heb je al een shop en zoek je naar manieren om hier meer resultaat mee te boeken? In dit artikel bespreken we de do’s en don’ts van een su...

Online21.12.2020

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

Op 1 september presenteerden Spotler en Beeckestijn Business School het B2B Marketing Trendrapport 2020. Alle trends, learnings en best practises in de B2B-marketing vind je terug in dit jaarlijkse onderzoek. En omdat he...

E-mail02.09.2020

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

Hoe behalen B2B-marketeers in Nederland hun doelen? Voor welke uitdagingen staan ze? Het B2B Marketing Trendrapport 2020 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B-marketeers in Ne...

E-mail01.09.2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

advertorial
Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

Afspraken worden afgezegd en mensen werken massaal thuis, vooral binnen business to business organisaties. Hoe ga je om met je leadopvolging wanneer je de deur niet uit kunt? En hoe zorg je ervoor dat je sales niet volle...

Online18.03.2020

Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

Verder lezen over Zoekmachine

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Chrome krijgt een handige nieuwe manier om te zoeken. Het is een stuk visueler en maakt gebruik van het handige Google Lens.

Search30.07.2024

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming