Morgen, 21 april, rolt Google een vrij belangrijke update uit die voor veel websites impact heeft. Het mobile search algorithme van Google wordt namelijk zo aangepast dat websites die ‘mobile-friendly‘ zijn hoger zullen rangschikken in de zoekresultaten als iemand zoekt vanaf een smartphone of tablet. Websites die niet mobiel-vriendelijk zullen daarop ook minder gewaardeerd worden.
Al bijna 60% van het online verkeer komt nu via mobiel en Google wil gebruikers ook een goede ervaring hebben wanneer ze op een mobiele link klikken.
Februari
Het bedrijf kondigde deze veranderingen al aan in februari van dit jaar, en ze hebben webmasters bijna 2 maanden de tijd gegeven om veranderingen te maken, indien nodig, om niet uit de mobiele zoekresultaten te verdwijnen.
Mobile-geddon
Toch is er de verwachting dat dit voor een flinke verschuiving qua ranking zal zorgen. De update heeft de bijnaam “Mobile-geddon” gekregen om aan te geven hoeveel impact het kan hebben op miljoenen websites. Kleine bedrijven, en mensen die niet van deze update afweten zijn mogelijk degenen die het meeste risico lopen.
Grote merken
Uiteraard zijn er ook grote merken en/of websites die getroffen worden door deze update. Somo bracht vorige week naar buiten dat merken als American Apparel, The Daily Mail en Ryanair het gaan merken als ze niet voor morgen hun websites updaten.
Testen
Wil je zelf even testen of jouw website al dan niet mobielvriendelijk is, dan kan dat eenvoudig door via deze pagina van google de url te checken. Komt jouw website door de test, en staat er “Geweldig! Deze pagina is mobielvriendelijk“ in beeld dan hoef jij je geen zorgen te maken.