Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Als je vroeger bijvoorbeeld Google Documenten opzocht op Google, omdat je het handig vond om daarmee snel naar je documenten te gaan, dan wist je dat die site bovenin kwam te staan als eerste zoekresultaat. Inmiddels is dat niet meer zo, want je krijgt eerst een andere pagina aangeraden. En zo geldt dat voor een groot aantal resultaten. Wie helemaal happy op de nummer 1-ranking stond kon rekenen op veel publiek. Inmiddels is dat echter anders. Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken.
Algoritme aangepast
Vooral blogs zouden hiermee hoger moeten komen te staan in de resultaten: hierop delen mensen immers hun ervaringen met bepaalde producten, vaak ook nog in een niche. Echter blijkt dat de algoritme-aanpassing niet per se goed is geweest voor dit soort websites. Vorig jaar wel, toen het al een beetje die richting op ging, maar sinds de update in september is het maar moeilijk om een bepaalde site nog boven water te krijgen. Het lijkt erop dat grote magazines die veel breder over dingen schrijven en een bepaald onderwerp misschien één keer noemen de overhand hebben.
Vooral de update van maart was een serieuze. Veel websites hebben er last van dat ze door internetters niet meer worden gevonden. Google zegt zelf tegen de BBC dat het alleen met een aanpassing komt na heel veel testen. Ook zou het websitegebruikers hulpmiddelen bieden en mogelijkheden om feedback te geven op hun zoekrankings. En nu komen er ook nog AI-overzichten bij, waarover we al eerder schreven. Die geven in veel gevallen eigenlijk al antwoord op de zoekopdracht, waardoor doorklikken naar een website helemaal geen zin meer heeft.
Experts juist ondergesneeuwd
Het vreemde is niet alleen dat het niet helemaal is wat Google heeft beloofd: het lijkt erop dat de experts juist worden ondergesneeuwd door grote websites. Bovendien is het ook niet helemaal logisch: Google wil waarschijnlijk onder andere veel aan Google Zoeken veranderen om te zorgen dat TikTok het niet teveel van Google wint op dat gebied, maar waar mensen op TikTok ongeveer steevast op persoonlijke accounts terechtkomen, kom je bij Google juist eerder niet op die kleinere sites waar echte mensen achter zitten die wel het expertise hebben, maar waarvan de site niet doordrongen is van commercie. Het is dus niet alleen vervelend voor websites en mensen die Google Zoeken gebruiken, het is waarschijnlijk ook vervelend voor Google zelf.
Google wil onder andere iets doen om spam en nepnieuws te voorkomen, waarbij het de laatste jaren ook veel sites die heel erg op SEO gebouwd zijn straft. SEO Is Search Engine Optimisation en het zijn allemaal trucjes die je kunt toepassen om te zorgen dat Google het fijn vindt om je website te bezoeken en deze daardoor hoger in ranking zet. Denk aan een bepaald sjabloon waar een opgemaakt artikel aan moet voldoen, maar ook hoe je naar andere websites linkt kan van invloed zijn. Google zegt dat het de laatste tijd al 45 procent minder lage kwaliteitscontent in zoekresultaten voorbij ziet komen. Hierdoor is het wat Google betreft een succes, maar je kunt je afvragen of er nu niet te weinig ruimte is gelaten voor kleinere sites. In plaats daarvan zie je onder andere ineens een stuk vaker Reddit voorbijkomen als je een zoekopdracht doet op Google. Reddit, dat al in de top 10 grootste sites ooit staat, heeft een groei van 126 procent doorgemaakt op Google Zoeken. Ook Quora en Instagram komen ineens veel meer voorbij, net als LinkedIn en Wikipedia.
Is het bovendien wel zo’n succes voor Google? Heel veel grote sites hebben massa’s minder verkeer via Google Zoeken. New York Magazine is 32 procent kwijt, GQ 26 procent. Dat is moeilijk verkoopbaar aan adverterteerders op je site. Sommige sites melden zelfs dat hun content wordt gestolen door andere sites en dat die sites er hoger mee ranken. En ja, als AI straks ook nog vanalles gaat samenvatten, dan wordt dat nog minder. Google zelf zegt in een blogpost dat het jusit meer verkeer naar sites zal bewerkstelligen. “AI-overzichten krijgen meer kliks dan als de pagina in de traditionele ranking staat”. Die AI-overzichten zijn nog niet live in Nederland, alleen in Amerika kan dit worden gebruikt. Het is wel de bedoeling dat het naar Nederland komt.
SEO nee of SEO ja?
We schreven er al eerder over, dit plan van Google. Wel zitten er nog wat foutjes in, die Google zelf benoemt als incidenten. Zo gaf het aan dat je lijm op een pizza moest doen, dat je kip kunt bakken op 39 graden Celsius en meer vreemde zaken. Dat is dus toch nog een lichtpuntje voor website- en contentmakers: de AI heeft mensen nog niet volledig kunnen overtuigen. Maar het duurt natuurlijk niet lang meer voor ook die gekke fouten eruit zijn. Google zegt het verkeer naar andere websites te sturen, maar zeker in combinatie met eerdere updates lijkt het er voorlopig niet op dat de verloren traffic van veel websites zal verbeteren. Bovendien is niet iedereen er blij mee dat de AI ook content lijkt te stelen van websites: zo is het niet alleen broodroof, maar ook nog eens diefstal. Diefstal waarbij de AI soms verkeerde keuzes maakt in wat het wel en niet meeneemt, waardoor sommige antwoorden van geen kant kloppen.
Het is sneu om te zien dat mensen die bijvoorbeeld naast hun werk nog de moeite doen om een website bij te houden nu worden gestraft omdat ze juist behulpzame content maken. En voor de mensen die het wel als baan doen en diverse personeelsleden hebben moeten ontslaan door het instorten van de bezoekersaantallen is het net zo desastreus. En zo blijkt toch dat hetgeen waar Europa al lang tegen strijd, namelijk de macht van Google, echt enorm groot te zijn. Een verandering aan en algoritme kan al zorgen voor ontslagen. Ook kun je je afvragen of het nu verstandig is om je website vol met SEO-trucjes te stoppen of niet. Tegelijkertijd is authentieke content het ook niet helemaal, waardoor veel websitemakers het spoor bijster zijn van wat ze nu kunnen doen om te herstellen wat vrij onherstelbaar kapot lijkt te zijn gemaakt.
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over SEO
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023
Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid
DC Business09.05.2023
4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau
Verder lezen over Zoekmachine
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Search30.07.2024
Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Marketing19.06.2024