Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update


Als je vroeger bijvoorbeeld Google Documenten opzocht op Google, omdat je het handig vond om daarmee snel naar je documenten te gaan, dan wist je dat die site bovenin kwam te staan als eerste zoekresultaat. Inmiddels is dat niet meer zo, want je krijgt eerst een andere pagina aangeraden. En zo geldt dat voor een groot aantal resultaten. Wie helemaal happy op de nummer 1-ranking stond kon rekenen op veel publiek. Inmiddels is dat echter anders. Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken.

Algoritme aangepast

Vooral blogs zouden hiermee hoger moeten komen te staan in de resultaten: hierop delen mensen immers hun ervaringen met bepaalde producten, vaak ook nog in een niche. Echter blijkt dat de algoritme-aanpassing niet per se goed is geweest voor dit soort websites. Vorig jaar wel, toen het al een beetje die richting op ging, maar sinds de update in september is het maar moeilijk om een bepaalde site nog boven water te krijgen. Het lijkt erop dat grote magazines die veel breder over dingen schrijven en een bepaald onderwerp misschien één keer noemen de overhand hebben.

 

Vooral de update van maart was een serieuze. Veel websites hebben er last van dat ze door internetters niet meer worden gevonden. Google zegt zelf tegen de BBC dat het alleen met een aanpassing komt na heel veel testen. Ook zou het websitegebruikers hulpmiddelen bieden en mogelijkheden om feedback te geven op hun zoekrankings. En nu komen er ook nog AI-overzichten bij, waarover we al eerder schreven. Die geven in veel gevallen eigenlijk al antwoord op de zoekopdracht, waardoor doorklikken naar een website helemaal geen zin meer heeft.

Experts juist ondergesneeuwd

Het vreemde is niet alleen dat het niet helemaal is wat Google heeft beloofd: het lijkt erop dat de experts juist worden ondergesneeuwd door grote websites. Bovendien is het ook niet helemaal logisch: Google wil waarschijnlijk onder andere veel aan Google Zoeken veranderen om te zorgen dat TikTok het niet teveel van Google wint op dat gebied, maar waar mensen op TikTok ongeveer steevast op persoonlijke accounts terechtkomen, kom je bij Google juist eerder niet op die kleinere sites waar echte mensen achter zitten die wel het expertise hebben, maar waarvan de site niet doordrongen is van commercie. Het is dus niet alleen vervelend voor websites en mensen die Google Zoeken gebruiken, het is waarschijnlijk ook vervelend voor Google zelf.

Google wil onder andere iets doen om spam en nepnieuws te voorkomen, waarbij het de laatste jaren ook veel sites die heel erg op SEO gebouwd zijn straft. SEO Is Search Engine Optimisation en het zijn allemaal trucjes die je kunt toepassen om te zorgen dat Google het fijn vindt om je website te bezoeken en deze daardoor hoger in ranking zet. Denk aan een bepaald sjabloon waar een opgemaakt artikel aan moet voldoen, maar ook hoe je naar andere websites linkt kan van invloed zijn. Google zegt dat het de laatste tijd al 45 procent minder lage kwaliteitscontent in zoekresultaten voorbij ziet komen. Hierdoor is het wat Google betreft een succes, maar je kunt je afvragen of er nu niet te weinig ruimte is gelaten voor kleinere sites. In plaats daarvan zie je onder andere ineens een stuk vaker Reddit voorbijkomen als je een zoekopdracht doet op Google. Reddit, dat al in de top 10 grootste sites ooit staat, heeft een groei van 126 procent doorgemaakt op Google Zoeken. Ook Quora en Instagram komen ineens veel meer voorbij, net als LinkedIn en Wikipedia.

Is het bovendien wel zo’n succes voor Google? Heel veel grote sites hebben massa’s minder verkeer via Google Zoeken. New York Magazine is 32 procent kwijt, GQ 26 procent. Dat is moeilijk verkoopbaar aan adverterteerders op je site. Sommige sites melden zelfs dat hun content wordt gestolen door andere sites en dat die sites er hoger mee ranken. En ja, als AI straks ook nog vanalles gaat samenvatten, dan wordt dat nog minder. Google zelf zegt in een blogpost dat het jusit meer verkeer naar sites zal bewerkstelligen. “AI-overzichten krijgen meer kliks dan als de pagina in de traditionele ranking staat”. Die AI-overzichten zijn nog niet live in Nederland, alleen in Amerika kan dit worden gebruikt. Het is wel de bedoeling dat het naar Nederland komt.

SEO nee of SEO ja?

We schreven er al eerder over, dit plan van Google. Wel zitten er nog wat foutjes in, die Google zelf benoemt als incidenten. Zo gaf het aan dat je lijm op een pizza moest doen, dat je kip kunt bakken op 39 graden Celsius en meer vreemde zaken. Dat is dus toch nog een lichtpuntje voor website- en contentmakers: de AI heeft mensen nog niet volledig kunnen overtuigen. Maar het duurt natuurlijk niet lang meer voor ook die gekke fouten eruit zijn. Google zegt het verkeer naar andere websites te sturen, maar zeker in combinatie met eerdere updates lijkt het er voorlopig niet op dat de verloren traffic van veel websites zal verbeteren. Bovendien is niet iedereen er blij mee dat de AI ook content lijkt te stelen van websites: zo is het niet alleen broodroof, maar ook nog eens diefstal. Diefstal waarbij de AI soms verkeerde keuzes maakt in wat het wel en niet meeneemt, waardoor sommige antwoorden van geen kant kloppen.

Het is sneu om te zien dat mensen die bijvoorbeeld naast hun werk nog de moeite doen om een website bij te houden nu worden gestraft omdat ze juist behulpzame content maken. En voor de mensen die het wel als baan doen en diverse personeelsleden hebben moeten ontslaan door het instorten van de bezoekersaantallen is het net zo desastreus. En zo blijkt toch dat hetgeen waar Europa al lang tegen strijd, namelijk de macht van Google, echt enorm groot te zijn. Een verandering aan en algoritme kan al zorgen voor ontslagen. Ook kun je je afvragen of het nu verstandig is om je website vol met SEO-trucjes te stoppen of niet. Tegelijkertijd is authentieke content het ook niet helemaal, waardoor veel websitemakers het spoor bijster zijn van wat ze nu kunnen doen om te herstellen wat vrij onherstelbaar kapot lijkt te zijn gemaakt.

 

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

Verder lezen over Zoekmachine

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie