Sophie studeert Journalistiek in Tilburg. Ze is dol op sushi en notitieboekjes. Ze schrijft het liefst over Kickstarter campagnes en blogt voor DutchCowboys, StyleCowboys en Travelvalley
De Nederlandse start-up WizeNoze heeft 1,75 miljoen euro aan financiering ontvangen van het Ministerie van Economische Zaken en twee andere particuliere investeerders. Het doel van de start-up is het internet geschikter maken voor kinderen tot 15 jaar.
WizeNoze wil het internet veiliger maken voor kinderen door middel van een kindvriendelijke zoekmachine. Deze zoekmachine geeft ze toegang tot leeftijdsspecifieke informatie.
Verkeerde informatie
Uit onderzoek van Mijn Kind Online blijkt dat 80% van de kinderen Google als zoekmachine gebruikt. Deze content is niet gedifferentieerd naar de leeftijd van degene die de zoekopdracht intikt en is bovendien vaak veel te moeilijk. Kortom ze vinden gewoon de verkeerde informatie.
Meer plaatjes, minder tekst
De zoekmachine van WizeNoze helpt kinderen hun zoekvragen beter te formuleren en geeft ze betrouwbare en leeftijdspecifieke resultaten. Zo krijgt bijvoorbeeld een kind van zes meer plaatjes en minder tekst, terwijl iemand van twaalf juist meer test krijgt.
Scholen
De technologie van de start-up wordt al op verschillende scholen aangeboden en kun je ook zelf in huis halen. Een van de scholen die de zoekmachine al gebruikt is de Steve Jobs School. En ook Kurio, de producent van tablets voor kinderen is bezig met het integreren van de zoekmachine.
Over WizeNoze
WizeNoze is in september 2013 opgericht door voormalig Microsoft-directielid Diane Janknegt en professor aan de Universiteit van Twente, Theo Huibers. Zij willen goede content toegankelijk maken voor kinderen. Om dit mogelijk te maken bouwt Janknegt aan een internationaal team van onderwijzers, wetenschappers en ontwikkelaars gespecialiseerd in kind-computer-interactie, taaltechnologie en machine learning.
Verder lezen over Kinderen
Gaming23.11.2024
Zo zorg je dat je kind geen geld uitgeeft in games
Startups11.11.2024
ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media18.09.2024
Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners
Events16.09.2024
Vier 25 jaar Spongebob @ WONDR Experience Amsterdam
Technology16.09.2024
Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size
De Ferrari onder de autostoelen?Online13.09.2024
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis
Social Media03.09.2024
Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren
Verder lezen over Zoekmachine
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Search30.07.2024
Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Marketing19.06.2024