Search17.02.2015

​Is jouw organisatie al klaar voor de nieuwe wereld van search?


De wereld van search verandert in rap tempo. Trends als new-user-interaction-scenario’s, de steeds sterker wordende opkomst van automation en de verfijning van voorspellende analytics en cognitive computing veranderen de manier waarop search werkt. Maar ook de manier waarop gebruikers ermee omgaan.

Voor jou als marketeer een ideaal moment om je werkwijze eens onder de loep te nemen. Gebruik je nog wel de juiste online tools om de interactie aan te gaan met je publiek? Is de manier waarop je je doelgroep benadert nog wel de juiste? Nu is namelijk hét moment om je te onderscheiden van de concurrentie.

De drie belangrijkste search-trends voor 2015:

Geautomatiseerde anticipatie op behoeften

Omdat search steeds intelligenter wordt, groeit ook de toegevoegde waarde voor klanten. Met digitale persoonlijke assistenten als Sire en Cortana gaat kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol spelen in het leven van consumenten. En ook de rol van de automatisering wordt steeds groter, zowel thuis als op het werk. Het resultaat: de technologie is steeds beter in staat om te anticiperen op onze behoeften, in plaats van dat we daar zelfs steeds om moeten vragen.

En search speelt daarbij een belangrijke rol. Door data uit het verleden te gebruiken, wordt het steeds beter mogelijk om te interpreteren waar iemand precies naar op zoek is. Zoekresultaten worden steeds relevanter en sluiten steeds beter aan bij de behoeften van de gebruiker. Search wordt meer dan alleen het intikken van een zoekopdracht, en het is voor adverteerders belangrijk daar rekening mee te houden. Onder andere door nieuwe strategieën naadloos te laten integreren met kunstmatige intelligentie.

Relevantere informatie

Consumenten hebben meer data tot hun beschikking dan ooit. Maar waar we dat in de begindagen van het internet nog als een positieve ontwikkeling zagen, zorgt de informatie-overload er steeds meer voor dat we door de bomen het bos niet meer zien. En dat leidt tot besluiteloosheid. Consumenten klikken op willekeurige zoekresultaten, omdat ze de tijd niet meer willen nemen om door het enorme aanbod te zoeken naar het beste resultaat.

In 2015 moeten zoekmachines daarom evolueren. In plaats van gebruikers alleen maar zoekresultaten voor te schotelen, moeten ze ook helpen beslissingen te maken. De instant zoekresultaten zijn alleen nuttig als de zoekmachine de gebruiker ook echt begrijpt. En hoewel zoekmachines tot op zekere hoogte nog wel begrijpen waar iemand naar op zoek is, gaat die kennis nog lang niet ver genoeg. Gebruik van verschillende bronnen maakt het voor zoekmachines mogelijk gebruikers de juiste informatie aan te bieden, niet alleen de informatie die het makkelijkst beschikbaar is.

Mobiele search

Mobiele apparaten worden steeds vaker gebruikt voor online zoekopdrachten. Sterker nog, volgens de laatste cijfers van eMarkter, zullen er in het komende jaar meer zoekopdrachten vanaf mobiele apparaten dan vanaf pc’s plaatsvinden. Over het hele Yahoo Bing Network verdubbelde het aantal mobiele zoekopdrachten in 2014, in sommige plaatsen in Europa steeg het aantal zelfs met 124 procent.

Om succesvolle searchcampagnes in te zetten, moeten marketeers dus rekening houden met het verschil in gedrag tussen mobiele en desktopgebruikers. Door bijvoorbeeld te kijken naar iemands locatie, in combinatie met zijn snelheid, weet je of iemand te voet, per auto of per trein reist. Informatie die je kan helpen om de meest relevante advertenties te tonen.

Dit soort informatie vertelt je immers veel over iemands intentie bij het doen van een zoekopdracht. Zoekmachines bieden steeds meer de mogelijkheid om advertenties op het juiste moment, op de juiste plaats, op het juist apparaat te tonen. Mogelijkheden waar een slimme marketeer gebruik van maakt, zolang hij daarbij natuurlijk maar wel rekening houdt met de privacy van de gebruiker.

Deze blogpost is geschreven door Anneke Schogt, Country Manager Microsoft Advertising.

...

Verder lezen over Toekomst

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM.  Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence29.10.2024

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

Crikorama is een compact thuissysteem om zelf krekels te kweken. De levenscyclus van krekels kan volledig worden beheerd door het systeem waardoor het een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief biedt voor vlees. De uitvinder van het systeem wint hiermee de James Dyson Award 2024 in Nederland.

Technology11.09.2024

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

zelf krekels kweken!
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

In de kassen van Wageningen University & Research in Bleiswijk zijn vijf teams van over de hele wereld begonnen aan de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge. De opdracht? Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst.

Technology04.09.2024

Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

Met steun van energieproducent RWE heeft het Nederlands-Noorse bedrijf SolarDuck haar Offshore Floating Photo-Voltaic (OFPV) platform geïnstalleerd - een op zee drijvend platform dat zonne-energie opwekt.

Nieuws04.07.2024

Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Eerder deze maand organiseerde het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) een symposium getiteld ‘Artificial Intelligence’. Dit evenement was speciaal bedoeld voor de medewerkers van het ziekenhuis om hen bewust te maken van de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) en de impact ervan op hun dagelijkse werk en regionale samenwerking.

Artificial Intelligence26.06.2024

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Verder lezen over Zoekmachine

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Chrome krijgt een handige nieuwe manier om te zoeken. Het is een stuk visueler en maakt gebruik van het handige Google Lens.

Search30.07.2024

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming