Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Google wil bij de rangschikking in de zoekmachine
een groter belang hechten aan de geloofwaardigheid van websites, zo weet New Scientist te melden.
Nu nog wordt de rangschikking van een website mede bepaald door het aantal links dat bij andere internet-gebruikers wordt gegenereerd. Op die manier brengt
Google de meest populaire websites bovenaan in zijn zoekmachine. Maar hierdoor kunnen ze niet uitsluiten dat misinformatie veel aandacht krijgt als voldoende online gebruikers een link hebben gelegd naar de betrokken website.
Om dit te kunnen elimineren, wordt door een team van Google gewerkt aan een nieuwe basis voor de zoekmachine.
Knowledge-Based Trust
“Het nieuwe model zou niet langer een dominante nadruk leggen op het aantal links, maar zou kijken naar het aantal onwaarheden dat op een webpagina kan worden gevonden,” zo verduidelijken de ontwikkelaars. “Een bron die op weinig fouten wordt betrapt, kan als
een geloofwaardig platform worden bestempeld.”
“Het gehanteerde logaritme kreeg de naam Knowledge-Based Trust. De software doet beroep op de Knowledge Vault, een grote verzameling feiten die Google op het internet heeft vergaard. Deze informatie-kluis herbergt feiten waaraan door het web met een grote unanimiteit
een redelijke graad van waarheid wordt toegeschreven.”
Online pagina’s die contradictorische informatie bevatten, zouden op die manier naar
een lagere rangschikking in de zoekmachine worden teruggewezen.
Applicaties
New Scientist benadrukt dat er al diverse applicaties zijn ontwikkeld om internet-gebruikers te helpen online beweringen naar waarheid te toetsen.
Daarbij wordt onder meer verwezen naar LazyTruth, die inboxen moet scannen om valse of misleidende emails te identificeren. Ook Emergent, een project van het Tow Center for Digital Journalism aan de Columbia University, biedt de mogelijkheid om online geruchten door
een kruisreferentie met andere bronnen te verifiëren.
Matt Stempeck, ontwikkelaar van LazyTruth en nu directeur civic media bij Microsoft, werkt aan software die de kennis van websites zoals Snopes, PolitiFact en FactCheck, gespecialiseerd in het controleren van berichten, ook
aan de gemiddelde online gebruiker ter beschikking kan stellen.
“Instrumenten zoals LazyTruth zijn bijzonder nuttig, maar het is niet gemakkelijk om de dieperliggende overtuigingen achter de misleidende informatie te bestrijden,” stipt Stempeck aan.
“Het is bijzonder moeilijk om
de visie van het publiek te beïnvloeden. Men dreigt immers bijzonder defensief te worden. Indien echter antwoorden op Google worden gezocht, zou men mogelijk toegankelijker zijn voor de waarheid.”
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Zoekmachine
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Search30.07.2024
Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Marketing19.06.2024