Search19.06.2018

​Google Snippet Optimizer


Iedereen die dit leest weet waarschijnlijk wel dat het optimaliseren van meta-titles en meta-beschrijvingen een van de belangrijkste (basis) SEO-technieken is. Maar welke lengte, in aantal woorden of tekens, moet je nu aanhouden? Wat moet er precies in komen te staan? En hoe zien de titles en beschrijvingen er straks uit in Google?

Hier de antwoorden én een handige optimalisatietool!

Een resultatenpagina in een zoekmachine is opgebouwd uit zogeheten snippets. Doorgaans een stuk of tien. Snippertjes informatie, die ieder bestaan uit de titel, metabeschrijving, url en eventuele extra info als reviews, prijzen of eventdatums.

Snippet tools

Om er goed op staan in zo’n snippet, om jouw zoekresultaat te optimaliseren, kun je verschillende tools gebruiken.

Wat alleen opvalt aan deze snippet tools is dat:

  • Het aanbevolen aantal tekens vaak niet klopt;
  • Het een buitenlandse tool is, waardoor snippet er ook anders uitziet dan de Nederlandse zoekresultaten;
  • Je vaak niet kan zien hoe de snippet op verschillende devices eruitziet;
  • Ze niet worden geüpdate aan de hand van de laatste Google-ontwikkelingen;
  • En dat je geen HTML-tekens kunt gebruiken en/of toevoegen.

Nieuwe Google Snippet tool

Nu is er een nieuwe Google Snippet tool die precies biedt waar je naar op zoek bent, zonder bovenstaande nadelen. Eentje die zich bovendien volledig focust op de Nederlandse zoekresultaten.

Naast dat je zelf de titel, metabeschrijving en url kunt invullen en dan direct weet hoe ze er straks uitzien in de zoekresultaten, maakt de tool het je graag nog gemakkelijker: vul gewoon de te optimaliseren url in, dan worden de velden alvast automatisch ingeladen.

Ook handig voor als je, zonder in de broncode te hoeven zoeken, bijvoorbeeld snel even wilt zien wat de titel en metabeschrijving is van een bepaalde url.

<- In dat laatste geval hebben we overigens nog een tip. Wil je supersnel alle SEO-basiselementen van een pagina zien, dan is de chrome-extensie SEO Peek een aanrader. Er zijn nog veel meer SEO-extensies, maar deze is prettig simpel en overzichtelijk.

Optimalisatietips

Om je metatitel en -beschrijving er goed uit te laten springen in de zoekmachines, hier nog wat tips:

  • Zorg dat het onderwerp (waar je op focust en waar je op gevonden wil worden) van de pagina terugkomt in zowel de titel als de metabeschrijving.
  • In de metabeschrijving heb je meer ruimte om de pagina te beschrijven, gebruik deze ook en benoem ook subonderwerpen. Probeer de ruimte echt maximaal te benutten te vullen, want als mensen zoeken met meerdere zoekwoorden worden er langere metabeschrijvingen – als het meezit die van jou dus – getoond.
  • Zorg dat je anders bent dan de andere zoekresultaten, bijvoorbeeld door speciale karakters / tekens te gebruiken:

  • Zorg dat je titels en metabeschrijvingen uniek zijn ten opzichte van je andere pagina’s binnen je website.
  • De titel en metabeschrijving worden in mobiele search afgekapt. Het is natuurlijk wel zo handig als de belangrijkste informatie uit de titel en metabeschrijving dan nog wel zichtbaar is. Zet het focus-onderwerp daarom vooraan in de titel en de metabeschrijving.
  • Een goede SEO-titel en meta-omschrijving is ‘actionable’, intrigerend, humoristisch of opvallend. Probeer een emotie op te roepen en beperk je niet tot een saaie opsomming van verschillende zoektermen.
  • En als je het naar bovenstaand model goed op een rijtje hebt, maak dan een verdiepingsslag met schema.org. Als je dat doet, dan weet Google jouw content nog beter te plaatsen én nog beter hapklaar te presenteren aan de gebruiker.

Voorbeeld van eventinfo in snippet, dankzij toepassing van de regels uit schema.org:

Goed om te weten: met op dergelijke wijze gestructureerde content anticipeer je ook al op de nieuwe ontwikkelingen in voice search. Wat gegarandeerd een grote impact gaat hebben.

Helemaal als je straks een van de eerste voor voice geoptimaliseerde sites bent die Google weet te koppelen aan het dagelijks sterk stijgende volume aan spraakopdrachten.

Daarover een volgende keer meer; je weet nu in ieder geval waar te beginnen met het optimaliseren van je snippets. Veel succes!

[Afbeelding © gascue – Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

Verder lezen over Zoekmachine

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Chrome krijgt een handige nieuwe manier om te zoeken. Het is een stuk visueler en maakt gebruik van het handige Google Lens.

Search30.07.2024

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming