Iedereen die dit leest weet waarschijnlijk wel dat het optimaliseren van meta-titles en meta-beschrijvingen een van de belangrijkste (basis) SEO-technieken is. Maar welke lengte, in aantal woorden of tekens, moet je nu aanhouden? Wat moet er precies in komen te staan? En hoe zien de titles en beschrijvingen er straks uit in Google?
Hier de antwoorden én een handige optimalisatietool!
Een resultatenpagina in een zoekmachine is opgebouwd uit zogeheten snippets. Doorgaans een stuk of tien. Snippertjes informatie, die ieder bestaan uit de titel, metabeschrijving, url en eventuele extra info als reviews, prijzen of eventdatums.
Om er goed op staan in zo’n snippet, om jouw zoekresultaat te optimaliseren, kun je verschillende tools gebruiken.
Wat alleen opvalt aan deze snippet tools is dat:
Nu is er een nieuwe Google Snippet tool die precies biedt waar je naar op zoek bent, zonder bovenstaande nadelen. Eentje die zich bovendien volledig focust op de Nederlandse zoekresultaten.
Naast dat je zelf de titel, metabeschrijving en url kunt invullen en dan direct weet hoe ze er straks uitzien in de zoekresultaten, maakt de tool het je graag nog gemakkelijker: vul gewoon de te optimaliseren url in, dan worden de velden alvast automatisch ingeladen.
Ook handig voor als je, zonder in de broncode te hoeven zoeken, bijvoorbeeld snel even wilt zien wat de titel en metabeschrijving is van een bepaalde url.
<- In dat laatste geval hebben we overigens nog een tip. Wil je supersnel alle SEO-basiselementen van een pagina zien, dan is de chrome-extensie SEO Peek een aanrader. Er zijn nog veel meer SEO-extensies, maar deze is prettig simpel en overzichtelijk.
Om je metatitel en -beschrijving er goed uit te laten springen in de zoekmachines, hier nog wat tips:
Voorbeeld van eventinfo in snippet, dankzij toepassing van de regels uit schema.org:
Goed om te weten: met op dergelijke wijze gestructureerde content anticipeer je ook al op de nieuwe ontwikkelingen in voice search. Wat gegarandeerd een grote impact gaat hebben.
Helemaal als je straks een van de eerste voor voice geoptimaliseerde sites bent die Google weet te koppelen aan het dagelijks sterk stijgende volume aan spraakopdrachten.
Daarover een volgende keer meer; je weet nu in ieder geval waar te beginnen met het optimaliseren van je snippets. Veel succes!
[Afbeelding © gascue – Adobe Stock]