Ervoor zorgen dat je website goed gevonden wordt is al jaren een wetenschap op zich. Het heeft met zoveel factoren te maken en de macht van Google zorgt ervoor dat we onze (SEO) strategieën regelmatig moeten herzien. En het wordt nu misschien wel nog lastiger en duurder om verkeer naar je website te krijgen. Subtiele aanpassingen in Google Search hebben er in de loop der jaren voor gezorgd dat het steeds moeilijker wordt om gevonden te worden.
Dat het steeds lastiger wordt om in de zoekresultaten te verschijnen komt onder andere door de advertenties die boven de resultaten komen te staan. Wie op zijn smartphone een zoekopdracht invoert weet dat de eerste resultaten gedomineerd worden door advertenties. Dat is al sinds 2015 het geval trouwens. In 2016 voerde Google nog een subtiele wijziging door. Na veel zoekopdrachten verscheen er ineens bovenaan een vak met informatie, waardoor zoekers niet snel meer naar beneden scrollen om de rest van de resultaten te bekijken. Kleine veranderingen die door consumenten misschien niet eens worden opgemerkt en waardoor we zelfs meer gebruiksgemak ervaren. Google zegt dat ze deze aanpassingen hebben gedaan om de wereld van online informatie beter te organiseren en toegankelijker te maken.
Voor veel bedrijven die deels afhankelijk zijn van Google voor hun klantenwerving is het in een paar jaar tijd veel lastiger en duurder geworden om klanten te bereiken. Het debat over de invloed van Google neemt toe naarmate de Amerikaanse toezichthouders een antitrustzaak tegen het bedrijf voorbereiden in wat een van de grootste juridische botsingen tussen de regering en een bedrijf zal zijn sinds de V.S. Microsoft in1998 aanklaagden.
Alleen al in de V.S. domineert Google als zoekmachine met een marktaandeel van ongeveer 85 procent. Bedrijven die bovenaan de zoekresultaten willen komen, worden min of meer gedwongen om meer te betalen. Wie een website lanceert, verbouwt of onderhoudt, moet met heel veel factoren rekening houden. Het algoritme van Google is lastig te kraken en we weten nog steeds niet alle details ervan. SEO-specialisten hebben veel kennis over de zoekmachine, maar het vereist nu ook vaak een combinatie met adverteren om op de eerste pagina’s met zoekresultaten te verschijnen.
In de beginjaren van Google was de belofte van de zoekmachine dat je door kwaliteitsinformatie te produceren verkeer naar je website kreeg. Natuurlijk is er heel veel veranderd in de loop der jaren, maar het bedrijf staat nu wel heel ver af van de belofte die de oprichters in 2004 deden:
“Onze zoekresultaten zijn de beste die we weten te produceren. Ze zijn onbevooroordeeld en objectief”, schreven Page en mede-oprichter Sergey Brin toen het bedrijf in 2004 naar de beurs ging. Er zouden maar weinig advertenties zijn en deze mochten niet opvallen, zeiden ze.
Deze belofte verandert echter langzaam. Een keerpunt kwam in juni 2019. Dat was toen meer dan de helft van de zoekopdrachten gebruikers op de site van Google zelf hield, in plaats van mensen naar andere sites te sturen via een gratis weblink of een advertentie, volgens gegevens van digitaal marketingbedrijf Jumpshot.
Als de zoekmachine eenvoudige antwoorden kan geven en gebruikers een klik kan besparen, zal Google dat doen. Sommige sites hebben dit omarmd als een nieuwe manier om verkeer te genereren, aldus Danny Sullivan, openbare contactpersoon voor het zoekteam van Google. Het bedrijf maakt ook duidelijk dat advertenties ervoor zorgen dat de zoekservice gratis blijft voor gebruikers. En natuurlijk verschijnen niet in alle gevallen advertenties in onze zoekresultaten.
In uitzonderlijke gevallen betaalt Google zelfs om de inhoud van andere bedrijven samen te vatten. Sportscores zijn een voorbeeld hiervan, volgens een blogbericht van 20 mei. Het bedrijf is ook van plan om later dit jaar bepaalde mediakanalen te betalen voor een nieuwsdienst.