De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Uit een studie van Searchmetrics blijkt dat het najagen van die oh-zo-belangrijke plek in de eerste tien blauwe links van een Google search steeds minder belangrijk wordt. Dat heeft alles te maken met de veranderende methodes die Google gebruikt om zoekopdrachten te tonen op de eerste pagina, met nieuwsvensters, grafieken en Twitter cards die steeds vaker voorbijkomen en ruimte inpikken waar eerder organische resultaten zouden staan.
Minder integratie, minder plek
Al die extra mogelijkheden om je als gebruiker van data te voorzien pakken dus gezamenlijk zo’n 15% van alle plek op het scherm in, waardoor het nog lastiger wordt om op de eerste pagina te komen met je resultaat. Ook is het dus zo dat de integratie van plaatjes, video’s, kaarten en advertenties ook aan het afnemen is, in elk geval ten opzichte van vorig jaar:
Desktop vs. mobile
Het verschil tussen de resultaten op mobiele apparaten versus je desktop is ook wel degelijk aanwezig. Hoewel er steeds meer ‘rich’ resultaten worden weergegeven op mobiel is het heel erg afhankelijk van de categorie van de zoekopdracht en hoe die geformuleerd is. Één op de tien mobiele searches levert een mobile app pack op, maar op je desktop is de kans twee keer zo groot dat je directe antwoorden op een vraag of een featured snippet terug krijgt.
Uitdagingen
Het maakt het allemaal niet makkelijker voor marketeers, want die moeten nu naast hun organische bereik ook nog gaan uitzoeken hoe ze terecht kunnen komen in de resultaten voor de Universal en Extended searches en hoe ze content kunnen maken die door Google als nuttig wordt ervaren zodat ze in aanmerking komen voor een vermelding op de eerste pagina. Het zal de strategie nog iets ingewikkelder maken, maar Google zou Google niet zijn als ze het niet spannend houden voor iedereen.
[Afbeelding © DigiClack – Fotolia]
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Online Marketing
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Marketing19.06.2024
Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming
Verder lezen over Zoekmachine
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Search30.07.2024
Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Marketing19.06.2024