Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Google is iedere dag bezig met het verbeteren van de Google zoekresultaten op vele duizenden manieren. Het uitgangspunt is altijd de gebruiker de beste resultaten te bieden. En dat is door de complexiteit van het Google algoritme ook niet meer in een paar woorden uit te leggen. Die aanpassingen zijn soms een nightmare voor websites die met name gefocust zijn op hun positie in de zoekresultaten. En iedere aanpassing zorgt voor verandering van die positie en dus ook voor andere resulaten voor de gebruiker. Maar de zoekmachine gaat steeds verder en kan inmiddels ook steeds beter omgaan met zoekopdrachten in ‘normale mensentaal’.
Google Search On
Gisterenavond heeft Google tijdens een YouTube live sessie (zie onder) verteld hoe de zoekmachine met de meest geavanceerde kunstmatige intelligentie de bovenstaande missie wil voortzetten om alle informatie ter wereld te organiseren en toegankelijk te maken. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste aankondigingen.
Zoeken met BERT
Vorig jaar introduceerde Google BERT, een systeem voor beter taalbegrip dat helpt bij het leveren van relevantere zoekresultaten in Google Zoeken. Vandaag maakt Google bekend dat BERT nu wordt ingezet bij bijna elke Engelstalige zoekopdracht. Ook bij veel zoekopdrachten in andere talen, waaronder het Nederlands, wordt BERT gebruikt om betere resultaten te leveren wanneer er vragen worden gesteld.
Google kondigt ook verbeteringen aan op het gebied van het ordenen van zoekresultaten (ranking), die mogelijk worden gemaakt door het meest recente onderzoek op het gebied van AI. Zo kan Google Zoeken nu beter omgaan met spelfouten, specifieke passages op webpagina’s en sub-onderwerpen rond bepaalde interessegebieden — dit biedt meer diverse content wanneer je een brede zoekopdracht uitvoert. Tegen het einde van het jaar is deze update beschikbaar voor Engelstalige zoekopdrachten.
Zoeken naar videofragmenten (ook in Nederlands)
Dankzij een nieuwe AI-aanpak is Google Zoeken beter in staat om de inhoud van video’s te begrijpen en automatisch relevante momenten te herkennen. Dat soort momenten kunnen vervolgens meteen worden weergegeven als zoekresultaat. Of je nou op zoek bent naar een specifieke stap in een kookvideo of een doelpunt in een voetbalwedstrijd, je zult dit soort momenten in video’s makkelijker kunnen vinden. Google is deze technologie dit jaar aan het testen en verwacht dat tegen het einde van 2020 zo’n 10% van de zoekopdrachten gebruikmaakt van deze technologie.
Op zoek naar muziek; zing fluit of neurie je zoekopdracht
We hebben allemaal wel eens gehad dat een liedje in je hoofd blijft zitten, irritant en al helemaal als je de tekst niet meer weet. Daar heeft Google iets op gevonden: hum to search. Zing, fluit of neurie een liedje op je Android-toestel of iPhone en de AI-systemen kunnen op basis van de melodie het juiste liedje vinden. Hum to search herkent momenteel ook Nederlandstalige liedjes, maar voorlopig alleen nog wel op Android. De optie voor iOS (Apple) volgt later.
Meer aandacht voor COVID-19-veiligheidsinformatie tijdens de pandemie
Google voert verschillende nieuwe verbeteringen door iedereen zo veilig mogelijke te houden tijdens de huidige pandemie. Live-drukte-updates laten je zien hoe druk een plaats op dit moment is, zodat je makkelijker anderhalve meter afstand kunt houden. Ook is er een nieuwe functie aan Live View toegevoegd om je te helpen essentiële informatie over een bedrijf te krijgen voordat je naar binnen gaat. Google voegt ook COVID-19-veiligheidsinformatie toe aan bedrijfsprofielen op Google Zoeken en Google Maps. Zo weet je of je van tevoren moet reserveren en welke extra veiligheidsmaatregelen het personeel neemt.
Meer aandacht voor statistieken
Soms is het beste zoekresultaat een statistiek. Maar vaak zijn statistieken begraven in grote datasets en niet gemakkelijk te begrijpen of online toegankelijk. Als je nu een vraag stelt als ‘hoeveel mensen werken er in Chicago’, gebruiken we natuurlijke taalverwerking om het antwoord te vinden in een specifieke set van de miljarden gegevenspunten in Data Commons.
Het resultaat is een statistiek in een visueel, gemakkelijk te begrijpen formaat. Je vindt er ook andere relevante gegevenspunten en context, zoals statistieken voor andere steden, zodat je het onderwerp dieper kunt verkennen. Deze functie wordt mogelijk gemaakt door ons werk aan het Data Commons-project, een open kennisdatabase met statistische gegevens die in 2018 is gestart.
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024