Search31.05.2024

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed


Google heeft een zware week achter de rug, er was een groot schandaal over search engine optimisation (waarover later meer) en er was ook nog een akkefietje met de nieuwe AI Overview die met handige samenvattingen moest komen van zoekresultaten, maar mensen uiteindelijk aanraadde om lijm op een pizza te doen. Google deed het eerst af als een incident, maar nu blijkt het toch met wat meer uitleg te willen komen. 

Google AI Overview

Het vervelende aan AI is dat het vaak hallucineert en fouten maakt, waardoor het niet bepaald overkomt als een betrouwbare tool. Het was te hopen dat na het jaar 2023 vol chatbots, er nu een wat meer stabiele AI-tool zou komen: immers heeft AI Overview maar één taak: samenvatten wat er al in artikelen staat. Dat heeft echter een chatbot uiteindelijk op tot op zekere hoogte, en waarschijnlijk dat het daarom ook fouten maakt. Google zegt erover dat het incidenteel is, maar nu komt er meer uitleg.

 In een blog schrijft het: “In de afgelopen week hebben mensen op sociale media een aantal vreemde en onjuiste overzichten gedeeld (samen met een zeer groot aantal vervalste schermafbeeldingen). We weten dat mensen erop vertrouwen dat Google Search accurate informatie biedt en ze zijn nooit terughoudend geweest om vreemde zaken of fouten aan te geven als ze die tegenkwamen – in onze rankings of in andere zoekfuncties. We stellen hoge eisen aan onszelf en aan onze gebruikers, dus we verwachten en waarderen de feedback en nemen deze serieus.”

 Niet als andere LLM’s

Het legt uit dat AI Overviews er zijn om het mensen makkelijker te maken om snel de informatie te vinden die ze nodig hebben, zeker als het wat complexere vragen zijn. Waar wij hierboven nog de link met AI-chatbots leggen, wuift Google dat juist in de wind: “AI-overzichten werken heel anders dan chatbots en andere LLM-producten die mensen misschien al hebben uitgeprobeerd. Ze genereren niet simpelweg een output op basis van trainingsgegevens. Hoewel AI-overzichten worden aangestuurd door een aangepast taalmodel, is het model geïntegreerd met onze belangrijkste webranglijstsystemen en ontworpen om traditionele “zoek”-taken uit te voeren, zoals het identificeren van relevante resultaten van hoge kwaliteit uit onze index.”

 

Het is daarom dat AI-overzichten niet alleen tekstuitvoer bieden, maar ook relevante links bevatten zodat mensen verder kunnen zoeken. AI Overview toont alleen informatie die wordt ondersteund door de beste webresultaten, zegt Google. Dat is toch een beetje gek om te lezen als je ziet dat je van de AI lijm op je pizza moet doen of stenen moet eten. Toch stelt Google dat AI-overzichten dus niet hallucineren of dingen verzinnen, zoals Large Language Model-producten dat wel doen. Google zegt: “Als AI-overzichten het mis hebben, is dat meestal om andere redenen: het verkeerd interpreteren van zoekopdrachten, het verkeerd interpreteren van een nuance van taal op het web, of het niet beschikbaar hebben van veel goede informatie. (Dit zijn uitdagingen die ook voorkomen bij andere zoekfuncties).”

 Vervalste screenshots

Google heeft AI Overviews natuurlijk grondig getest voor het live ging, maar je kunt niet alles testen. Daarnaast is het ook niet te spreken over de neppe screenshots die zijn gemaakt: “Los daarvan zijn er een groot aantal vervalste schermafbeeldingen op grote schaal gedeeld. Sommige van deze vervalste resultaten waren duidelijk nep. Andere impliceerden dat we gevaarlijke resultaten teruggaven voor onderwerpen als honden achterlaten in auto’s, roken tijdens de zwangerschap en depressie. Deze AI-overzichten zijn nooit verschenen. Dus we raden iedereen die deze schermafbeeldingen tegenkomt aan om zelf een zoekopdracht uit te voeren om dit te controleren.”

 

Google zegt daarnaast dat iemand praktisch nooit aan Google vraagt hoeveel stenen hij of zij moet eten, waarmee het aangeeft dat satirische content en heel gekke vragen interpreteren nog wat werk kan gebruiken, maar tegelijkertijd zegt het: er is niet veel webcontent die deze vraag serieus beantwoordt. Logisch dus dat daar een gat in de informatie zit. Wat betreft de lijm op de pizza, dat kwam volgens Google door een forum. Je kunt je afvragen of Google fora niet zou moeten uitsluiten, maar het lijkt daar juist steeds meer voor te kiezen (zeker gezien zijn nieuwe, goede band met Reddit). 

 Technische verbeteringen

Verder schuift het techbedrijf niet alles af. Het heeft meer dan twaalf technische verbeteringen aangebracht, zoals betere detectiemechanismen voor onzinnige zoekopdrachten, en beperkingen voor zoekopdrachten waarbij AI Overview niet behulpzaam is. Maar uiteindelijk zegt het: “Op de schaal van het web, met miljarden query’s die elke dag binnenkomen, zijn er altijd wel wat eigenaardigheden en fouten. We hebben de afgelopen 25 jaar veel geleerd over het bouwen en onderhouden van een hoogwaardige zoekervaring, waaronder hoe we van deze fouten kunnen leren om Search voor iedereen beter te maken.” 

Tegelijkertijd moet je als persoon dus ook bij jezelf te rade gaan of wat de AI zegt wel klopt. Hierdoor is AI helaas wel wat minder bruikbaar, want wanneer kun je daar nu wel of niet vanuit gaan, maar in sommige gevallen is het zeker behulpzaam om er een AI Overview bij te hebben, al hebben we ze nog niet in Nederland. Momenteel zijn ze alleen in Noord-Amerika beschikbaar.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

Sora de toekomst van AI-videocreatie

De introductie van Sora, de nieuwste AI-tool van OpenAI, markeert een mijlpaal in de wereld van videoproductie. Wat begon als een tool om tekst om te zetten naar video, heeft zich ontwikkeld tot een complete AI-videobewerkingssuite die innovatie en toegankelijkheid naar een nieuw niveau tilt.

Technology10.12.2024

Sora de toekomst van AI-videocreatie

Een baanbrekende introductie
DS Automobiles ontvangt award voor ChatGPT-integratie

DS Automobiles heeft de prestigieuze SMARTBEST 2025 Award in de wacht gesleept voor de baanbrekende integratie van ChatGPT in hun voertuigen. Deze prijs, toegekend door de onafhankelijke jury van AUTOBEST, erkent innovatieve technologieën die een significante impact hebben op de automotive sector en de gebruikerservaring.

Automotive10.12.2024

DS Automobiles ontvangt award voor ChatGPT-integratie

Videotool Sora van OpenAI is nu officieel beschikbaar

OpenAI heeft in het kader van zijn 12 Days of Shipmas eindelijk Sora officieel beschikbaar gemaakt.

Video09.12.2024

Videotool Sora van OpenAI is nu officieel beschikbaar

Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’

Wat krijg je als je een radio-presentator en een AI-expert zonder enig muzikaal talent een Kersthit willen maken? Kees Dorresteijn (BNR Nieuwsradio) en Remy Gieling (ai.nl) hebben de handen ineengeslagen om met behulp van AI een nieuwe kerstervaring te creëren.

Entertainment09.12.2024

Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

OpenAI speelt voor kerstman: elke dag een nieuwe AI-mogelijkheid

Gisteravond werd aangekondigd wat het eerste cadeau is van 12 ‘cadeaus’ die we mogen verwachten. Het zijn nieuwe AI-mogelijkheden in de vorm van o1.

Online06.12.2024

OpenAI speelt voor kerstman: elke dag een nieuwe AI-mogelijkheid

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Verder lezen over Zoekmachine

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie