Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
De pagina ‘shopping’ wordt voor Google en hun adverteerders steeds belangrijker. Waarschijnlijk kijk je er zelf ook weleens op als je op zoek bent naar een product. Het is namelijk een fijne tool om prijzen te kunnen vergelijken. In april kondigde Google aan dat alle verkopers hun producten gratis kunnen laten zien op het tabblad Shopping. Nu blijkt dat deze daarnaast verschijnen op de hoofdpagina met zoekresultaten.
Google laat producten vaker zien
Google biedt hiermee retailers de kans om hun producten extra onder de aandacht te brengen zonder dat zij hiervoor hoeven te betalen. Het is voor de zoekmachine bovendien een manier om te concurreren met Amazon. En uiteindelijk meer adverteerders binnen te halen. In de Verenigde Staten wordt deze werkwijze al even gehanteerd.
Aantal klikken op vermeldingen en advertenties neemt toe
Nu de shopping zoekresultaten op de hoofdpagina worden getoond zegt Google dat het aantal klikken op advertenties en gratis vermeldingen met 70 procent is gestegen en het aantal vertoningen met 130 procent. Vooral kleine en middelgrote bedrijven profiteren van de honderden miljoenen mensen die Google dagelijks gebruiken om producten te vinden, vergelijken en kopen.
Gratis promotie voor webshops
Voor de kleine en middelgrote webshops kan dit de verkoop een goede boost geven en in ieder geval de bekendheid enorm vergroten. Gratis vermeldingen worden nu getoond op de hoofdpagina met zoekresultaten. Wij zien dit nog niet terug op de Nederlandse Google pagina, maar de zoekmachinegigant belooft ons dat de gratis vermeldingen dit jaar beschikbaar worden in meer landen.
Gesponsorde advertentie te herkennen
Sowieso vindt de uitrol eerst plaats op de mobiele versie van Google, desktop volgt pas later. Overigens promoot Google nog steeds de Shopping-advertenties, die rechts bovenaan de pagina verschijnen en te herkennen zijn aan het label ‘gesponsord’. Logisch natuurlijk, want deze merken en bedrijven hebben betaald voor de vermelding.
Verder lezen over Google
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024
Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken
Search26.11.2024
Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem
Online25.11.2024
Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome
Een nieuw hoofdstuk in de antitruststrijdEntertainment22.11.2024
Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Verder lezen over Online Shop
Cybercrime25.11.2024
Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024