Steeds meer webmasters maken gebruik van HTTPS op hun websites en dat is volgens Google dus bemoedigend.
Daarom zijn ze al enkele maanden aan het testen om websites die hier gebruik van maken op te laten merken door het zoekmachine ranking algoritme. De resultaten hiervan waren positief en dus wordt het gebruik van HTTPS nu aangemerkt als een “ranking signal.“
Voor nu telt dit nog niet zwaar mee en is het slechts van invloed op minder dan 1% van de wereldwijde queries.
Maar na verloop van tijd kan Google besluiten om het te versterken, hiermee willen ze alle website-eigenaren aanmoedigen over te stappen van HTTP naar HTTPS.
Google heeft het zoekmachine algoritme weer wat aangepast om ervoor te zorgen dat websites die gebruik maken van HTTPS hoger rangschikken in de zoekresultaten.
Security is nog altijd een top prioriteit bij Google. Een voorbeeld hiervan is de standaard HTTPS encryptie bij diensten als Gmail, Google Drive en Search.
Maar behalve de eigen diensten wil Google ook het hele internet veiliger maken. Erg belangrijk vinden ze ook dat mensen die websites bezoeken via Google op een veilige site uitkomen.
Maar ze gaan nog een stapje verder. Op de recente Google I/O conference hadden ze het al over “HTTPS everywhere” op het web.
[Afbeelding © Fotolia]