Search24.11.2016

Google gaat het nog moeilijk krijgen met verwijderen van nepnieuws


Terwijl we er al een paar jaar mee te maken hebben is het sinds de vermeende impact op de Amerikaanse verkiezingen een hot topic: het nepnieuws. Onware berichten worden op social media of websites gezet en voordat je “ja maar wacht even” kunt zeggen is het een trending topic en voor veel mensen gewoon ‘het nieuws’.

Facebook heeft al half de schuld gekregen van de winst van Donald Trump en ook Google kreeg er van langs omdat de foute feiten op positie één terug kwamen als mensen een vraag stelden aan de zoekmachine. Met een groeiend deel van de bevolking dat niet sceptisch genoeg is om iets verder dan dat eerste resultaat te kijken levert dat problemen op en dus beloofde Google beterschap.

Er is alleen één probleem, namelijk dat het zelfs voor een organisatie als Google niet makkelijk is om de ‘verkeerde’ resultaten te verbannen. Neem het opstootje dat vorige week plaatsvond omdat het eerste zoekresultaat voor de ‘popular vote’ (hoeveel Amerikaanse burgers echt op Clinton hadden gestemd) foutief aangaf dat Trump ook daar gewonnen had, terwijl het al duidelijk was dat dit niet klopte. Het bleek een blog dat maar gewoon cijfers aan het verzinnen was.

resultaat-google-election
resultaat-google-election

Inmiddels is het blog verwijderd en heeft Google ook al laten weten de financiële kraan dicht te draaien voor dit soort blogs, maar het pakt het probleem niet bij de wortel aan: hoe zie je of iets waar is? Het probleem is terug te leiden naar 2004, toen Google niet alleen nieuws van bekenden door mensen gecheckte nieuwssites in hun ‘in the news’-vlak bovenaan zoekresultaten toeliet, maar een algoritme het meest ‘kloppende’ artikel liet zoeken. Vanaf dat moment was manipulatie van de feiten makkelijker dan ooit.

Google schijnt van plan te zijn dat terug te gaan draaien en weer een gecureerde selectie aan nieuwsbronnen met ’top stories’ te laten zien, zodat random blogs niet meer kunnen opduiken bij het eerste het beste zoekresultaat. Dat is een eerste stap, maar het lost het probleem van de zoekresultaten an sich niet op. Die kunnen nog steeds een verdraaid beeld van de realiteit weergeven en daar is geen algoritme tegen opgewassen, althans geen algoritme dat nu wordt gebruikt.

Er zit vermoedelijk niks anders op dan ouderwets mensen in dienst te nemen die de data kunnen bekijken van zoektermen die opeens veel voorbij komen en de voorkeur aan factchecking sites te geven voor het antwoord of zelfs de websites te benadelen die nepnieuws naar buiten brengen. Hoe dan ook, het gaat ze in de problemen brengen, want dan is “censuur!” snel geroepen en moet dat brandje weer geblust worden, zoals Facebook al ondervonden heeft. De oplossing is er dus op dit moment nog niet en zit er voor ons als zoekmachinegebruikers niks anders op dan verder kijken dan onze neus lang is.

...

Verder lezen over Google

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Google heeft een reeks indrukwekkende updates aangekondigd voor Google Lens, waarmee de tool nog veelzijdiger wordt. Lens, dat al bekend staat om zijn visuele zoekfunctionaliteiten, krijgt nu een flinke boost door integratie met AI. Deze updates zijn nu beschikbaar in Search Labs voor mobiele apparaten.

Search26.11.2024

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome

Google bevindt zich opnieuw in het middelpunt van een antitruststrijd, dit keer met een opmerkelijke wending. Het Amerikaanse ministerie van Justitie overweegt maatregelen die het bedrijf zouden dwingen om zijn populaire Chrome-browser te verkopen.

Online25.11.2024

Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome

Een nieuw hoofdstuk in de antitruststrijd
Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024

Google onthult vast welke films en series het goed deden op Google TV dit jaar. Ideaal als je op zoek bent naar inspiratie voor series en films om te kijken.

Entertainment22.11.2024

Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden