Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Als je aan het internet in de jaren ‘90 denkt, dan denk je waarschijnlijk aan zoekmachines als Ilse, Altavista en Yahoo. Maar denk je aan het internet in het algemeen, dan zie je waarschijnlijk een andere zoekmachine voor je: Google. In 1997 werd de domeinnaam geregistreerd, met vervolgens in 1998 de allereerste versie van de zoekmachine. Die homepage, die wereldberoemde homepage, gaat nu veranderen.
Simpele zoekmachine
Google’s zoekmachine was altijd krachtig door zijn simpelheid. Wat je vroeger op Google.com vond was het bekende logo van Google met daaronder de zoekbalk en de opties ‘Google zoeken’ en ‘Ik doe een gok’. Krachtig in zijn simpelheid, met daarachter allerlei algoritmes die keihard werkten om je de beste en meest gesponsorde zoekresultaten te laten zien.
De afgelopen jaren heeft Google vooral het zoekresultatenscherm flink veranderd. Er zijn allerlei shopmogelijkheden bijgekomen, maar bijvoorbeeld ook de waarschuwing dat zeer actuele zaken mogelijk nog in ontwikkeling zijn. Dat Google daarin zoveel investeert is logisch: het is de grote moneymaker van het bedrijf, naast YouTube. Google moet het al vanaf het prille begin hebben van advertenties en daarom besteed het daar extra aandacht aan.
Homepage van Google
Aan de homepage van Google, die waarop we de bekende zoekbalk zien, is de afgelopen jaren weinig veranderd. Het logo wisselt regelmatig van het logo naar een Doodle, een tekening of interactief spelletje waarmee Google inspeelt op wereldzaken zoals de Olympische Spelen, de verjaardag van Charlie Chaplin of simpelweg het feit dat het een schrikkeljaar is, compleet met over elkaar springende konijntjes met data op hun buik. Verder is Google.com of Google.nl een vrij simpele pagina.
Als je bent ingelogd kun je rechtsbovenin wel je profiel raadplegen en onderin staan ook wel een paar typische sitedingen zoals iets over privacy, hoe het werkt en -uiteraard- hoe je er kunt adverteren. Toch is dat allemaal vrij subtiel weggewerkt in een grijze balk: de focus blijft altijd op dat midden: die gekleurde Google-letters met die zoekbalk. Een pagina die nog steeds heel veel wordt gebruikt, al weten veel mensen tegenwoordig ook direct in de adresbalk van de browser te typen wat ze willen googlen, om alsnog bij het zoekresultatenscherm uit te komen.
Grootste redesign ooit
Naast dat het internet de afgelopen jaren nog meer is gaan draaien rondom adverteren, gaat het ook steeds meer om personaliseren. We willen allemaal zo persoonlijk mogelijk geholpen worden. Vandaar dat Google heeft besloten om die iconische webpagina die wij kennen als ‘Google’ gaat uitbreiden. Sterker nog, het zou zelfs gaan om het grootste redesign van de site ooit. 9to5Google heeft gezien dat er onderin Google.com straks zes kaarten verschijnen. Hierin vind je onder andere wat het weer is, maar ook wat er veel wordt gezocht.
Er is zelfs een kaart speciaal gewijd aan coronanieuws, eentje aan aandelen, lokale evenementen en wat je kunt kijken. Die kaarten leiden ofwel naar een zoekresultatenpagina, ofwel breiden ze uit zodra je erop tikt of klikt. Zit je er niet zo op te wachten, dan is het mogelijk om ze uit te schakelen. Gelukkig maar, want het is ineens wel heel veel extra op een pagina die juist legendarisch is geworden door zijn minimalistische look.
Bekendste internetpagina
Dat wordt nu een stuk minder, want die kaarten zijn een flinke uitbreiding. De angst is dat een van die kaarten misschien straks wel een plek wordt voor advertenties, of dat het nu meer ‘moeite’ kost om de pagina te laden (en daardoor dus ook meer stroom, wat Google.com nog minder duurzaam zou maken). Google heeft de plannen voor de kaarten nog niet officieel aangekondigd, maar misschien dat het dat doet tijdens zijn jaarlijkse Google I/O-presentatie die meestal in de lente plaatsvindt.
Het is een grote verandering voor de bekendste pagina van het internet zoals we dat kennen uit de jaren ‘90 en ‘00, voordat social media het overnamen. Zou Google er nog meer mee van plan zijn, of is dit puur wat extra informatie over zaken die toch al vaak geGoogled worden? Het kan in ieder geval voor de mensen die nog wel de moeite nemen om naar Google.nl of Google.com te gaan in ieder geval een kleine cultuurshock teweegbrengen.
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Zoekmachine
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Search30.07.2024
Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Marketing19.06.2024