Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Google heeft wereldwijd nog altijd een marktaandeel van bijna 55% in de omzet van online zoekreclame, en dat terwijl de onderneming geen toegang heeft tot de grote Chinese markt. Zo wordt in een rapport van eMarketer naar buiten gebracht. Op plaats twee volgt het Chinese Baidu, dat echter ook dit jaar zijn aandeel in de wereldwijde markt niet boven 9% zal zien uitstijgen. Wereldwijd zal de markt volgens het rapport dit jaar in totaal een groei met 16,2% laten optekenen, nadat vorig jaar nog een stijging met 18,6% werd gemeld. Ook voor de volgende jaren wordt een geleidelijke vertraging van de markt voorspeld.
Kloof
Zoekmachines zullen volgens de berekeningen van eMarketer dit jaar wereldwijd een omzet genereren van 81,6 miljard dollar. De inkomsten van marktleider Google zouden met 15,7% toenemen tot 44,46 miljard dollar. Daarmee heeft Google een aandeel van 54,5% op de wereldwijde zoekreclame-markt.
“Het belang van Google in de wereldwijde zoekmarkt kent slechts een marginale inkrimping,” aldus eMarketer. “Twee jaar geleden had het bedrijf nog een marktaandeel van 55,2%. Vorig jaar werd nog een cijfer van 54,7% geregistreerd. De kloof met concurrerende zoekmachines blijft dan ook bijzonder groot.”
China
Op de tweede plaats staat het Chinese platform Baidu, dat zijn aandeel op de wereldmarkt langzaam ziet toenemen. Twee jaar geleden had Baidu een marktaandeel van 6,4%. Dat was vorig jaar gestegen tot 7,6% en voor dit jaar wordt een cijfer van 8,8% in het vooruitzicht geplaatst.
“Baidu groeit twee keer sneller dan marktleider Google,” aldus eMarketer. “Er moet echter rekening mee worden gehouden dat Google geen enkele mogelijkheid heeft om profijt te halen uit de snelgroeiende Chinese markt, die wordt gedreven door een bloeiende e-commerce en de uitbreiding van het online shoppen naar consumenten buiten de grote Chinese metropolen.”
Top 5
De top vijf van de wereldwijde zoekmachines bestaat verder uit de Amerikaanse bedrijven
Microsoft (4,2 procent) en Yahoo (2,3 procent) en het Chinese platform Sohu (0,6 procent). De bestedingen aan zoekreclame zullen in China dit jaar met 32,8 procent stijgen tot 14,90 miljard dollar.
Verder lezen over Baidu
Tech in Asia08.11.2024
Baidu gaat een slimme AI-bril lanceren tijdens Baidu World
Marketing14.02.2023
Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod
11 mei een dag vol SEOTech in Asia12.01.2021
Baidu en Geely gaan samen elektrische auto’s maken
Tech in Asia20.08.2020
Baidu in zwaar weer, omzet krimpt in Q2 2020
Tech in Asia02.03.2020
Baidu verslaat Waymo door praktisch foutloos autonoom te rijden in Californië
Tech in Asia08.09.2019
Baidu laat weer eens goede cijfers zien, mede door groei van videostreamingdienst iQiyi
Gadgets26.08.2019
Baidu verkoopt inmiddels meer slimme speakers dan Google
Amazon nog steeds wereldwijd marktleiderTech in Asia18.07.2019
“What’s your problem?” Baidu topman krijgt koude douche tijdens presentatie
Verder lezen over Google
Entertainment22.11.2024
Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Verder lezen over Zoekmachine
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Search30.07.2024
Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Marketing19.06.2024