De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Niets zo veranderlijk als het weer en trends op het gebied van SEO. Waar je dit jaar nog op geïndexeerd en gevonden wordt, kan volgend jaar namelijk weleens helemaal anders zijn. Bepaalde elementen zijn en blijven belangrijk, andere onderdelen worden minder relevant. Gelukkig zijn er steeds nieuwe trends waarneembaar. Om ervoor te zorgen dat je website goed vindbaar blijft, is het belangrijk dat je op de hoogte blijft van wat er speelt. En als je nog beter wil scoren in Google, moet je continu je marketingstrategie bijsturen. Hoe hoger je immers in Google staat, hoe meer bezoekers je krijgt op je website. Ben je ondernemer? Dan is dit artikel voor jou interessant. Wij geven je alvast een voorproefje van de SEO-trends in 2021.
Voice search wordt belangrijker
De manier waarop we Google gebruiken is langzaam aan het veranderen. Niet alleen door de nieuwe functies die de zoekmachine zelf introduceert, zoals Google Web Stories, maar ook omdat we vaker spraaktechnologie gebruiken. In steeds meer huishoudens vind je een slimme speaker. Tegenwoordig geven we dus ook zoekopdrachten met onze stem. En dan gebruiken we misschien net andere woorden dan wanneer we typen. Houd hier rekening mee bij je SEO-strategie of bespreek het met een SEO specialist. Op welke manier kan je website gevonden worden als iemand een gesproken zoekopdracht geeft? En staat bijvoorbeeld je adres wel vermeld op je site? Veel zoekopdrachten zijn gebaseerd op geografische locaties. Opsommingstekens helpen ook om beter gevonden te worden bij gesproken zoekopdrachten. Het leest daarnaast prettig, dus plaats op belangrijke plekken op je site een lijstje.
Houd rekening met ‘semantisch zoeken’
We kunnen ons voorstellen dat dit begrip niet meteen een belletje doet rinkelen. Toch is het in 2021 goed om meer rekening te houden met semantische zoekopdrachten. Wij leggen je uit hoe het werkt. In het kort gezegd geeft Google woorden een betekenis. Als je zoekt op ‘bruine Berner Senner’ dan krijg je resultaten te zien van pagina’s waarop de combinatie van woorden vaak voorkomt. Toch kijkt de zoekmachine steeds vaker naar de betekenis van de woorden waar je op zoekt. In dat geval ‘snapt’ Google dat een Berner Senner een hond is. Met semantisch zoeken wordt ook antwoord gegeven op vragen. De manier waarop mensen zoeken zijn dan ook een centraal thema voor SEO-trends in 2021. Google wordt zelf dus steeds slimmer om semantisch te kunnen zoeken. Houd hier rekening mee bij de teksten op je website.
Video, video, video
Video speelt al jaren een prominente rol online, zowel op websites als social media zien we dat video’s vaker worden gebruikt en de kwaliteit ervan toeneemt. Google hecht veel belang aan video’s. Ze worden vaker op de eerste pagina weergegeven dan pagina’s die alleen platte tekst bevatten. Als je hoger wilt scoren is het dus geen gek idee om in 2021 meer aandacht te besteden aan video. Overweeg om een zakelijk YouTube-kanaal te starten waarop je nuttige video’s plaatst. Zorg er wel voor dat deze van goede kwaliteit zijn! Embed de video’s ook op je website in bijvoorbeeld blogartikelen over hetzelfde onderwerp of op pagina’s met uitleg over je producten of diensten.
De lengte van je tekst
Google kijkt tegenwoordig goed naar de kwaliteit van teksten. Als je een goede positie wilt verwerven in de zoekresultaten dan moet je goede teksten plaatsen. Maar alleen dat is niet genoeg. Ook de hoeveelheid en lengte van de teksten op je site maakt je onderscheidend van de concurrent. Houd daar rekening mee als je blogs schrijft die je goed wil laten scoren. Schrijf een artikel van hoge kwaliteit en zo’n 2.000 woorden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat dit de blogs zijn die het vaakst in de top 10 resultaten naar voren komen. Als je je zichtbaarheid en expertstatus wil vergroten dan is dit iets om rekening mee te houden. Hoe langer gebruikers op een pagina blijven hangen, hoe hoger Google het gaat ranken. En, je raadt het al, ze blijven langer plakken als je artikel lang (en waardevol) is. Vergeet ook niet om de juiste zoekwoorden te gebruiken.
Er zijn nog meer SEO-trends die we in 2021 gaan zien, maar wat echt belangrijk wordt weten we natuurlijk pas over een paar maanden.
Dit is een gastbijdrage van Erwin Verbeek, Online Ambition.
[Fotocredits © photon_photo – Adobe Stock]
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over SEO
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023
Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid
Verder lezen over Zoekmachine
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Search30.07.2024
Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Marketing19.06.2024