Search21.02.2017

Dit was Friends of Search 2017


De laatste trends, de mooiste cases, de latest & greatest in SEO. Het doel van Friends of Search is om alle gasten naar huis te laten gaan met meer, en direct toepasbare, kennis over het SEO-landschap.

En na een geslaagde Friends of Search 2016 vorig jaar is de organisatie daar ook dit jaar weer in geslaagd.

Er was voor ieder wat wils. En zelfs voor doorgewinterde digitale marketingbureaus had Friends of Search 2017 in sommige gevallen nog mooie, nieuwe inzichten.

We zetten een aantal insights voor je op een rij. Heb je aanvullingen, of vragen, aarzel niet en laat het weten!

Van Desktop First naar Mobile First

Dit is voor niemand meer wereldschokkend nieuws. Gary Illyes van Google gaf desondanks nog een welkome toelichting.

Omdat meer dan de helft van zoekopdrachten via mobieltjes gaat, is het voor de zoekmachine logischer om hun index naar mobiele logica te modelleren. Op dit moment is Google’s index nog op desktop-searches gebaseerd.

Er volgt binnenkort een uitgebreide blogpost van Google zelf met vragen en antwoorden over de mobile first index.

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Hoe gaat Google om met AMP in de mobile first index? Gary Illyes legt het als volgt uit: als je alleen een AMP-versie hebt (en dus geen desktop of mobiele versie), dan krijgt de AMP de rankingwaarde.

Als AMP de tweede versie is, en er dus ook nog een mobiele versie bestaat, dan wordt de content op de mobiele versie geïndexeerd, en is de mobiele versie de eerste keus van Google.

search-2017
search-2017

PWA

Progressive web apps. PWA is een nieuw opkomend fenomeen met interessante mogelijkheden voor SEO’ers.

PWA brengt mobiele sites tot leven in een app-achtige omgeving: wat de gebruikservaring zeer ten goede komt.

Aangezien PWA net als AMP een stuk sneller laadt, hebben PWA-sites soms al een streepje voor in Google.

Heb je een app? Of denk je aan het bouwen van een app?

Overweeg dan zeker PWA. PWA is inmiddels al behoorlijk goed vergelijkbaar met de mogelijkheden (zelfs inclusief push-notificaties) van ‘gewone’ Android- en iOS-apps.

En, omdat het websites zijn, hoef je minder moeite te doen om ze goed geïndexeerd te krijgen.

Let op: PWA heeft wel HTTPS nodig. Maar die SEO-basic heb je als het goed is al draaiend. Want… ->

HTTPS

In verschillende lezingen kwam naar voren dat HTTPS echt een vitaal onderdeel van een SEO-technisch gezonde site is.

Bovendien wordt er binnenkort een update in verschillende browsers uitgerold waarbij bezoekers een melding krijgen dat ze zich op een onveilige site bevinden, wanneer er geen HTTPS-verbinding is.

Dat kan leiden tot een stuk minder gebruikers dan voorheen.

Zorg er dus voor dat als je nog geen HTTPS-verbinding hebt, dat je dit zo snel mogelijk regelt! Maar niet te overhaast: een zorgvuldige migratie is essentieel om geen verdere rankingschade op te lopen.

Zoek een ervaren migratiepartner om de overgang in goede banen te laten leiden.

Algoritmes

Als je dan toch Google op bezoek hebt, is het onvermijdelijk dat er vragen over het algoritme gesteld worden. Wat kunnen we verwachten?

Gary licht in reactie toe dat Google niet eens in de zoveel tijd meer een grote launch doet met een enorme stapel aan veranderingen, zoals je dat vroeger zag.

Dat zorgde namelijk voor veel (en vaak té) drastische verschuivingen in zoekresultaten en rankings van bedrijven.

Op dit moment zijn het daarom telkens kleine launches, ongeveer twee per dag. Je zult dus voortdurend kleine verschuivingen merken, maar echte grote aardverschuivingen komen zelden meer voor.

Voice Search

Vooral onder jongeren zie je het gebruik van Voice Search met de dag toenemen. En je weet wat ze zeggen over de jeugd en de toekomst…

Google deelt de eerste Voice Search-inzichten in ieder geval alvast in Search Console. Wel is het lastige materie om deze searches en zoekresultaten goed door te meten, omdat dit voornamelijk hele persoonlijke (en net weer even wat anders geformuleerde) zoekopdrachten zijn.

Okay Google, hoe optimaliseer ik mijn site voor Voice search?

Tip van de dag: zorg ervoor dat je website Voice Search-proof is. Stel jezelf de vraag: is mijn website goed leesbaar? Als je de tekst op de website hardop leest, én luistert met de oren van een Voice Search-gebruiker, is het dan nog steeds logisch?

Splittesting

Iedere SEO’er zweert erbij: voortdurend testen wat bezoekers graag willen lezen, zien of doen. Vanaf ongeveer 1000 sessies per dag heb je voldoende volume om daar beter inzicht in te krijgen.

Dominic Woodman, werkzaam bij Distilled, heeft dit onlangs weer eens zo’n 9 maanden gedaan en daar kwamen een paar interessante inzichten uit:

  • Het toevoegen van ALT-teksten heeft geen effect op ranking of traffic gehad.
  • Wanneer je Javascript aan zet om content te laten zien, geeft dit 6 procent meer sessies.
  • Wanneer je twee zoekvolumes hebt, en je optimaliseert je metadata alleen op de zoekopdracht met het meeste volume, zie je een 8 procent afname in sessies.
  • Het toevoegen van structured data bij productpagina’s levert 11 procent meer organische sessies op.

Laadsnelheid verbeteren

Zoals bekend zijn er veel manieren om de laadsnelheid van sites te verbeteren. Maar wat nog niet iedereen weet, is dat er ook veel winst te behalen valt bij de back-end van een website.

Denk behalve aan het verkleinen van die images voortaan ook aan gzip, server response, disk caching, regional caching, browser caching, HSTS en ocsp stapling.

Quick wins bij uitstek in de categorie quick.

Tot zover de hoogtepunten van Friends of Search 2017. Al met al was het weer een goed georganiseerd, leuk en ouderwets (het is tenslotte al de vierde editie) gezellig event, met ook deze keer weer veel interessante sprekers.

Complimenten!

Ben jij ook zo enthousiast over Friends of Search? Hopelijk zien we je dan volgend jaar terug!

En mochten er nog hoogtepunten ontbreken in deze Friends of Search 2017-recap, laat het dan weten in de comments?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Bing

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Gelukkig: Bing en Edge worden iets minder dwingend

Het is soms om gek van te worden: als je op een Windows-computer werkt, dan word je zo’n beetje gedwongen om de Edge-browser te gebruiken. Daar komt ook nog eens de Bing-zoekmachine bij, want zelfs als je voet bij stuk...

Search17.11.2023

Gelukkig: Bing en Edge worden iets minder dwingend

OpenAI rolt websearch functie ‘Browse with Bing’ uit in ChatGPT

OpenAI heeft vandaag bekend gemaakt dat de ‘Browse with Bing’ nu formeel aan ChatGPT is toegevoegd. Zo’n drie weken geleden werd de bèta versie van die functie opnieuw beschikbaar gemaakt nadat die enkele maanden...

Technology18.10.2023

OpenAI rolt websearch functie ‘Browse with Bing’ uit in ChatGPT

Drie weken nadat de bèta versie opnieuw beschikbaar kwam
​De AI-chatbot van Bing barst van de malware

Microsoft werkt al een tijdje nauw samen met OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT. Een fijne samenwerking die twee kanten op werkt: ChatGPT integreert ook steeds meer van Microsoft in zijn software. Echter leek het vooral...

Cybercrime03.10.2023

​De AI-chatbot van Bing barst van de malware

Niet op linkjes tikken dus
​Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing

Europa is nog steeds druk doende met de Digital Markets Act (DMA), die inmiddels sinds mei van kracht is. De EU heeft nu bekendgemaakt welke diensten het meest onder toezicht staan (de poortwachter). Daar missen een aant...

Online06.09.2023

​Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing

Maar Google, Microsoft en Apple gaan niet vrijuit
Paniek bij Google, Samsung gaat mogelijk voor Bing

Bij Google raken ze niet zo heel snel in paniek. Maar als Samsung er serieus over nadenkt om Google als standaard zoekmachine op al haar producten te vervangen door Bing, dan breekt zelfs bij tech-gigant van de orde en g...

Search18.04.2023

Paniek bij Google, Samsung gaat mogelijk voor Bing

De Koreaanse fabrikant is gecharmeerd van de nieuwe ChatGPT-aangedreven zoekmachine
​Microsoft Bing met geïntegreerde ChatGPT: nog niet overtuigend

Microsoft investeert veel in ChatGPT. Zoveel, dat het programma binnenkort zelfs wordt geïntegreerd in zijn zoekmachine Bing. Dat is een goed idee, zeker omdat de antwoorden van ChatGPT niet zomaar tussen de zoekresulta...

Search15.02.2023

​Microsoft Bing met geïntegreerde ChatGPT: nog niet overtuigend

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid