Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
In mei 2021 gaat het dan echt gebeuren, Google komt met een nieuwe update die ervoor gaat zorgen dat pagespeed een belangrijke rol zal gaan spelen in het algoritme. It is all about the experience, dat is precies waar Google op mikt. Want een betere beleving van websites, zorgt voor blije Google gebruikers. En blije website gebruikers komen terug bij Google. Wat gaat er precies veranderen en wat zijn de verwachtingen van de nieuwste update? Je leest alles over de Google Page Experience update in dit blog.
Wat is page experience?
In 2020 kondigde Google aan dat page experience een steeds belangrijkere rol zal gaan spelen (Bron: Google). De beleving, of ervaring van een pagina, zal een belangrijke factor gaan spelen in het algoritme van Google en kan dus invloed hebben op posities in de zoekresultaten. De page experience zijn alle onderdelen die te maken hebben met hoe een bezoeker een pagina ervaart.
De Core Web Vitals
Als onderdeel van de aankondiging lanceerde Google de Core Web Vitals, de benaming voor de drie factoren die de snelheid van een pagina meten en in beeld brengen. Hiermee is het mogelijk om op basis van drie verschillende factoren de snelheid van een website of pagina te meten.
De focus van de Core Web Vitals ligt dus op snelheid. Dit is een bewuste keuze van Google, want uit onderzoek blijkt dat het laden van een website, vooral mobiel, een belangrijk onderdeel is van de gebruiksvriendelijkheid. Gebruikers willen namelijk snelle en stabiele websites.
Core Web Vitals helpen je beter gebruikerservaring te begrijpen
De Core Web Vitals van Google zijn drie verschillende meetwaardes die helpen om de page experience, of ervaring, beter te begrijpen. De focus van deze meetwaardes ligt op snelheid. Dit is omdat het laden en snelheid veel invloed heeft op de beleving van de gebruiker. Er zijn drie verschillende onderdelen:
Largest Contentful Paint (LCP)
Het eerste onderdeel heeft te maken met het laden van het grootste visual/content van de pagina. De vraag is: Hoe lang duurt het laden van het grootste content gedeelte? Bij een webshop of e-commerce kun je denken aan een grote productfoto, of denk aan een grote banner of header bovenaan een pagina.
First Input Delay (FID)
Het is belangrijk dat wanneer gebruikers klikken op een bepaalde button, of andere content, deze snel en direct reageert. Niks is vervelender dat je lang moet wachten totdat een bepaalde knop reageert op jouw klik. Is de interactiviteit en reactie van de website op orde, of is deze te langzaam?
Cumulative Layout Shift (CLS)
Ooit wel eens op je smartphone per ongeluk op een ad geklikt, terwijl die net echt niet in beeld stond? Inderdaad, opeens verschuift de content van de website. Irritant! Met dit onderdeel meet Google of er tijdens het laden verschuivingen plaatsvinden waardoor gebruikers ‘per ongeluk’ op iets anders klikken. Ook hier is de gebruiksvriendelijkheid en tevredenheid dus bepalend. Hoe stabiel is de visualisatie van jouw website?
Pagespeed: het laden van een pagina moet snel
Google begon in 2009 al met het aangeven dat het laden van websites een belangrijke factor is. In 2010 werd pagespeed daarom al opgenomen als belangrijke ranking factor. Wat dat betreft is het niet een compleet nieuw begrip in het algoritme van Google, maar we zien wel dat UX en gebruiksvriendelijke websites meer aandacht krijgen. Logisch dat pagespeed een belangrijke rol gaat spelen in de ranking factoren van Google.
Een trage website heeft invloed op gebruiksvriendelijkheid en uiteindelijk ook op conversies. Snelheid heeft dus ook te maken met de tevredenheid van bezoekers en het gebruik van de website. Duurt het te lang? Dan is de gebruiker verdwenen. Ook Google bevestigt dit met een onderzoek waaruit blijkt dat 53% van online bezoekers (mobiele websites) de pagina verlaten wanneer het langer dan 3 seconden duurt om te laden. Het moet dus snel!
Daarnaast zien we ook in het recente onderzoek van Shopify (2021) dat online shoppers een website verlaten wanneer deze traag is en langzaam laadt. Pagespeed is dus cruciaal als het aankomt op conversies. Is dit niet goed op orde, dan verlies je uiteindelijk omzet of leads.
Desktop en mobiel
Het kan zijn dat wanneer je een website op snelheid test met PageSpeed Insights dat de resultaten van desktop en mobiel behoorlijk verschillend van elkaar. Hoe kan dat? Dit heeft te maken dat vooral veel desktops verbonden zijn met wifi, en deze verbindingen zijn vaker sneller en stabieler. Dat zorgt dus voor betere resultaten qua pagespeed.
Mobiele connecties, voor bijvoorbeeld smartphones, kunnen door 4g en andere soorten verbindingen langzamer websites laden. Ook kunnen andere problemen zijn die voor vertraging zorgen. Hierdoor is het mogelijk dat de score qua snelheid van desktop en mobiel kunnen verschillen van elkaar.
De online wereld verandert sneller dan snel, en ook hier zien we dat de verplaatsing naar mobile first steeds sneller gaat. Misschien hebben we ooit alleen nog maar een ‘online mobile wereld’. Logisch dat Google daarom belangrijke waarde aan hecht aan de snelheid van mobiele sites. Tip: vergeet daarom niet dat jij dus ook de snelheid van mobiel goed in de gaten moet blijven houden.
Dit is wat je kunt doen om een website sneller te maken
Wat zijn de tips en tricks? Waar moet ik beginnen? Hieronder een paar tips om de eerste stappen te zetten om jouw website sneller te maken.
Optimaliseer visuals
Ja, dat wisten we al! Toch zeggen we het nog een keer: optimaliseer jouw foto’s of andere visuals. Grote afbeeldingen of andere soort graphics kunnen ervoor zorgen dat het inladen van jouw website net iets langer duurt dan gemiddeld. Maak je bezoeker blij met snel geladen visuals!
Goede hosting
Zorg voor goede hosting! Met goede hosting zorg je ervoor dat jouw website snel en goed geladen kan worden. Door goede hosting kun je makkelijk punten scoren en de page speed sneller maken. Dus bespaar niet op hosting, maar kies voor goede en betrouwbare hosting zodat jouw site altijd snel en ‘live’ blijft.
Thema’s en plugins
Een tof thema en zoveel mogelijk plugins om jouw website geweldig te maken? Dat kan, maar het heeft ook invloed op de snelheid van jouw website. Denk goed na over het toevoegen van plugins aan jouw webshop of website. Hoe meer plugins, hoe meer tijd het kost om te laden. Ga na of je alle plugins echt nodig hebt. Is die ene widget echt nodig en voegt het iets toe aan de gebruiksvriendelijkheid?
Ook thema’s kunnen ervoor zorgen dat het laden van een website net even langer duurt dan andere sites. Met goede hosting kom je een heel eind, maar denk altijd na over plugins en eventuele uitgebreide thema’s. Zo kun je namelijk met een aantal simpele aanpassingen de snelheid verbeteren.
Jouw website sneller maken voor de Google algoritme update 2021?
Met de Google Page Experience update in mei 2021 zet Google pagespeed en page experience op een belangrijke plek. Conclusie: zorg ervoor dat jouw website snel is zodat gebruikers de beste ervaring hebben, want dat zorgt voor succes en meer conversie.
Wil je meer weten over Google, page experience, SEO en snelle websites? Neem dan een kijkje bij Red Banana! Dat is onze online partner die jou helpt om websites en webshop beter te laten scoren in Google!
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Verder lezen over Website
Online23.09.2024
Online poker wordt nu al gedomineerd door AI
Online31.07.2024
Booking wordt flink aangepakt: dit is waarom de reissite onder vuur ligt
Online04.07.2024
De allerlelijkste website van 2024 wil geen restyle
Online29.05.2024
Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar
Online29.04.2024
Veelgemaakte fouten bij het bouwen van een website en hoe ze te vermijden
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Online25.08.2023