Het is afwachten of het ook snel naar Nederland komt, maar in de Verenigde Staten zijn mensen al druk bezig met het testen van de AI Mode van Google. Deze AI-modus zorgt ervoor dat je de zoekmachine vragen kunt stellen die vervolgens door AI worden beantwoord. Het gaat dus niet om de eerder uitgerolde AI Overviews.
Met AI Mode kun je een prompt maken met allerlei vragen die je hebt, zoals je dat normaal ook zou googelen. Het verschil is dat je geen lijst met bronnen krijgt zoals je dat al decennialang gewend bent van Google, maar juist een meer ChatGPT-achtig antwoord waarbij de AI kijkt wat hij kan vinden binnen bronnen. Google wil hiermee zorgen dat je eerder het antwoord op je vraag hebt, zonder dat je verder nog ergens naartoe hoeft te surfen.
AI Mode wordt nog niet direct verwacht in Europa, waar de wet- en regelgeving rondom AI net even anders in elkaar steekt dan in de Verenigde Staten. Hier zijn ook de AI Overviews beschikbaar, waarbij informatie van een site al op Google wordt weergegeven, met daarbij een link naar die site. Iets wat niet alle uitgevers even goed bevalt: immers klikken mensen hierdoor minder snel door naar hun websites. Veel adverteermodellen zijn gestoeld op die clicks, waardoor het een probleem kan geven op de lange termijn. Wanneer AI Overviews naar Nederland komt is nog niet bekend en zal ook samenhangen met de regels rondom AI.
De AI Mode heeft een eigen tabblad binnen Google Zoeken en hiermee kun je losse AI-gegenereerde samenvattingen krijgen uit de gewone zoekresultaten zoals je die gewend bent van Google Zoeken. De modus kan zowel gebruikt worden met een tekstprompt als een afbeelding die je uploadt. Nieuwsgierig hoe die nieuwe AI-mogelijkheid van Google er in het echt uitziet? Dat kan, want AndroidAuthority heeft een video gekregen waarin dit wordt getoond. Hierin is precies te zien hoe zo’n AI Mode-zoekopdracht in zijn werk gaat (zie bovenstaande).
Het kan een groot verschil gaan maken voor de zoekmachine van Google, al is het wel prettig dat het in ieder geval in een apart gedeelte komt te staan. Immers weten we uit ervaring dat kunstmatige intelligentie de neiging heeft om af en toe met onzin te komen: dat is nu eenmaal moeilijk te voorkomen. Bovendien is Google Zoeken door de jaren heen toch een steeds drukkere bedoening geworden, waardoor wat meer aparte ruimte voor AI wat meer overzicht biedt.