De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die wil dat een website goed wordt gevonden. Als je je website slim en goed inricht én de trends volgt, scoor je hoger in de zoekmachines. Daardoor trek je meer bezoekers naar je website. Precies dát is het doel van SEO. Het grote voordeel van SEO is dat het, in tegenstelling tot SEA en advertenties op social media, gratis is. Van een goede SEO-strategie pluk je snel de vruchten. Wij vertellen je er meer over!
Waarom je vandaag SEO nog serieus moet nemen
Maak SEO onderdeel van je marketingstrategie. Zonder goede zoekmachineoptimalisatie wordt het lastig om goed gevonden te worden. Dat is in alle opzichten zonde. Je klanten en potentiële klanten bereiken je namelijk minder snel. Terwijl je er met een goede strategie voor zorgt dat je zomaar tientallen tot honderden bezoekers extra per maand trekt. Ook jouw klanten zoeken online naar een product of dienst. Om onder de aandacht te komen heb je het liefst een zo hoog mogelijke positie in de zoekmachines. De kans wordt dan groter dat ze op jouw site terechtkomen. Want hoe vaak komt het voor dat je nog allemaal volgende pagina’s doorzoekt? Zelfs als de meeste klanten offline bij je terechtkomen, is het belangrijk dat je goed vindbaar bent. Stel je voor dat ze op je bedrijfsnaam googelen en de website niet kunnen vinden? Dat is hartstikke zonde en kan zelfs afbreuk doen aan je geloofwaardigheid.
SEO start met een goede website
Het internet bestaat uit miljarden websites. Zoekmachines gebruiken zogenaamde ‘ranking factoren’ om ze op een rijtje te zetten. Wel zo handig, want zo krijg je alleen de voor jou relevante zoekresultaten te zien als je ergens naar op zoek bent. Een goed gebouwde site is een belangrijke randvoorwaarde voor SEO. Het draait niet alleen om de beste teksten en het verwerken van zoekwoorden. Is je site wel ‘mobile friendly’? Zijn de url’s logisch? Hoe zit het met linkbuilding?Maak je optimaal gebruik van een heldere structuur, kopjes en meta-data? SEO heeft meer om het lijf dan alleen het online zetten van een website. Het heeft onderhoud nodig en de zoekmachines, Google wordt het vaakst gebruikt, wijzigen af en toe hun ranking factoren.
Dit levert een goede SEO-strategie je op
Een goede SEO-strategie levert je veel op:
- Meer bezoekers naar je website: hoe meer bezoekers, hoe serieuzer de zoekmachines je site nemen.
- Een expertstatus: zorg ervoor dat je goed scoort op zoekwoorden die relevant zijn in jouw vakgebied.
- Relevanter websiteverkeer: bezoekers die bewust je site bezoeken omdat jij een antwoord/ product/ dienst biedt waar zij naar op zoek zijn.
- Betrouwbare uitstraling: als je organisch, dus zonder de inzet van advertenties, goed vindbaar bent geeft je dat niet alleen een expertstatus, het komt ook betrouwbaar over.
- Je doelgroep leert je steeds beter kennen: SEO wordt steeds leuker als je ziet dat het werkt. Je doelgroep leert je bedrijf steeds beter kennen en daar kun je slim op inspelen door content te creëren waar zij iets aan hebben.
- Jij leert jouw doelgroep beter kennen: door te zien welke dingen het beste scoren, krijg je nog meer inzicht in het zoek- en klikgedrag van je doelgroep. Dat is nuttige informatie voor je bedrijfsvoering!
- Inzicht in resultaten: in Google Analytics meet je gemakkelijk wat het resultaat is van SEO. Je kunt hier namelijk zien wat de organische vindbaarheid van je site is.
- Beter vindbaar in de toekomst: als je landingspagina’s goed schrijft en deze aanvult met een aantal ijzersterke blogartikelen, heb je daar jaren profijt van. Let maar eens op hoe vaak jij belandt op een ‘ouder’ artikel. Dit artikel wordt door de zoekmachines nog steeds heel relevant gevonden. SEO vraagt om een langetermijnvisie.
Het belang van linkbuilding
Wat is linkbuilding? Met linkbuilding zorg je ervoor dat er linkjes vanaf andere websites naar jouw website worden geplaatst. Dit is een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie. Google ziet links naar jouw site namelijk als een aanbeveling. Je raadt het al, hoe meer linkjes er naar je linken, hoe waardevoller je website wordt. Toch is het niet verstandig om zomaar rond te vragen of anderen naar je site willen linken. Het gaat namelijk niet alleen om kwantiteit, maar ook om kwaliteit. Hoe relevanter de backlinks zijn, hoe hoger de zoekmachine je ‘rankt’.
Google keurt het af als je veel links hebt naar je site die totaal niet relevant zijn. Het is verstandig om geleidelijk aan links te verkrijgen. Bij voorkeur zorg je ervoor dat die komen van websites met autoriteit. Er zijn volop mogelijkheden voor het verzamelen van externe links naar je website. Deze backlinks gaan ervoor zorgen dat je site nog beter wordt gevonden. Schrijf artikelen en blogs om deze te delen op social media. Vraag leveranciers en samenwerkingspartners om een plekje op hun website. Google ziet het liefst een zogenaamd ‘natuurlijk linkprofiel’. Dit bestaat uit linkjes via verschillende kanalen. Vroeger werden linkjes massaal ingekocht, maar die strategie is allang achterhaald en de zoekmachines betstraffen in plaats van belonen je hiervoor.
Goede zichtbaarheid voor ondernemers
Nog niet actief bezig met een SEO-strategie? Weet je niet goed waar je moet beginnen? Local Scope helpt kleine en middelgrote ondernemers hun online zichtbaarheid te verbeteren. Zo krijg je zelf veel meer grip op je vindbaarheid én ga je met kwalitatief goede linkbuilding aan de slag. SEO is leuk, maar kost wel veel tijd. Ga daarom met een expert aan de slag. Local Scope is een laagdrempelige specialist in online vindbaarheid en heeft aantrekkelijke tarieven. Nu heb je echt geen excuses meer om overal je gezicht te laten zien!
[Fotocredits – iLee© Adobe Stock]
Verder lezen over Analytics
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search12.04.2021
Google komt met handige updates in Search Console
Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!Online08.02.2021
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?
DC Business11.12.2019
Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op
Bij Global Founders Capital en BAMOnline11.09.2019
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties
Marketing28.08.2019
De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo
Marketing06.11.2018
Marketing Strategie: Het 4F Model
1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!Marketing31.07.2018
Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over SEO
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023