Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding


Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die wil dat een website goed wordt gevonden. Als je je website slim en goed inricht én de trends volgt, scoor je hoger in de zoekmachines. Daardoor trek je meer bezoekers naar je website. Precies dát is het doel van SEO. Het grote voordeel van SEO is dat het, in tegenstelling tot SEA en advertenties op social media, gratis is. Van een goede SEO-strategie pluk je snel de vruchten. Wij vertellen je er meer over!

Waarom je vandaag SEO nog serieus moet nemen

Maak SEO onderdeel van je marketingstrategie. Zonder goede zoekmachineoptimalisatie wordt het lastig om goed gevonden te worden. Dat is in alle opzichten zonde. Je klanten en potentiële klanten bereiken je namelijk minder snel. Terwijl je er met een goede strategie voor zorgt dat je zomaar tientallen tot honderden bezoekers extra per maand trekt. Ook jouw klanten zoeken online naar een product of dienst. Om onder de aandacht te komen heb je het liefst een zo hoog mogelijke positie in de zoekmachines. De kans wordt dan groter dat ze op jouw site terechtkomen. Want hoe vaak komt het voor dat je nog allemaal volgende pagina’s doorzoekt? Zelfs als de meeste klanten offline bij je terechtkomen, is het belangrijk dat je goed vindbaar bent. Stel je voor dat ze op je bedrijfsnaam googelen en de website niet kunnen vinden? Dat is hartstikke zonde en kan zelfs afbreuk doen aan je geloofwaardigheid.

SEO start met een goede website

Het internet bestaat uit miljarden websites. Zoekmachines gebruiken zogenaamde ‘ranking factoren’ om ze op een rijtje te zetten. Wel zo handig, want zo krijg je alleen de voor jou relevante zoekresultaten te zien als je ergens naar op zoek bent. Een goed gebouwde site is een belangrijke randvoorwaarde voor SEO. Het draait niet alleen om de beste teksten en het verwerken van zoekwoorden. Is je site wel ‘mobile friendly’? Zijn de url’s logisch? Hoe zit het met linkbuilding?Maak je optimaal gebruik van een heldere structuur, kopjes en meta-data? SEO heeft meer om het lijf dan alleen het online zetten van een website. Het heeft onderhoud nodig en de zoekmachines, Google wordt het vaakst gebruikt, wijzigen af en toe hun ranking factoren.

Dit levert een goede SEO-strategie je op

Een goede SEO-strategie levert je veel op:

  • Meer bezoekers naar je website: hoe meer bezoekers, hoe serieuzer de zoekmachines je site nemen.
  • Een expertstatus: zorg ervoor dat je goed scoort op zoekwoorden die relevant zijn in jouw vakgebied.
  • Relevanter websiteverkeer: bezoekers die bewust je site bezoeken omdat jij een antwoord/ product/ dienst biedt waar zij naar op zoek zijn.
  • Betrouwbare uitstraling: als je organisch, dus zonder de inzet van advertenties, goed vindbaar bent geeft je dat niet alleen een expertstatus, het komt ook betrouwbaar over.
  • Je doelgroep leert je steeds beter kennen: SEO wordt steeds leuker als je ziet dat het werkt. Je doelgroep leert je bedrijf steeds beter kennen en daar kun je slim op inspelen door content te creëren waar zij iets aan hebben.
  • Jij leert jouw doelgroep beter kennen: door te zien welke dingen het beste scoren, krijg je nog meer inzicht in het zoek- en klikgedrag van je doelgroep. Dat is nuttige informatie voor je bedrijfsvoering!
  • Inzicht in resultaten: in Google Analytics meet je gemakkelijk wat het resultaat is van SEO. Je kunt hier namelijk zien wat de organische vindbaarheid van je site is.
  • Beter vindbaar in de toekomst: als je landingspagina’s goed schrijft en deze aanvult met een aantal ijzersterke blogartikelen, heb je daar jaren profijt van. Let maar eens op hoe vaak jij belandt op een ‘ouder’ artikel. Dit artikel wordt door de zoekmachines nog steeds heel relevant gevonden. SEO vraagt om een langetermijnvisie.

Het belang van linkbuilding

Wat is linkbuilding? Met linkbuilding zorg je ervoor dat er linkjes vanaf andere websites naar jouw website worden geplaatst. Dit is een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie. Google ziet links naar jouw site namelijk als een aanbeveling. Je raadt het al, hoe meer linkjes er naar je linken, hoe waardevoller je website wordt. Toch is het niet verstandig om zomaar rond te vragen of anderen naar je site willen linken. Het gaat namelijk niet alleen om kwantiteit, maar ook om kwaliteit. Hoe relevanter de backlinks zijn, hoe hoger de zoekmachine je ‘rankt’.

Google keurt het af als je veel links hebt naar je site die totaal niet relevant zijn. Het is verstandig om geleidelijk aan links te verkrijgen. Bij voorkeur zorg je ervoor dat die komen van websites met autoriteit. Er zijn volop mogelijkheden voor het verzamelen van externe links naar je website. Deze backlinks gaan ervoor zorgen dat je site nog beter wordt gevonden. Schrijf artikelen en blogs om deze te delen op social media. Vraag leveranciers en samenwerkingspartners om een plekje op hun website. Google ziet het liefst een zogenaamd ‘natuurlijk linkprofiel’. Dit bestaat uit linkjes via verschillende kanalen. Vroeger werden linkjes massaal ingekocht, maar die strategie is allang achterhaald en de zoekmachines betstraffen in plaats van belonen je hiervoor.

Goede zichtbaarheid voor ondernemers

Nog niet actief bezig met een SEO-strategie? Weet je niet goed waar je moet beginnen? Local Scope helpt kleine en middelgrote ondernemers hun online zichtbaarheid te verbeteren. Zo krijg je zelf veel meer grip op je vindbaarheid én ga je met kwalitatief goede linkbuilding aan de slag. SEO is leuk, maar kost wel veel tijd. Ga daarom met een expert aan de slag. Local Scope is een laagdrempelige specialist in online vindbaarheid en heeft aantrekkelijke tarieven. Nu heb je echt geen excuses meer om overal je gezicht te laten zien!

[Fotocredits –  iLee© Adobe Stock]

...

Verder lezen over Analytics

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie me...

Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten va...

Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

​Marketing Strategie: Het 4F Model

Veel bedrijven worstelen met het opzetten van de ideale (online) marketing mix. Er zijn ook steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen. Van bedrijven krijg ik dan ook vaak de vraag, waar en hoe moet i...

Marketing06.11.2018

​Marketing Strategie: Het 4F Model

1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!
Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

Op woensdag 19 en donderdag 20 september staat er weer een nieuwe editie van de Big Data Expo op de agenda. In de Jaarbeurs Utrecht zullen vraag en aanbod uit de big datasector elkaar weer ontmoeten. Het is het enige eve...

Marketing31.07.2018

Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid