Search17.02.2018

​Alles wat je niet had willen missen op Friends of Search 2018


Tips om weer een jaar mee vooruit te kunnen

In februari vond Friends of Search plaats: ‘The best of-edition’. Waarom The best of? Het is een jubileumjaar: FOS bestaat 5 jaar. Reden om de beste sprekers van vorige edities nogmaals uit te nodigen.

Echte search heavyweights met een berg leerzame tips waar je makkelijk een jaar op kunt teren.

In dit artikel staan we uitgebreid stil bij alle presentaties waar bij konden zijn. Liever een bulleted list met alle take-aways onder elkaar? Lees dan deze take-aways van FOS18.

SEO in 2018

Om maar direct met de deur in huis te vallen: voorspellingen voor het komende jaar. Traditiegetrouw een altijd leuke sessie. Wat kunnen we verwachten aankomend jaar? Michael King van iPullrank deelt zijn visie.

De laatste tijd zijn er geen heftige SEO-updates meer geweest. Tenminste, tot en met 2011 zijn er altijd veel impactvolle updates geweest (panda/penguin etc), maar tegenwoordig vinden veranderingen veel geleidelijker plaats.

Dat maakt SEO soms lastiger. Helemaal omdat SEO-tools vaak niet compleet zijn – we hebben nog steeds niet alle data die we nodig hebben. Terwijl de techniek, en de technische kant van search, alleen maar belangrijker wordt.

Waarom zijn we bang voor technologie?

Zorg ervoor dat je bijblijft. Met name met front-end development trends. Volg ontwikkelingen van JavaScript op de voet en speel er meer op in. En mocht je er nog niet eerder op ingezet hebben, ga morgen voor SSR-> server side rendering.

Vraag maar aan je developer waarom 😉

Michael Kings visie op outreach is ook de moeite om hier nog even aan te stippen.

Aan de hand van een paar hacks:

  1. Praat over populaire onderwerpen.
  2. Begin met video outreach. Tool? Bombbomb.
  3. Gebruik buzzsumo -> Inzichten over welke content werkt en welke niet.
  4. Andere leuke tools: Crystalknows, Peoplepattern, Casualimpact, CognitiveSEO en Text summaration tool.

FOS-1
FOS-1

Technical SEO in 2018

Barry Adams kwam met een frisse presentatie die voor de gelegenheid volledig in het Nederlands werd gegeven.

Barry begon bij de bakermat van SEO. Hoe de zoekmachine crawlt en hoe ie indexeert. Beiden van directe invloed op hoe je site uiteindelijk in Google komt, maar het zijn twee totaal verschillende processen. Zo kan Google nog steeds geen Javascript crawlen, maar wel indexeren.

Verder weinig toekomstmuziek, maar vooral hands-on-kennis die je volgens Barry moet hebben. Ben je bewust van het crawlbudget en weet hoe het in elkaar steekt. Ontwikkel snelle sites, maak het niet ‘overcomplicated’ met teveel serverrequests, overbodige JavaScript en gebruik van afbeeldingen.

En over snelle sites gesproken: AMP. Een technologie bejubeld door Google-fans. Barry’s mening daarentegen is dat AMP nog steeds alleen interessant is voor specifieke branches en dat het beter blijft om gewoon een site te hebben die snel is.

Met AMP geef je in feite je site uit handen…

Waar Barry beduidend beter over te spreken is, is structured data. Hij behandelde verschillende vormen, en via voorbeelden en vragen werd het aanwezige publiek getest of ze implementatiefouten konden herkennen.

FOS2
FOS2

Al met al een down-to-earth presentatie met realistische voorbeelden. Fijn!

Winning paid search strategies in 2018

Larry Kim, CEO van Mobile Monkey, wat een energie heeft die man. Deze keer verpakt in een gepassioneerd pleidooi over Quality Score.

Quality Score (QS) is belangrijker dan ooit in Paid Search. Een hogere QS betekent meer impressies, hogere impression shares en lagere CPC’s. Focus om die reden meer op campagnes/keywords met een hoge CTR / hoge QS en ga niet meer bieden op campagnes of keywords die dit niet hebben.

Ga op zoek naar die waardevolle eenhoorns onder je campagnes / keywords / artikelen etc. Dump de ezels. Zijn de eenhoorns maar 3% van al je campagnes? Focus dan daarop, dat levert je meer op dan het koesteren van de 97% ezels.

Zit het tussen ezel en eenhoorn in? Maak het een eenhoorn. Lukt dat niet? Laten liggen dan.

En vervolgens: maak eenhoornbaby’s. Hoe maak je die?

Heb je een eenhoornartikel gevonden? Ga hier dan op door. Schrijf bijvoorbeeld een andere variant of ga er dieper op in.

Maak van je topverhaal een infographic.

Maak gebruik van chatboxretargeting. Mensen die gebruikmaken van een chatbox hebben vaak specifieke wensen en dus een hoge betrokkenheid!

Kom achter interesses. Dit kan makkelijk met insights uit (de volgers van) je Facebook of inzichten uit je CRM-systeem.

Moeite met het verbeteren/optimaliseren van eenhoorns in spé? Of het behouden van eenhoorns? Schakel een digitaal bureau in die goed raad weet met al dit soort zaken!

FOS3
FOS3

Intentie

Volgens James Whittaker draaide het deze dag voornamelijk om intentie. De intentie van die sitebezoeker om precies te zijn. Daar kun je namelijk wat mee. Dat zit zo:

We zijn allemaal bezig met wachten. Wachten totdat de bezoeker via een search naar ons komt.

“Maar waarom wachten we hierop?”

Waarom halen we de bezoeker niet zelf binnen? Via social bijvoorbeeld. James gaf een voorbeeld over zijn vakantie naar Boston. Hij twitterde: “Zijn er leuke dingen te doen in Boston? Want daar ga ik volgende week op vakantie.” Pas toen James in Boston was, kwam hij erachter dat zijn favoriete band het weekend speelt in Boston.

Waarom wist hij dit niet eerder? De data is er. Zijn muziekapp weet wat zijn favoriete muziek is, of waar hij veel naar luistert. Gemiste kans (voor beide partijen in dit geval)!

Aan de technologische mogelijkheden ligt het niet. Maak meer gebruik van Artificial Intelligence, Machine Learning en The Internet of Things. Op deze manier kom je er snel achter wat een potentiële bezoeker of klant drijft. Wat zijn intentie is. En hoe je ‘m dus eerder en relevanter aan je weet te binden,

Ennuh, het is do or die. Je kunt er maar beter snel mee beginnen, anders loop je binnenkort tegen de lamp.

FOS4
FOS4

Top rankings are just a start

Wil Reynolds gaf een presentatie over het belang van top rankings en hoe je daar het meeste uit kon halen. We besteden doorgaans veel aandacht aan non-branded zoektermen omdat daar veel winst uit te behalen is. Maar vergeet je de branded zoektermen niet?

Zoals de titel van de presentatie al aangeeft willen top rankings niet altijd iets zeggen. Als je in Amerika zoekt op ‘eagle’ laat Google wellicht andere resultaten zien dan je verwacht. Ben je op zoek naar die software die zo heet of misschien de ‘Philadelphia Eagles’?

Is de intentie van de bezoeker de ‘Philadelphia Eagles’, dan is een top ranking die over vliegende eagles gaat niet ideaal. Wat het belang van branded positioneren onderstreept.

Zijn boodschap in één zin: staar je niet dood op algemene keywords maar spring in het diepe, ga voor relevantie, focus ook op branded zoektermen en haal ze binnen, die rankings!

“Eagle” in San Diego:

FOS5
FOS5

“Eagle” in Philadelphia:

FOS6
FOS6

Mobile first & PWA

Cindy Krum is altijd in vorm. Ook dit jaar verblufte ze weer met een ijzersterke presentatie. Onder meer over Mobile First & Progressive Web Apps (PWA).

En Mobile First gaat niet alleen mobiele sites, maar over all things mobile. Zoals ‘mobile first indexing.’ Waar je dan aan kunt denken? Zoek eens op ‘cow noise.’ Je ziet een ander soort resultaat dan een link naar een site.

Ga hierin mee. Probeer op alles – op je site, maar ook in het aanbieden van geluidsbestanden, afbeelden en andere vormen van informatie – mobile first te zijn.

En maak daarbij handig gebruik van schema.org en markup! Als Google dan iets nieuws lanceert, zoals filters / categorieën bij image search, zit je direct vooraan.

FOS7
FOS7

Deze afbeelding illustreert op treffende wijze haar filosofie dat mobile first over all things mobile gaat, en verder gaat dan alleen een site. Die ene mobiele zoekvraag is de andere niet, en elk vraagt om een eigen aanpak en strategie.

The power of PWA

In sommige gevallen zal de ontwikkeling van een Progressive Web App weleens een uitkomst kunnen blijken. Een site als een app, of een app van je site – maar net hoe je kijkt.

Een PWA is niet alleen snel, je slaat ‘m op het bureaublad van je telefoon als snelkoppeling, waarmee hij echt bijna exact hetzelfde is als een app, maar dan veel sneller, beter en gemakkelijker!

Marketing in a conversational world – Let’s hear your voice!

Ha! Voice search. Heel binnenkort is meer de helft van alle zoekopdrachten spraakgestuurd. Vraag maar aan Purna Virji van Microsoft. En de verwachting is dat we tegen nog veel meer bots dan alleen search-assistants gaan praten.

Bijvoorbeeld: bestel een pizza via Microsoft assistent Cortina bij Domino’s. De bot geeft een aantal suggesties voor pizza’s, stelt een aantal controlevragen, hij bestelt desgevraagd de pizza & klaar.

Het is niet meer nodig om naar de site of een app te gaan. Bots en virtuele assistenten zijn DE perfecte manier voor een 1-op-1-dialoog met je klant.

En verkijk je niet op de mogelijkheden van voice assistenten. Ze gaan ook suggesties geven. Door gebruik te maken van data weet de bot wat wellicht interessant is voor jou. Voorbeeld: ga je vanavond uit eten bij een restaurant? Dan geeft de bot straks spontaan aan dat als je nú een Uber boekt, je 20% korting krijgt.

Verder zullen bots ook meer met elkaar communiceren. Tegen Cortina zeg je: boek die vlucht naar Italië. Dan schakelt die weer de bot van KLM in om zaken af te handelen.

Voice is een boot die je niet wil missen

Bots voelen zich thuis op alle momenten de hele funnel. Stuur je verkeer van Ads maar eens naar een bot. Want waarom zou je die bezoeker naar een site sturen als je weet dat de conversieratio op de bot veel hoger is?

In BING USA kan het al: een chatbox-extensie toevoegen aan je campagnes om zo al vroeg in de funnel het gesprek aan te gaan met je potentiële klant. Worth a try?

FOS8
FOS8

Micro ranking factors for micro moments

Weer een spreker die ingaat op de intentie van de bezoeker. Volgens Marcus Tober van Searchmetrics zijn er zijn vier intenties, vier momenten, om op in te spelen:

  • Ik wil iets weten
  • Ik wil wat doen
  • Ik wil ergens naartoe gaan
  • Ik wil iets kopen

De stelling: er zijn bestaan in feite geen beste rankingfactoren. Alles ligt af van de intentie áchter de zoekopdracht. Bekijk welk type content in de topzoekresultaten verschijnt per moment/zoekwoordintentie. Zijn dat video’s, blogberichten, featured images?

Creëer vervolgens bijpassende content, uitingen die die zoekopdracht bevredigen. En blijf testen.

Bij een vraag over hoe je je een bepaalde knoop moet leggen, past een video wellicht beter dan een blogbericht.

Samengevat?

Analyseer de top 10 resultaten per niche, per micro moment, binnen de zoekresultaten: op type content, interne links, externe links, hoeveelheid content en sitestructuur. Dan heb je een eerste micro vertrekpunt voor maximaal rendement.

FOS9
FOS9

Veel SEO- & SEA-succes in 2018!

Het was al met al weer een dag met veel inspiratie, goede sprekers en een ontzettend leuke sfeer. Met als key take aways van FOS18: Intentie, machinelearning, AI, internet of things, techniek en bots. Veel bots. Maar hé, friendly bots – bring ‘m on!

[Afbeelding © patpitchaya – Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

Verder lezen over Voice Search

Laat je horen vandaag! Het is Internationale Dag van de Stem

Laat je vandaag horen! Schreeuw het van de daken! Roep het tegen iedereen! Het is de Internationale Dag van de Stem of World Voice Day. Iedereen heeft een stem We hebben er allemaal een. Een stem! De menselijke stem wor...

Nieuws16.04.2021

Laat je horen vandaag! Het is Internationale Dag van de Stem

Voice search heeft komend jaar nog geen grote impact

In de wandelgangen wordt al een hele tijd gezegd dat voice search de next best thing gaat zijn op het gebied van marketing. Maar uit onderzoek van Mondo blijkt niets minder waar. Videomarketing staat namelijk bovenaan de...

Marketing04.09.2019

Voice search heeft komend jaar nog geen grote impact

Videomarketing blijft het goed doen
Voice search: zoekresultaten op eerste pagina van Google zijn relevant

Vanuit SEMrush is er onderzoek gedaan naar de impact van voice search, en daaruit kwamen een aantal opvallende ontdekkingen naar boven. Zo kwamen zowel de Android Smartphones als de Google Home Mini met overwegend organ...

Search18.06.2019

Voice search: zoekresultaten op eerste pagina van Google zijn relevant

Wat moeten we toch met spraakassistenten?

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik, een van Europa's grootste online elektronicawinkels, blijkt dat we als consument geen flauw idee hebben wat we met spraakassistenten aan moeten. Ruim de helft van de ondervraagden w...

Technology13.03.2019

Wat moeten we toch met spraakassistenten?

​Privacy de drempel voor Smart Home-apparaten

Huishoudelijke apparatuur worden doorgaans handmatig bediend. Van het koffiezetapparaat tot de bluetoothspeaker in de badkamer. Maar spraakbediening maakt een steeds grotere opmars. Zogeheten ‘Smart Home-apparaten’ w...

Technology28.12.2018

​Privacy de drempel voor Smart Home-apparaten

Viral: Voice Control in jouw Smart Home​ niet altijd handig​

Met de lancering van Google Assistant in Nederland zal het gebruik van spraakcommando's in Nederland alleen maar verder toenemen. En daar zal later dit jaar ook nog Google Home aan toegevoegd worden. We benoemen nu de di...

Coffee corner03.09.2018

Viral: Voice Control in jouw Smart Home​ niet altijd handig​

Samsung’s slimme speaker is de Galaxy Home

Het kon natuurlijk niet uitblijven dat Samsung ook een slimme speaker ging maken. Het gerucht ging meer dan een jaar geleden al rond dat Samsung dit van plan was en nu wordt het langzaam werkelijkheid. Met de nadruk op l...

Technology10.08.2018

Samsung’s slimme speaker is de Galaxy Home

Bixby, Spotify en AKG speakers
Google Assistent op iOS is er maar kan Siri (nog) niet vervangen

De Google assistent is er eindelijk in Nederland, althans voor iOS-apparaten. Nadat de uitrol 'begonnen' was vorige week moesten iOS-gebruikers nog even wachten, maar vandaag is de app dan eindelijk te downloaden. Na wat...

Online03.08.2018

Google Assistent op iOS is er maar kan Siri (nog) niet vervangen

Elke keer de app openen om te praten werkt gewoon niet

Verder lezen over Zoekmachine

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Chrome krijgt een handige nieuwe manier om te zoeken. Het is een stuk visueler en maakt gebruik van het handige Google Lens.

Search30.07.2024

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming